Is mijn Homey te bereiken zonder internet?

Goedemorgen,

vanmorgen had KPN een storing, en tot mijn verbazing kan ik dan ook mijn homey niet via de app bereiken?
Als ik er over denk is dit we logisch, de App maak verbinding vermoedelijk met een Atom server waarna die weer naar mijn Homey gaat.
De app zoekt niet lokaal mijn WiFi netwerk maar gaat direct naar buiten.

Is dit in te stellen?
Omdat ik vanmorgen niets kon doen, alle schakelaars en dergelijke kon ik niet aan/uit zetten met de opties die ik had gemaakt.
Ik zou verwachten omdat Homey lokaal staat dat daar een optie voor is. ik hoor het graag wat jullie ervaringen zijn hiermee?

homey model 2019 pro
( homey 2023 pro is binnen en zal ik spoedig actief maken)

mvg.

In theorie zou Homey lokaal bedienbaar moeten zijn, in ieder geval tijdelijk, maar zelfs bij mensen met een werkende internetverbinding zegt de app regelmatig dat Homey offline is terwijl dat niet zo is (de manier waarop de app verbinding maakt met Homey is nogal precair).

Ik ga ervan uit dat je telefoon gewoon op je lokale WiFi zat en niet, vanwege een ontbrekende internetverbinding, naar 4G/5G was overgeschakeld?

goedemorgen Robert,

De telefoon schakelt als deze geen internet heeft idd automatisch op 5G.
Maar ik had ook WiFi lokaal ik kon bijvoorbeeld zo wel bij mijn nas lokaal met mijn telefoon.

De app van Homey gaat zeer vermoedelijk via een server van ATOM naar mijn Homey vandaar dat die mijn homey niet kon bereiken.
De vraag is dan eigenlijk kan dit ook lokaal? als ik thuis ben zou die voorkeur direct lokaal naar mijn homey kunnen.

Dat probeer ik uit te leggen: de app zou een lokale verbinding moeten maken als er geen internetverbinding is, maar doet dat niet altijd. Dat is een bekend probleem (of zou het moeten zijn) dat schijnbaar niet opgelost kan worden. Er valt niks in te stellen, het enige dat je kunt proberen is om het probleem nogmaals bij Athom onder de aandacht te brengen: Support | Homey

Duidelijk,

maar idd gebeurt dit dus niet,
ik heb vaker het idee dat Atom bepaalde dingen niet hoog op de prio lijst heeft staan.

Heb je de app even volledig afgesloten? Deze heeft het namelijk wat lastig met de overschakeling van local naar cloud, is al jaar en dag zo inderdaad helaas. Als je dan geforceerd afsluit en terug opent doet hij het (meestal) wel goed

goedemorgen,

Ik heb wel de app gesloten idd (ook op achtergrond van iOS) en weer gestart.
Maar helaas kon ik er niet bij als ik op een knop in de app drukte krijg je net een animatie dat het commando wordt uitgevoerd daarna een kruis teken.

Daar heb ik met Android vrijwel nooit last van. Niet om te bashen, maar omdat ze bij Athom Apple gebruikers lijken te zijn, is het een ietwat aparte bug zeg maar :wink:

:slight_smile: idd probleem was ook erg irritant omdat ik mijn kantoordeel alles op schakelaar had zitten.
effect was kruipen onder het bureau schakelaars aanzetten.

ik wil dit graag voorkomen, maar blijkbaar is het op de gok zou het nogmaals gebeuren.

Ik wil even inpikken op dit onderwerp en mijn ervaring delen. Wanneer er geen internet is, s
dan is de Homey app inderdaad niet bereikbaar. Maar toch blijft mijn systeem werken. Mijn woning is voorzien van Zigbee schakelaars die als router fungeren. Een aantal draadloze schakelaars zijn via flows verbonden met deze routers. Hetzelfde voor bewegingsmelders en andere sensoren. Dit zigbee netwerk zorgt ervoor dat alles lokaal blijft draaien en bedienbaar is. Dit is ook zo voor toestellen die via RF433Mhz zijn verbonden het geval en ik denk dat dit voor Z Wave ook zo is. De enige toestellen die op dat moment niet werken zijn smart pluggen en lampen die met Tuya werken omdat deze via de cloud gaan… Daardoor ben ik deze aan het vervangen door Zigbee apparaten. Dus wanneer er geen internet is kan ik dus niets bedienen via de Homey app of door middel van stem besturing. Dat werkt zowel bij de Homey Pro 2019 als bij de Homey Pro 2023. Intussen is mijn Homey Pro 2019 vervangen door Homey Pro 2023. Deze laatste kan veel meer Zigbee apparaten aan. Intussen draaien nu zonder probleem een 83 Zigbee apparaten om mijn Homey, terwijl ik bij het vorige model amper een 35 Zigbee apparaten kon installeren. Ik hoop dat met der tijd de nieuwe Matter en Thread standaard verbetering zal brengen en alles lokaal aanstuurbaar zal maken… Het gebruik van de Homey app probeer ik zoveel mogelijk te beperken en is alleen van nut voor mij wanneer ik mij niet in de woning bevind.