Kan ik matter devices gekoppeld aan homey koppelen aan andere apps?

Ik heb matter apparaten gekoppeld aan homey. Maar nu zou ik deze apparaten ook graag koppelen aan andere apparaten, zoals google home of home assistant.
De koppelcode is al gebruikt, maar was hij gekoppeld aan google home, kon ik een nieuwe koppelcode aanvragen.
Is deze optie ook ergens in de homey app? Ik kan deze nergens vinden.

Waarom zou je dit willen en koppel je je Homey niet direct aan Google? Dan blijft je Homey de enige plek waar je apparaten aanwezig zijn en waar statussen worden bijgehouden zonder conflicten.

1 Like

Mijn home assistant ondersteunt matter 1.3. Hierdoor zou de Eve energy powerplug nu eindelijk stroomverbruik tonen. Door home assistant company app zou ik dan eindelijk een flow op homey kunnen maken met gebruik van stroomverbruik.

weet niet zeker; maar is het dan niet gewoon eerst koppelen met Google en dan met Homey??

Hallo Pieter,

Goede vraag hoor. Maar dat lijkt niet zo makkelijk te gaan, althans, voor het 1e Matter apparaat wat je met beide platformen wil kunnen bedienen en uitlezen.

Middels de Home Assistant Community app van Ronny Winkler kun je dit heel simpel realiseren.
I.p.v. dat je een Matter apparaat installeert, installeer je de Eve plug via de HAC app en alle EVE plug gegevens zijn beschikbaar.

Maar dat was niet je vraag.
On topic, maar volgens mij veel meer werk (Matter is dus niet simpel heb ik gemerkt, zigbee wel);
Het moet kunnen in ieder geval.
Heb je al bij Support geïnformeerd? Het Matter KB artikel is akelig stil omtrent dit onderwerp.

Van wat ik begrijp, dien je de TBR (thread border router) van Homey toe te voegen aan die van HA (of andersom, maar van Homey kan ik geen howto vinden), anders blijven het ‘eilandjes’ en onzichtbaar voor elkaar:

Screenshot 2024-05-19 at 02-59-26 Thread
Bron: https://www.home-assistant.io/integrations/thread

En nog wat zojuist op-gegoogelde-info:

Als Homey echt geen koppelcode kan tonen (wat ik eerlijk gezegd wel verwacht, heb je al gekeken in de apparaatinstellingen in de mobiele app?) dan zou je het andersom kunnen doen: koppel het apparaat met z’n eigen koppelcode in Home Assistant, want vanuit daar kun je dan vervolgens het apparaat via Matter delen met Homey: Matter (BETA) - Home Assistant

Alhoewel dat waarschijnlijk allemaal niet nodig is als je toch al de HA app voor Homey gebruikt.

Dank je, @Peter_Kawa. Inderdaad zou ik homey als border router kunnen toevoegen aan HA. Maar dan moet ik de setup code hebben. En die kan ik niet vinden.
Maar bedankt voor het meedenken. Ik zal eens een melding maken aan homey support. Hopelijk komen ze met een aanpassing.

Hoi Robert.

Ik heb inderdaad in de homey app gekeken naar een koppelcode, maar kon het niet vinden. Ik zou mijn matter devices wel kunnen delen vanuit homey. Maar dan bepaalt naar mijn gevoel homey wat hij deelt met HA. En aangezien homey alleen maar ziet van eve energy powerplug dat het kan schakelen, maar niet dat hij ook energie kan uitlezen, zie je dat bij HA ook niet.
Ik wil deze powerplugs niet uit homey verwijderen, want dan kan ik heel wat flows repareren.

Homey draait nu nog op matter 1.2, als ik dat goed heb. Tja. Dan moet ik maar gewoon wachten totdat matter 1.3 wordt ondersteunt, zoals het nu uit is.

Voordat je heel veel moeite gaat doen; de Eve Plugs moeten eerst nog een firmware update krijgen om Matter 1.3 te ondersteunen. Voor nu doen deze plugs energy management nog op Eve’s eigen manier.

En maak je geen zorgen, uiteraard gaan we ook op Homey over op Matter 1.3 :wink:

1 Like

Dank je voor deze informatie, @Doekse .

Daar had ik geen rekening mee gehouden. Zou homey deze firmware überhaupt kunnen updaten?

Daar is een geweldig script voor.

Ik gebruik de variant met ‘device names’ altijd, je dient dan wel vooraf de exacte namen van je apparaten in kwestie opgeslagen te hebben, en de ‘nieuwe’ apparaten dien je tijdelijk even een iets ander naampje te geven. Later als de boel klaar is, kun je dat evt. weer terugzetten naar de orig. naam.

1 Like

Dank je voor de tip. Ik ga daar eens in kijken. :+1:t2:

2 Likes