Ketelschakelaar z-wave

Ik zoek een eenvoudige oplossing om mijn cv-ketel aan/uit te schakelen. Het hoeft dus geen open therm oplossing te zijn. Robshop heeft een aanbieding voor de Secure z-wave schakelaar (klik)

Vraag; als het slecht gaat om het Aan/Uit schakelen van de cv-installatie, welke alternatieven zijn er dan. Ik vraag dit omdat ik liever niet weer een extra App op mijn Homey installeer. Liefst houd ik het bij Aeotec / Fibaro of Aqara (wifi of zigbee variant).

1 Like

Misschien iets te simpel gedacht. Maar je kunt een wallplug er tussen zetten?

Dank voor het meedenken @Neuron44

Je doelt waarschijnlijk op het kortsluiten van de thermostaat aansluiting van de cv ketel en dan een wallplug om de ketel aan en uit te zetten.

Nee, dat gaat helaas niet. De ketel moet immers ook warm water leveren. En dat gaat niet als hij stroomloos is.

Dan begrijp ik de vraag nog niet helemaal. Je wil de ketel wel uitschakelen, maar toch warm water blijven krijgen. Lees ik het zo goed?

Want in mijn geval is er slechts één ‘vlam’ die zowel het warmwater-circuit als het CV-water-circuit verwarmt. Is dat bij jou gescheiden dan?

Het zijn twee aparte systemen in een combi cv ketel. De warmte voorziening tbv de woning enerzijds en het maken van warm water voor douche en kranen.

Als de thermostaat het aangeeft, slaat de brander aan om cv water te verwarmen. De hele zomer staat dat uit. Warm water voor douche gebruik je ook in de zomer.

1 Like

Ah, op die manier. Dan zou je eventueel een relais er tussen kunnen zetten, als je goed bij de kabels kunt en dit aandurft bij je cv-ketel. Dan moet je wel de kabels doormeten om te kijken op welke kabel hij moet komen, maar het is te doen. Dit vereist ook het doorlussen van de thermostaat inderdaad.

Uiteraard zijn er smart thermostaten, maar ik neem aan dat je die niet wil, want dan heb je een extra app nodig, correct?

Correct!

Ik zoek dus een z-wave of zigbee relais die de verbinding van de thermostaat aansluiting op de ketel kan maken.

Ik lees net wat over een nieuwe Fibaro relais. Smart implant. Dat lijkt wel een oplossing!

Ik zie die niet terug op de lijst van ondersteunde apparaten voor de Fibaro app.

Klopt @robertklep maar ondersteuning is wel aangekondigd door Athom. ETA echter nog niet.

Net als de Homey Backup en Zigbee rewrite, dus of je daar nou op moet gaan zitten wachten… :wink:

Wat zou dan een alternatief zijn?

Een Fibaro Relay Switch misschien? Ik zou zelf voor een Shelly gaan, stukken goedkoper, maar je zegt dat je geen extra app op je Homey wilt installeren.

Koop een zo goedkoop mogelijk wall plug (bijvoorbeeld die van de ikea) en koop er een relais bij met een spoelspanning van 220V. Sluit op 1 van de maak-contacten de draden van de thermostaat aansluiting en klaar is kees…uuuuu Robert bedoel ik :wink:

Dat is een slimme :slight_smile:
Ik heb NEO powerplugs (en de App geïnstalleerd), dus dat is een mogelijkheid.

Zoiets: https://elektronica-online.nl/product/krachtig-relais-230-volt-15772

Dat relais kan het idd meer dan prima doen :slight_smile:

https://apps.athom.com/app/com.athom.homeyduino
arduino (ESP8266) + https://www.hobbyelectronica.nl/product/relais-module-1-kanaals-5v/
ofzo…? ff snel gezocht maar het gaat ff om het idee…

@Eternity DEUR OPENER Z-WAVE PLUS POPP
image
image

een Fibaro relais FGS221 kan natuurlijk ook, deze heeft potentiaal vrije contacten.
met contact 1 kun je ‘altijd aan’ inschakelen (parallel met thermostaat)
met contact 2 kun je ‘altijd uit’ inschakelen (serieel met thermostaat)

1 Like

Dank voor de reacties!

Ik ga op zoek naar een simpel relais en zet die achter een Neo powerplug. Geen extra App nodig en de ketel is aan/uit te schakelen via flows.

Oef, dat klinkt idd niet best!

heb je hier inmiddels een goede oplossing voor gevonden?