Fibaro Dimmer 2 dimt niet

Ik heb al een paar jaar een fibaro dimmer 2 geïnstalleerd met behulp van een 2 draadsverbinding.
De werking (dim mogelijkheid) vond ikal minimaal.
Ik gebruikte 3 LED lampen van ongeveer 3 watt per stuk en gebruik een bypass.
Onlangs heb ik een nieuwe lamp opgehangen met 4 LED lampen van ongeveer 3 watt ook met bypass.
Na opnieuw kalibreren kan ik de lamp alleen maar aan en uit schakelen. Als ik de dim schuif gebruik in Homey springt hij meteen weer terug naar 100% en gebeurt er niks.
Ik dacht dat dat aan de 2 draads aansluiting lag en heb met veel pijn en moeite een blauwe draad getrokken.
Het resultaat is dat ik nog steeds niet kan dimmen.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Heb je na het calibreren die setting weer uit gezet? En hoe staan je andere instellingen? Hier werkt het prima met 4 LED spots, zelfs zonder bypass.

Welke setting bedoel je?
En hoe zet ik die weer uit?
ik heb met alle basis settings gespeeld en veranderd zonder effect
Zou het weghalen van de bypass helpen?

In de geavanceerde instellingen parameter 13. Probeer die eens naar readout te zetten, dan de lampen aan/uit. En vervolgens op auto calibreren en de lampen weer aan uit.

Je zou idd het ook eens zonder bypass kunnen proberen

Heb een vergelijkbare situatie gehad, overigens zonder bypass. Door in de geavanceerde instellingen van de dimmer 2 het minimale en maximaal helderheidsniveau aan te passen (was wat trial en error) zat ik binnen het dimbereik van de lamp. Homey dimt dan binnen dat bereik van 0 tot 100%.

De tijdstap per dim bij handmatige bedienen verhogen hielp hier ook bij.

En wat zegt het ledje na calibratie?
En als je die dimmer 2 al jaren geinstalleerd hebt dan heb je ook nog wel kans dat je een Bypass 1 hebt ipv een bypass 2, is wel een dingetje.
En de ledjes zijn wel dimbaar? Is ook weer te zien aan het ledje van de dimmer na calibratie.

De dimmer is ingebouwd. ( lastig kijken )
Gisteren tijdens het trekken van de blauwe draad zag ik een groen ledje branden na het calibreren.
Volgens mij heb ik een bypass 2

Wellicht helpt het ook om de dimmers naar de laatste firmware te updaten als dat nog niet het geval is. (Kan alleen mbv fibaro controller) Sinds de laatste firmware werken mijn dimmers in ieder geval een stuk beter. Minder knipperen ed. In gedimde standen.

Helaas geen fibaro controller

Probeer eens 30,1,1 toe te voegen in de geavanceerde instellingen van de betreffende dimmer 2 bij raw parameters. Dit zet de Dimmer in Trailing Edge modus, wat verplicht is bij het gebruik van een bypass. Dit zou automatisch moeten gaan bij een kalibratie, maar ik merkte zelf ook bij een bepaalde dimmer dat dat niet werkte. Deze parameter fixte het voor mij.

Dat verhaal hebben we allemaal al gehad in maart '19 toen hij deze dimmer voor het eerst monteerde. Toen hielp het ook niet.

Ik denk dat ik moet accepteren dat ik een aan/ uit dimmerheb
Ik heb het volgende geprobeerd.

Andere led lampen met meer vermogen
De dimmer resetten naar fabrieksinstellingen
Gekalibreerd met en zonder bypass. (Elke keer een groene LED dat het dimbaar is)
De dimmer verwijderd van Homey en weer gekoppeld.
Alle adviezen van hierboven gedaan.

Wat gebeurt er tijdens het calibreren? Zie je de lampen dan wel dimmen?

Ja. Knipperen aan en uit en weer aan
Zonder bypass blijft 1 led knipperen als de schakelaar uit is

Knipperen ze of dimmen ze aan en uit? En weet je echt zeker dat je dimbare LEDs hebt?

Ze knipperen tot ze volledig aan zijn en gaan dan aan even uit en weer aan
Ik heb E27 200 lumen Leds van Ikea (4x)
En ik heb ook de 600 lumen versie van Ikea geprobeerd
Ik begin nu te twijfelen of die dimbaar zijn idd
De led van de dimmer brand na calibrate groen (dimbaar)
Zijn er tips voor dimbare leds E27?

Lijkt er toch echt op dat je niet-dimbare lampen hebt.
Als ze bij het kalibreren al knipperen.
Heb je de verpakking niet meer?

IKEA heeft twee lijnen “gewone” LED-lampen: de goedkope RYET die niet dimbaar zijn, en de wat duurdere LEDARE die wél dimbaar zijn. Het geknipper suggereert dat je lampen niet dimbaar zijn.

Dat is het dus… :rage: :imp: :smirk:

Ik heb Ryet leds grrrrr.
Ik was er van overtuigd dat ik dimbare LEDs had

Dank jullie voor het meedenken.
Het voelt wel dom.
Het positieve is dat ik nu een 3 draads verbinding heb

Morgen meteen naar Ikea :sunglasses: :woozy_face: :yum:

Dus op naar de IKEA om je RYET om te ruilen voor LEDARE! :wink:

Die werken hier prima met een Fibaro Dimmer 2