Inzicht in verbruik zonder slimme meter

Hallo allen,

Inmiddels het grootste deel van mijn huis slim en goed draaiend op Homey. Echter heb ik geen inzicht in stroom en gasverbruik. Aangezien ik geen slimme meter heb kan ik niet simpel een P1 meter er tussen knippen. Nu zou ik natuurlijk een wifi kwh meter in mijn meterkast kunnen bouwen, maar dan heb ik nog geen inzicht in m’n gas verbruik. Nu heb ik nog een geroote toon liggen met kwh en gas meter welke ik momenteel niet gebruik. Zou ik hier iets mee kunnen maken dat ik alsnog inzicht krijg in beide?

Misschien helpt deze app je. Is ook voor een rooted toon.

Van HomeWizard was er ooit een pulseteller voor je analoge meter. Die meet het aantal omwentelingen van het draaiwieltje. Zoiets dergelijks zal er toch nog wel zijn?

Dank voor de reacties.

Toon inmiddels in homey toegevoegd via Toon water.
Probleem is alleen dat de sensor op de meter het verschil tussen linksom en rechtsom draaien niet ziet. Dus ik moet op 1 of andere manier de opwek van de PV meenemen in het gemeten verbruik. Zodat homey wel snapt wanneer de meter terug draait en wanneer niet. Ik weet nog niet goed hoe ik dit het beste kan doen.

En een slimme meter bij je energie leverancier aanvragen? (meestal gratis) of heb je bewust gekozen om de analoge meter te houden ?

Zolang ik het met een domme meter redt hou ik het lekker zo. Zeker gezien de saldering en teruglever vergoedingen die steeds meer komen hou ik nog even vast aan de domme meter

1 Like

Niet. Dmv weerkaatsing van licht ziet de sensor dat het wieltje één omslag gemaakt heeft. Die lichtpuls ziet er het zelfde uit, linksom en rechtsom.

Ja dat klopt, maar misschien dat ik het wel kaan berekenen. Homey weet natuurlijk de opwek van m’n panelen, dus iets in mij zegt dat ik hier wel een formule voor kan maken. De wiskundige in mij weet alleen nog niet hoe.

Ik dacht ook dat het slechts een kwestie zou zijn van optellen en/of aftrekken.
Maar stel dat je electriciteitsmeter 100W aangeeft en je panelen 400.
Dan het dus zo zijn dat je totale verbruik 300 is en je 100 teruglevert. Óf je totale verbruik is 500 waarbij je 100 wat van het net verbruikt. Ik ben benieuwd of je iets kunt vinden. Uitlezen van te tellerstanden met een camera en een beetje AI :grin:?

1 Like

Ik denk inderdaad ook dat dit lastiger is dan ik dacht. Ik ga toch maar voor een wifi kwh meter. Kwam er net ook weer achter dat toon gasverbruik ook niet goed meet aangezien mijn meter geen reflecterend vlak heeft.

Dus misschien inderdaad eens kijken of ik gas kan uitlezen met een simple camera oid.

Welke tussenmeter raden jullie aan?
De homewizard of die van shelly?

Of is dit iets voor je?

Dat is grappig, ga ik me eens in verdiepen. Voor nu een Homewizard kwh meter besteld. Maar voor gas en water is dit een leuke oplossing.