Dan heb je waarschijnlijk een van deze twee modems (witte uitvoering):
Bron: Delta Handleidingen
Je hebt dus model: F@ST 3890V3 DELTA.
Ik adviseer je om het screenshot weer te verwijderen, aangezien dat ook de inloggegevens van je modem en wifi-netwerken bevat.
Als je inlogt op het modem zie je dan bovenin een onderdeel ‘My HomeBox’?
Daar lijken de DHCP-instellingen onder verstopt te zitten.
Ik kan geen uitgebreide handleiding vinden online, behalve dit screenshot.
Wellicht dat @Peter_Kawa nog iets kan vinden?
Heel zuinig qua info inderdaad. Vreemd.
Maar goed,
Ik heb dit gevonden, je kunt het bereik van de DHCP range verkleinen:
De DHCP range zou @co.noordhoek dan moeten verkleinen. Bijv van 192.168.11.2 tot 192.168.11.100
→ zodoende zouden de IP adressen van 192.168.11.101 - 192.168.11.250 vrij te gebruiken moeten zijn om te reserveren.
(hou rekening met het maximale aantal netwerkapparaten dat bij jou een DHCP adres nodig heeft cq. alle niet smarthome en niet-Homey gerelateerde netwerkapparaten).
De DHCP range kan ook aan het eind van de subnet range, bijv. 192.168.11.150 - 192.168.11.250
→ zodoende zouden de IP adressen van 192.168.11.2 - 192.168.11.149 vrij te gebruiken moeten zijn om te reserveren.
SunBeech en Peter hartelijk bedankt voor jullie inspanningen na ongeveer 50 min met delta aan de telefoon te hebben gehangen konden zij het niet oplossen en Sturen de 31e een monteur.![]()
Graag gedaan, en we zijn natuurlijk benieuwd naar de (goede) afloop!
Als het opgelost is laat ik dat weten, ben benieuwd wat de uitslag wordt
Beste Sunbeech en Peter Kawa, de monteur is geweest hij heeft het modem een harde reset gegeven maar dat heeft het alleen maar erger gemaakt het vanaf het begin gemaakte wifi adres bestaat niet meer maar werkt nog wel???
Wat zijn de gevolgen de Hiemstra Itho "had" een static ip adres is niet meer in te voeren of aan te passen.
Volgens monteur fungeert nu de Homey bol nu als router waardoor er schijnbaar geen wifi verbindingen meer zijn maar uitsluitend Ethernet verbindingen .
Mijn 2x iPad & 2x iPhone en Shelly schakelaars zijn volgens het modem nu bedrade apparaten ?? met een kabel Mac adres.
kortom het gehele goed werkende homey systeem is om zeep.
Een static ip adres maken is niet meer mogelijk wat voor mij betekend dat het goed werkend Homey systeem gesloopt kan worden volgens mij heeft het te maken dat de provider (delta) met de laatste modem update probeert gebruikers naar de glasvezel te krijgen terwijl ze nog steeds geen glasvezel kunnen aanbieden in onze woning.
met vriendelijk groet
Co Noordhoek
Dag Co, Het klinkt alsof de monteur niet je eigenlijke vraag/het eigenlijke probleem begrepen heeft.
Als DHCP-instellingen niet meer door Delta worden aangeboden in hun modem/router, dan was het m.i. genoeg geweest als de monteur dat had gemeld, i.p.v het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen en je vervolgens niet meer verder helpen.
Homey is uiteraard geen (wifi-)router en kan die functie ook niet overnemen in je netwerk.
Wat je nog zou kunnen overwegen, is om je Delta-modem qua internet alleen te gebruiken voor de verbinding naar het internet en een tweede (eenvoudige) wifi-router aan te schaffen, die je wifi, routering en DHCP regelt, en die je wel helemaal zelf kunt instellen. De WAN/internet poort van die router (specifiek die) sluit je dan aan op een van de netwerkpoorten van het Delta-modem en op het Delta-modem schakel je de wifi-functie uit.
Dan heb je alles zelf in de hand via de tweede router. Wellicht heb je iemand in je omgeving of familie, die je daarmee verder helpen kan.
Inderdaad een eigen router zal dat oplossen, wat betekent 32 shelly opnieuw installeren in die router. Maar er zit niets anders op , nogmaals bedankt voor de update?
Als je de naam van het wifi-netwerk, het wifi-wachtwoord en het IP-subnet gelijk houdt (hetzelfde instelt op de tweede router), dan hoef je op de Shelly-apparaten niets te wijzigen. Zaak is wel om om je Delta-router de wifi (met eventueel dezelfde naam) uit te zetten.
Hartelijk bedankt voor je advies, als alles weer werkt laat ik het weten ![]()
![]()