CV zone verwarming aanschaffen

Hallo,

Ik wil mijn Domoticz met KaKu aansturing vervangen door Homey Pro of Homey Bridge om ook mijn Somfy gestuurde rolluiken te bedienen.
Ik voorzie geen omzetting problemen hier.

Echter mijn 20 jaar oude gas CV Ketel (CW4) ketel gaat de geest geven en moet vervangen worden.
Een ideaal moment om zoneverwarming in mijn huis te installeren. (Geen vloerverwarming)

Ik heb een elektronica + IT achtergrond, maar geen kennis van CV ketels.
Dus de nieuwe (gas) CV ketel moet door een erkende installateur geïnstalleerd worden!

Het punt is dat de meeste CV installateurs maar een paar (soms maar 1)slimme thermostaten ondersteunen. En die slimme thermostaat (met 4 max 8 slimme kranen) moet (van mij) dan ook nog compatibel zijn met Homey!

Na heel veel CV ketel en slimme thermostaten onderzoek had ik een lichte voorkeur voor Tado.
Op dit moment heb ik maar één leverancier gevonden (Eindhoven) die de gewenste ketel (Intergas of Nemeha) kan leveren, maar alleen met evohome of nest.
O-ja: mijn cv radiatoren zijn 45 jaar oud :slight_smile:

Zijn er mensen die ook deze stap gemaakt hebben en wat zijn hun keuzes geweest.
Uiteraard zijn andere suggesties ook welkom!

BVD Peter

Ketel laten installeren en op alle radiatoren thermostatische ventielen laten plaatsen. Ook een AVDO laten monteren. Daarna zelf de Tado knoppen aanschaffen en monteren.
Je zult maar weinig bedrijven tegen komen die Tado verkopen en daar ook garantie op willen geven.
Als je als installatuer een probleempje hebt met Evo Home dan bel je ze op en proberen ze het op te lossen. Bij Tado (of andere niet ondersteunde knoppen door de meeste installateurs) kan je een contact formulier invullen op internet en dan krijg je wel een keer een mailtje terug natuurlijk maar als installateur heb je daar niks aan.

Klinkt als een reden om Evohome te kiezen als je dat kunt betalen. Homey ondersteunt het, je monteur ook en Evohome is niet afhankelijk van internet. Tado is zonder internet alleen handbedienbaar.
Groeten, Tevreden Tado gebruiker :wink:

Ook laten installeren en garantie op gekregen door de installateur?

Nope, maar de installateur was wel geinteresseerd in mijn ervaringen. Denk niet dat hij het zelf gaat leveren, mede om de redenen die je noemt.

1 Like

Precies.
Hoop mensen willen ook service en garantie van een goed bedrijf maar dan wel voor de inkoop prijs van Warmteservice.

Garantie op de installatie is overigens ver te zoeken in een nieuwbouwhuis. De bouwcombinatie werd ontbonden zodra de huizen klaar waren. Garantie op de vervangen ketel is wel ok, maar ik heb de installateur dan ook keurig het kortsluitventiel laten plaatsen.

En: toen ik een nieuwe dakkapel kreeg heeft hij een radiator aangelegd met een thermostaatventiel zonder knop, wetende dat ik een Tado knop klaar had liggen. Ik geloof zelfs dat hij hem er zelf op geschroefd heeft :slight_smile:

Dat lijkt mij ook geen probleem. De knop er op schroeven is 4 seconde werk. Daarna 1x terug omdat de batterijen leeg zijn kost meer! En als je ziet hoeveel mensen “support” nodig hebben en denken dat dit onder de service valt, niet te doen.

CV monteurs hebben het hier zo druk dat ze vaak niet eens meer aan servicecontracten doen. Je moet gewoon zelf je onderhoudsafspraken aanvragen.

Yup. En reageren verbaasd als je zegt dat er in Februari een gaatje te vinden is!

Ben ik ook! Heb je al zo snel tijd? :crazy_face:

1 Like

Bedankt voor jullie reactie (tot zover).
Al diverse dingen geleerd en ideeën opgedaan :slight_smile:

Een kleine bijdrage over “geen tijd”

  • De eerste CV Installateur die ik belde, brak me af in de 4e zin en zei: Ik heb de komende 2 jaar geen tijd!
  • Mijn vaste installateur (Nefit, gaat 'm niet worden), kan pas leveren in maart 2022
  • 'n derde had het over leveren in 10 tot 13 weken

Dus ik heb nog de tijd (CV ketel heeft een klein? boiler lek)

Het leveren van de ketel zelf kan wel een probleempje zijn, ze zijn haast niet te leveren op dit moment.
Komende 2 jaar geen tijd is erg overdreven. Das meer in de zin van ik doe het liever niet.

Geen garantie?

Ketel is 20 jaar oud :slight_smile:

Dan ga je het niet redden nee.
Tijd voor een Calenta Ace!

Ach, voor dat ie 23 wordt heb je al een nieuwe hoor ik :stuck_out_tongue_winking_eye: Met 20 is 'ie wel aan vervanging toe. Zie je hem druppen of heb je alleen drukverlies? Ook al je expansievat gecheckt?

Het boilergedeelte lekt en is als onderdeel niet meer leverbaar (Zei mijn mannetje vandaag)
Het CV gedeelte werkt voorlopig nog goed?, Maar straks zit ik zonder warm water!

Ah, “je mannetje” is wel geweest. Dacht dat die ook daar geen tijd voor had.

Als je zulke oude radiatoren hebt zal waterzijdig inregelen ook een uitdaging worden.
Als je dan toch de ventielen op de verwarming gaat vervangen, kijk dan eens naar regelaars die ook je debiet kunnen regelen.
Bijvoorbeeld de Heimeier E-clipse.
Dat scheelt een hoop tijd in het inregelen

Heb zelf evohome, zeer tevreden over

Weer een nieuw woord geleerd: debiet.
Waterzijdig inregelen had ik ook al bedacht.
De Danfoss RA-N afsluiter stond nu alleen nog maar op mijn lijstje. Is iets goedkoper dan de Heimeier. Ik weet niet welk merk hier het beste is? Moeilijk zoeken op internet :frowning:
Hoe in te regelen en wie (ik of installateur) dat moet gaan doen, is nog uitzoeken.

Overdenking:
Als een slimme thermostaat (met aanstuurbare radiatorknoppen) echt slim is, kent hij de belangrijkheid van de individuele radiatoren en hun afstand tot de ketel en op welke stijgleiding ze zitten (Eventueel te definiëren gebruikers instelling). Dan moet de “superslimme” thermostaat zelf toch de waterflow door het gehele huis kunnen bepalen en daardoor optimaal kunnen verwarmen op de goede plaats zonder oververhitting (minder doorstroming) op andere plaatsen.
Toch!