Led spots blijft branden icm Fibaro dimmer 2

Vandaag heb ik meerdere lampen aangesloten op de Fibaro dimmer 2.
Op de gang maar 4 spots geschakeld zitten werkt alles perfect echter bij de slaapkamers waar maar 2 of 3 spots zitten blijft na het uitschakelen 1 lamp heel zacht branden.
Nu heb ik het e e a gelezen over een bypass maar deze kan ik sowieso niet meer kwijt in de doos. De fibaro dimmer 2 zitten zonder blauwe draad aangesloten en alle lampen zijn dimbare ledlampen.
Is er überhaupt een oplossing ? Is er wat mogelijk in de geavanceerde instellingen van de Fibaro dimmer 2.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, mijn dochter slaapt niet zo lekker met een spot die aan blijft :grin:
Alvast bedankt allen

Een blauwe draad trekken of toch een bypass. Helaas.

1 Like

Ai, vervelend

Wellicht kan ik die gebruiken van de wcd die in hetzelfde raamwerk zit

Spot die aanblijft is volgens mij eerder te lage load (dus bypass) dan geen blauw. Tenminste, ik had dat ook mét blauw. Bypass er tussen, of meer lampen erop aansluiten en het zou opgelost moeten zijn.

Je kunt zo’n bypass volgens mij op twee plekken kwijt: dicht bij de Fibaro, of dicht bij de lampen.

Wat er (denk ik) gebeurt is dat de Fibaro altijd een klein beetje stroom moet doorlaten om te kunnen werken (zo kan ie zonder blauwe draad werken) en dat dat nét genoeg is om de lamp te laten branden. Sommige lampen zijn daar heel gevoelig voor.

Met de bypass (of een simpele, geschikte, condensator) neem je die stroom “weg”.

Volgens mij is het geen condensator maar een gewoon een simpele weerstand.
De Fibaro dimmers hebben een minimale load nodig om goed te werken.
De byspass heeft dan ook negatief effect op het stroom verbruik

Edit
Even opgezocht. De Fibaro heeft een minimale load nodig van 5VA wat gelijk is aan 5 Watt.
Daaronder heb je de Bypass nodig

Bedankt voor alle reacties. Dus als ik het goed begrijp heeft aan aansluiten met de nul(blauw) draad niet veel zin om het probleem op te lossen. Ik zal dan eens kijken of ik de bypass ook bij de lampen kan plaatsen (in het plafond)

Ik had hetzelfde probleem: welke led lamp ik ook probeerde op mijn Fibaro Dimmer 2 - die ik had aangesloten zonder blauwe draad, ze bleven allemaal heel zwak branden. Totdat ik er alsnog een blauwe draad op aansloot. Vanaf dat moment was het probleem opgelost. Mocht je toevallig een blauwe draad in de buurt hebben zitten dan zou ik het gewoon eens proberen.

Oke, dan ga ik dat maar als eerst proberen.
Er zit een wcd naast, dus ik kan daar de blauwe draad vandaan halen.

Een vraag over de Fibaro dimmer 2. Ik kan de LED-spotjes niet maximaal dimmen in de Homey app. Kan dit in de Homey app worden ingesteld met extra instellingen van de dimmer?

[image]

Meestal kun je op de dimmer zelf de min en max dimniveaus instellen (oftewel kalibreren), Niek.
Maar of dat kan bij de ‘slimme’ Fibaro is de vraag…

Homey doet niets anders dan dim opdrachten geven vanaf 0 naar 100% .

Maar waarom vraag je dit niet gewoon in het Fibaro app topic?