ITHO ventilator met print van Arjen Hiemstra
een par dagen geleden is de besturing door homey uit gevallen.
met de website is hij te besturen (versie 28) maar via homey niet, Mqtt broker en MQTT Cliënt zijn aanwezig en hebben altijd goed gewerkt.
WAT KAN HET PROBLEEM ZIJN ???
Ja, daar valt op afstand niets over te zeggen. Dan zul je toch echt zelf moeten gaan foutzoeken. D.w.z. doe een “best estimated guess” wat er kapot zou kunnen zijn, welk deelsysteem, en probeer dan door loggings en testen uit te sluiten dat het kapot is. Net zolang totdat je een deelsysteem hebt gevonden waarvan je niet uit kunt uitsluiten dat het kapot is, dan heb je het probleem waarschijnlijk gevonden.
Anders eens kijken naar:
@co.noordhoek Met MQTT Explorer kan je de MQTT berichten bekijken.
Lees nog eens even het welkomstbericht dat je ooit hebt gekregen, en hoe je een probleem uitgebreid kan documenteren, zodat andere gebruikers een advies kunnen geven.
Want echt, heb je nu een probleem met de MTTQ server of de MTTQ Explorer. En wat heb je dan allemaal gedaan, voordat deze foutmelding kwam?
Hallo Rmb,
ik heb helemaal niets gedaan , na mijn afwezigheid (enkele weken) werkt de ventilator besturing niet meer bedienen via mijn mobiel ging nog wel maar niet via homey
Nee ik bedoel wat je gedaan hebt voordat je bovenstaande foutmelding “Connection Failed” kreeg. Heb je MTTQ Explorer geïnstalleerd, moest je daarbij gegevens invullen?
Je hebt de boel toch ook ooit aan de praat gekregen? Je kunt ook al die stappen nog eens nagaan. Want bij het installeren van de diverse subsystemen check je toch ook elke stap en subsysteem voordat je verder gaat, dan wel verder kunt gaan?
Of anders heel rigoureus alles opnieuw installeren/resetten.
Meest bekende probleem, is een nieuw IP adress van je besturing.
Had je dat wel vast gezet in je router.
Meestal werkt het met een app gewoon via een lookup met mdsn (locale naam) maar instelling binnen homey off iets anders is toch vaak het ip adres.
Dus doe daar eens een check op.
RMB, ik ben alle flow’s en instellingen nagegaan maar kwam alleen de connection Failed tegen, vandaag de mqqt broker naggzien daar ontbraken wat instellingen deze geprobeerd in te stellen wat niet lukte.
de broker wilde ik daarna herinstaleren maar kan hem niet meer vinden binnen homey
Johan, ondanks het vastzetten van het ip adres is het toch gewijzigd door mijn provider dat aangepast te hebben werkte het nog niet dus de mqqt broker dan opnieuw instaleren niet meer te vinden in Homey
Deze?
Ik kan verder weinig beteken Co.
Maar wel strange nadat je je ip adres vst hebt gezet een provider dit kan aan passen (zelf na een update van je router heb ik dit nog niet gezien, alleen bij vervanging van een router.E dan moet je vooraf je vast gezete ip adressen eff noteren en in je een nieuwe router weer vast zetten)
Maar daar heb je weining aan, wellicht zou je nog de oude ip adressen die er ooit op stonden (als je die nog hebt) er weer op plaatsen. Eh ja ook dat heeft z’n haken en ogen.
In de wereld van Wifi device’s en sensoren, adviseer (en eh niet van WC eend) geef zoveel mogelijk alle dingen een vast IP, ja MDNS is super voor nieuwe dingen en eerste herkening maar voor niet in de praktijk/werk omgeving.
Johan, alles had een eigen ip adres, hoe anders (tijdens mijn afwezigheid) dan door de provider gewijzigde ip adressen kan ik niet verzinnen.
Ik zou erg geholpen zijn als de instellingen van Moqtt Broker (Homey) ergens te vinden zijn! zodat ik alleen mijn wifi en homey moet invullen ?
binnen Homey is Mqtt broker weer paraat.
De nieuwe IP van je Homey en je ventilator, zou je kunnen vinden in je router. of met een tooltje op je lap/desk-top
Daar kan ik je verder niet bij helpen, daarna kun je weer de instellingen doen van je brokker/hoemy ip (op je ventilator) zodat het weer mekaar siet en bereikt.
Zorg er daarna na voor je zelf eens voor om je lijstje met interne Wifi en netwerk ip’s op te stellen zodat je daar op kunt terug vallen.
Wellicht ook een backup maken van je Router instellingen.
Hmmm de enige manier die ik kan verzinnen is dat er een update is uitgerold, en het modem onterecht en onnodig weer naar de standaard instellingen is gezet. Dit alles zonder aankondiging / overleg.
Het zou toch wat zijn als mijn provider, zonder mijn uitnodiging, toegang tot mijn LAN heeft, en ook nog gaat zitten (ver)klooien. Iets met privacy ook nog.
Hallo Peter, ik denk dat het probleem gevonden is foto’s van mijn instellingen, bij de mqtt Broker heb ik het log opgevraagd daar staat dat TLS. Config is nog valid, waar kan dat ?.
Is dit het IP adres van Homey? Anders kan “nrg itho” de broker niet vinden:
Die heb je voor nu niet nodig.
Hoe is de broker ingesteld? Dit is alles wat je in moet stellen:
Handige tool:
Om te achterhalen of de broker juist is geconfigureerd, kun je MQTT Explorer installeren:
Als alles goed is ingesteld, en de verbinding is gestart, zie je het IP adres van Homey verschijnen:
Nu moet “nrg itho” ook kunnen verbinden met de broker, én je ziet de data verschijnen in dit scherm
Co, nu moeten we de IP adressen van Homey en “nrg itho” nog reserveren op je router, zo zet je ze het beste vast (vind ik).
Welk merk & type heb je?
Peter, hartelijk dank voor je info, het werkt zoals gewenst.
Fijn dat er hulp is als ik er niet meer uit kom in de community