Internet valt weg, homey niet bereikbaar

Hallo

Sinds enkele weken heb ik het volgende ontdekt door middel van volgende Flow:
als tv uitgaat, dan moet het schemerlampje na 30 sec ook uitgaan.
Nu viel laatst het internet uit en na 30 sec doofde het lampje.
Dus kwam ik tot de constatatie dat als er geen internet is, ik ook geen apparaten in het thuisnetwerk kan bedienen.
Is dit normaal ? Hoe kan ik dit oplossen ?

Alvast bedankt voor de reacties
Groeten Bert

Ligt aan hoe Homey met je TV communiceert. Als dat via een clouddienst is, dan is die verbinding weg als je internetverbinding wegvalt. Daar valt dan weinig aan te doen.

Wat is het merk en model van je TV?

De Tv is verbonden met het thuisnetwerkje. Dit is opgesteld met een meshnetwerk van netgear.
Dus de tv staat niet in een cloud.
Het is een samsung tv.
Als het internet wegvalt kan ik nog wel via pc of smartphone aan mijn stereo, maar dan wel via het ip, gekregen van de router en niet via homey

Groetjes

Verplaatst naar Nederlands.

Ik neem aan dat je triggert op “TV is uitgezet”? In dat geval klinkt het alsof de Samsung app bij het wegvallen van de internetverbinding dat signaal geeft. Waarom dat is zou je aan de ontwikkelaar kunnen voorleggen: https://github.com/balmli/com.samsung.smart/issues (PS, de ontwikkelaar is Noors dus je zult je vragen in het Engels moeten stellen :slight_smile: )

Ok, dat snap ik wel, maar…
… waarom kan ik homey niet zien in mijn netwerk ? Alleen als er Wifi is.
Homey en tv staan in hetzelfde home netwerk dus dan zou het internet daar toch niets mee te maken hebben ? Als het internet wegvalt kan ik ook mijn hue lampen en de Fibaro rolluiken niet meer bedienen.

Ah okee, ik had niet goed begrepen dat het om meer ging dan alleen je TV.

In theorie zou het in ieder geval moeten blijven werken, want Athom heeft altijd gezegd dat bij het wegvallen van de internetverbinding de mobiele app overschakelt naar een lokale verbinding (direct met Homey). Alleen is het in de praktijk niet altijd het geval dat die overschakeling goed verloopt.

Ik durf niet te zeggen of daar een oplossing voor is, misschien dat je even hier op het forum kunt zoeken daarnaar.

Bedankt Robertklep
Misschien iemand anders een oplossing ?

WiFi is wel een vereiste ja voor een WiFi apparaat.
Voor de rest kan je eens hier kijken, staat een duidelijke uitleg over precies dit onderwerp.

Theorie versus praktijk :stuck_out_tongue:

Bedankt voor de info.
Dus lees ik heel duidelijk dat homey niet altijd wifi nodig heeft.
ik kopieer het hier even :

Offline mogelijkheden :
Offline kan Homey echter nog steeds je huis beheren, omdat Homey niet afhankelijk is van cloud diensten om te draaien (in tegenstelling tot sommige andere systemen). Functionaliteit die offline gewoon werkt is:
** Je huis bedienen via de Homey Smartphone App terwijl je op hetzelfde Wi-Fi netwerk zit*
** Flows die geen internet nodig hebben uitvoeren, bijvoorbeeld met sensoren*
** Spraak output, waardoor Homey van praten via bijvoorbeeld een Flow*
** Loggen van je lokale sensorgegevens in de Inzicht module*
Conclusie:
Samengevat werken alle mogelijkheden die niet duidelijk internet nodig hebben nog. Homey kan nog steeds je huis beheren met Flows, en je kunt je huis besturen via Homey met de smartphone app als je thuis bent.

_ Wat kan dan de oorzaak zijn dat het lampje dan uit gaat ?
_ En de smartphone app heeft bij mij steeds internet nodig anders kan hij geen verbinding maken met Homey. Heb ik dan de verkeerde app ?

Groetjes
Bert

Kun je wel via de homey app verbinding krijgen met homey?

Ik weet niet in hoeverre we hetzelfde hebben maar ik heb ook problemen bij geen internet. Ik kon homey zelf via de app ook niet bereiken als er geen internet verbinding was. Ik heb contact met athom gehad omdat dit niet zou moeten kunnen maar we kwamen er niet aan uit.

Als ik via de router homey uitsloot van internet toegang kon ik homey benaderen via de app en werkte deze local.

Als ik fysiek de kabel naar de buitenwereld los trok was homey plots onbereikbaar. Flows draaide prima maar dus geen bereikbare interface meer.

Wellicht kun je kijken of dit bij jou ook zo is?

Dag Rickp

Het is zoals je het schrijft.
Bij mij is het net hetzelfde.
Misschien gebruik ik dan de verkeerde app ? Of is er toch iets mis met een instelling …

Groetjes
Bert

Ik heb daar helaas geen antwoord op. Athom kon het ook niet reproduceren en dus niet echt verder helpen. Ze adviseerden me om homey in recovery te zetten en de firmware opnieuw te installeren met behoud van gegevens maar dat vind ik toch wat te spannend zonder een echte backup. Misschien kunnen we vergelijkbare dingen vinden.

Ik heb een ziggo router in bridge, dan een Asus die alles regelt en een Raspberry met pihole die de dns regelt. Alles heeft een vast ip adres. Ik heb de Raspberry er eens tussenuit gehaald en alles geflushd maar ook dat maakte geen verschil.

Ik snap ook vooral niet waarom homey bereikbaar is als hij softwarematig van internet word afgesneden via de Asus router, maar als ik fysiek de kabel tussen ziggo en Asus los maak homey wel volledig onbereikbaar word. Alle andere dingen in huis blijven wel netjes werken en ik krijg ten alle tijden wel gewoon een ping response van homey.

Nee, en nee. Al vanaf het uitkomen van firmware v2 is de manier waarop Homey of de app omgaat met een missende internetverbinding nogal fragiel, en het gebeurt bij meer mensen dat hun Homey dan simpelweg niet meer bereikbaar is.

Ligt het dan niet aan de mobiele app in plaats van je Homey? Probeer ook eens je telefoon softwarematig van het internet af te snijden.

Zojuist getest, als ik homey en mijn telefoon geen toegang tot internet geeft krijg ik een time out/homey onbereikbaar.

Geef ik mijn telefoon toegang, maar homey niet, dan start de app gewoon en heb ik volledige toegang. Homey zegt dan ook lokaal te werken.

Als ik de app open houd (voorgrond of achtergrond) en beide hebben geen internet toegang kan ik de app blijven gebruiken.

Als de app volledig afgesloten is krijg ik een time out.

Wellicht toch een probleem met credentials/aanmelden?

Ahtom ook weer even gemaild met deze toevoeging.

Dan ben ik toch ook benieuwd wat hiervoor de oplossing is.
De app zou toch niet afhankelijk moeten/mogen zijn van het internet als je verbonden bent met je eigen netwerkje ?

Ik heb precies het zelfde probleem, wanneer het i-net uitvalt is het onmogelijk homey te bedienen
het lijk er op dat de app, wanneer op het thuis netwerk, alleen verbind via het internet ipv lokaal.
m’n andere apps (kasa, innr, hue etc.) werken wel.

Ook heb al een aantal tickets laten openen (maar helaas krijg ik iedere keer de zelfde vragen, staat je wifi aan, kan je dit, kan je dat) maar geen oplossing…

er wordt verder niets mee gedaan vanuit Athom, ben blij te zien dat ik niet de enige ben.

Got a response from athom. It’s confirmed and an unwanted situation wich might be corrected at some time.

Hi Rick,

Ik heb je probleem met Development besproken, en er lijkt inderdaad een issue te zitten in het valideren van de inloggegevens als Homey offline is.

Dit werkt ongeveer als volgt:

Homey en je smartphone app krijgen als ze met het internet verbonden zijn een token van de server, waarmee je kunt inloggen zonder je inloggegevens te hoeven valideren. Als Homey de toegang tot het internet verliest, blijft deze het oude token gebruiken. Sluit je echter de app op je smartphone helemaal af, vraagt deze een nieuw token van de cloud zodra de app weer wordt gestart. Omdat Homey dit nieuwe token niet kan ontvangen komt dit niet meer overeen, waardoor je verbindingsprobleem ontstaat.

Het probleem is dus bekend bij Development, en staat op de lijst om gerepareerd te worden. Helaas is er geen verwachte releasedatum voor deze update.

Mijn excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Best Regards,

Athom