Analoge watermeter slim maken met kant en klare oplossing

In mijn zoektocht om mijn watergebruik te monitoren via Homey / Rooted Toon, heb ik de oplossing gevonden van oepi-loepi via het Rooted Toon Forum / Marktplaats.

Het is een kant en klare kit met proximity switch, Wemos kastje en bevestigingsmateriaal.
De proximity switch wordt boven het wijzertje gezet en geeft een puls bij elke liter water die langskomt.

Ik heb de ontwikkelaar gevraagd om ook Homey te integreren. Dit is uiteindelijk gelukt via HomeyDuino.
In Homey komen drie sensoren beschikbaar: Waterdoorstroming (L/min), Watermeter (tellerstand) en Wateralarm (als er een zeer kleine flow over langere tijd wordt gemeten).

Het werkt erg makkelijk, betrouwbaar en snel.
Zie ook de advertentie op marktplaats.

1 Like

Ziet er interessant uit. Wat me niet helemaal duidelijk is, is of het een CE goedgekeurd apparaat is of een zelf “geknutseld” iets. Voor het laatste ben ik altijd een beetje huiverig in de meterkast.

Er zijn ook goedgekeurde apparaatjes voor de meeste Nederlandse watermeters zoals deze: Water- of gasverbruik Monitoren? - Cedel webshop
Die genereren pulsen die dan weer uitgelezen kunnen worden door bijvoorbeeld een YouLess energiemeter - Youless waarmee je ook je slimme enegriemeter kunt uitlezen. Die laatste heeft dan weer een echte [APP] YouLess, Enelogic, PVOutput - Belgian and Dutch P1 Smart Meter Reader

2 Likes

Deze is net op de markt

Gewoon n tip, heb m zelf niet.

1 Like

@Jo_San Ik begrijp dat de Wemos (het doosje) een CE keur heeft, maar met het solderen van een extra draad en flashen van software vervalt die certificering.

@Edwin_D Het is simpeler en goedkoper dan de oplossing via de Youless, want “all-in-one” en werkt “out-of-the-box”, maar het meetprincipe is precies hetzelfde.

@Peter_Kawa Qua equipment lijkt het op elkaar, een klein doosje (ook Wemos) + bedraadde sensor. Echter geeft deze oplossing niet de waterdoorstroming (liters/min) door, en de eenheden kloppen niet (m3 ipv liter). Dat laatste waarschijnlijk vanwege de beperking in de standaard capability van de water meter.
EDIT: bovenstaande was gebaseerd op info op de gelinkte pagina. Echter de app is bijgewerkt en laat juiste units en ook de waterdoorstroming zien. Zie bericht hieronder.

Het probleem is dat de watermeter capability in Homey maar 2 digits geeft (van m3) . Ik heb via een Pull Request een wijziging aangevraagd (naar 3 digits) en die is goedgekeurd. Dan kun je elke liter verbruik dus zien in Homey.

1 Like

I.c.m. Youless krijg je wel de doorstroming te zien, maar ik durf niet te zeggen of deze oplossing op de liter nauwkeurig is, dat hangt natuurlijk af van het aantal liter per puls die de combinatie waarneemt. Het totaal klopt natuurlijk wel.

Het is bij youless nogal vaag wat dit precies is omdat de imput eigenlijk voor kwh is. De setting is 1000 per puls, dus dat suggereert wel een puls per liter als een kwh feitelijk 1000 liter is.

De prijs is hoger, maar dat valt weer deels weg als je de youless ook als aansluiting voor je slimme meter voor gas en licht gebruikt. Vergeleken met toon is het een koopje, en ik heb een broertje dood aan maandelijkse kosten. Voor alleen water is het wel heel prijzig.

Dank voor de toelichtingen.
ik heb geen idee Bart, maar de ontwikkelaar/verkoper heeft 11mei jl. in een FB groep een screenshot van de capaciteiten gepost.
Je zijn nl. twee water meters capabilities:
meter_water in m3 (2 decimalen)
en
measure_water in l/min (2 decimalen)

Nee, die PR is zover ik weet nog niet doorgevoerd.
Je kan in een app wel afwijkingen doorvoeren tov de Homey standaard, dat zal hij gedaan hebben.
En ik zie dat hij ook de waterdoorstroming heeft toegevoegd en de units kloppen ook.
Prima lijkt me dus.
Zal mijn post editen

1 Like

Dit heb ik van de developer site

  • meter_water:
{
  "type": "number",
  "title": {
    "en": "Water Meter",
    "nl": "Watermeter",

  },
  "decimals": 2,
  "min": 0,
  "units": {
    "en": "m³"
  • measure_water:
{
  "type": "number",
  "title": {
    "en": "Water flow",
  },
  "units": {
    "en": "L/min"
  },
  "desc": {
    "en": "Water flow in Liters per minute (L/min)",

  },
  "insights": true,
  "chartType": "stepLine",
  "decimals": 2,
  "getable": true,
  "setable": false,
  "uiComponent": "sensor",

Dit is de fix, met de PR erin verwerkt:

Dit is nu gemerged in de Master, maar ik zie nog steeds 2 digits op de plaat.
Misschien een herstart van de Homey nodig of komt de verandering pas in de nieuwe versie?

De documentatie zal aangepast moeten worden, ik heb dat nog als commentaar geven in de fix.

Update: het is zojuist aangepast

Capability — meter_water
{
  "type": "number",
  "title": {
    "en": "Water Meter",
    "nl": "Watermeter",
  },
  "decimals": 3,
  "min": 0,
  "units": {
    "en": "m³"
1 Like

I.c.m. Youless krijg je wel de doorstroming te zien, maar ik durf niet te zeggen of deze oplossing op de liter nauwkeurig is, dat hangt natuurlijk af van het aantal liter per puls die de combinatie waarneemt. Het totaal klopt natuurlijk wel.

Het is bij youless nogal vaag wat dit precies is omdat de imput eigenlijk voor kwh is. De setting is 1000 per puls, dus dat suggereert wel een puls per liter als een kwh feitelijk 1000 liter is.

De prijs is hoger, maar dat valt weer deels weg als je de youless ook als aansluiting voor je slimme meter voor gas en licht gebruikt. Vergeleken met toon is het een koopje, en ik heb een broertje dood aan maandelijkse kosten. Voor alleen water is het wel heel prijzig.

De nauwkeurigheid op de waterdoorstroming is hetzelfde, want hetzelfde principe. Alleen als het wijzertje lang komt is er een signaal. De flow wordt berekend uit de tijd tussen signalen. Dus bij vullen WC, douche, tuin water geven zal het kloppen. Maar als je minder dan 2 liter tapt zal de flow onnauwkeurig zijn.
De waterteller werkt wel prima en die wordt gebruikt voor dag/maand/jaarverbruik in bijv Power by the Hour ap.

PS: Een Rooted Toon 2, zonder abo, is zeer aan te raden, is op marktplaats te koop voor 100 euro volgens mij… Worden veel leuke apps voor ontwikkeld, helaas nog geen integratie Homey–> Toon. Toon–> Homey bestaat wel, maar loopt via een niet ondersteunde app + aantal Homeyscripts om overige data binnen te halen, maar dat is een apart draadje.