Installeren van Homey Pro 2023 lukt niet

Vandaag Homey Pro 2023 ontvangen. Ik ben helemaal nieuw, had in afwachting van het apparaat wel al wat flows in de online versie gemaakt.

Installatie lukt niet dit allemaal gedaan:
1 Eerste opstart en connecten met wifi leek goed te gaan. Updates werden geinstalleerd, maar hij bleef hangen bij opnieuw opstarten. Ik heb wel een kwartier gewacht. Daarna de installatie maar afgesloten
2 Procedure opnieuw geprobeerd, maar lukt niet (weet niet meer precies wat hij zei)
3 Met een naald 30 seconden reset gedaan en app opnieuw geinstalleerd
4 Installatie gaat goed t/m het invoeren van het wifi wachtwoord. Vervolgens kan hij niet verbinden met wifi
5 Ik klik op de knop om het opnieuw te proberen en nu blijft hij hangen op ‘Homey Pro gevonden! Verbinden met Homey Pro…’
6 Dit sluit ik af en begin opnieuw met toevoegen
7 Na het invullen van het wifi wachtwoord zet hij weer dat hij geen verbinding met Wifi kan maken. Of ik mijn wachtwoord wel juist heb ingevuld :slight_smile:
8 Na weer opnieuw proberen blijf ik in dezelfde loop van wifi netwerk zoeken, wachtwoord invullen, kan niet verbinden

Wat kan ik nog meer doen?

Als je een gecombineerd 2.4Ghz/5Ghz WiFi netwerk (dus beide frequenties bereikbaar via dezelfde WiFi naam) hebt kun je proberen om het 5Ghz gedeelte tijdelijk uit te zetten, Homey wil daar nog wel eens moeilijk over doen.

Bedankt @robertklep , ondertussen heb ik toch een lucky shot gehad en is hij operationeel. Maar dat is inderdaad een logische reden. Wellicht wel handig om dat bij de set up instructies te zetten Setting up Homey Pro (Early 2023) – Homey Support

Niet echt, want Homey zou het zowel op 2.4Ghz als 5Ghz moeten doen. Dus het is liever iets waar Athom niet al teveel aandacht aan wil schenken vermoed ik.

Nou dat lucky shot was ook niet succesvol. Hij gaat regelmatig offline of de app geeft aan dat er geen verbinding is. Is dat normaal? Kan het iets te maken hebben met updates die niet goed geinstalleerd zijn omdat ik dat te vroeg onderbroken heb (zie punt 1 van mijn begin post)

Ja en nee: het is een probleem dat bij veel mensen optreedt (zoek maar op het forum) en dat (kennelijk) niet gefixt kan worden door Athom.

Soms kun je het oplossen met de extra ethernetadapter die je voor Homey kunt bestellen.

Heb je 1 wifi punt, of een mesh systeem met meerdere access points?
In geval van het laatste: Homey kan nl. aan het ‘hoppen’ zijn tussen AP´s en dat kan ook de ‘offline’ error opleveren. D.m.v. MAC adres filtering, of band steering, of spelen met transmit power kun je 'em dwingen op 1 AP te blijven hangen.

Toch is het raar dat Homey als enige apparaat in huis zo raar doet qua wifi met zoveel verbindings errors.
Je zou haast gaan denken dat dat de verkooptruc is om ethernet adapters te verkopen.

Volgens mij is het probleem niet dat Homey ook daadwerkelijk offline is, maar de nogal ingewikkelde manier die de apps moeten gebruiken om Homey te kunnen bereiken (dit probleem is ook niet beperkt tot de nieuwe Homey Pro, de oude had het ook al). Allemaal jaren geleden ontstaan toen Athom meende dat ook voor lokale toegang TLS (“HTTPS”) gebruikt moest worden.

Poeh ik had gedacht en gehoopt dat het een plug en play oplossing is, dat verwacht ik ook wel van een product van meer dan 400 euro. Maar er komt veel meer bij kijken… Nog nooit gehoord van MAC adres filtering, bandsteering en transmit power. En ik merk dat ik moeite heb om te investeren in een ethernetadapter om iets te fixen dat de fabrikant zelf niet lukt. Dat zou dan gewoon inbegrepen moeten zijn!

Ik heb idd een mesh netwerk, daarvan weet ik dan wel weer wat het is :slight_smile:

Homey is leuk, als het werkt. Als het niet werkt is het een grote bak frustratie, want er is ook vrijwel niks wat je kunt inzien of aanpassen om het werkend te krijgen.

Op gebied van WiFi zit Athom ook nog eens met de situatie dat er een probleem is met de firmware die er voor zorgt dat WiFi in sommige gevallen eruit knalt en pas na een reboot weer werkt.

Wat je ook kan proberen, en wat bij mij hielp, was een vast IP-adres in de router.
Daarna heb ik de ethernet adapter gekocht, ook met een vast IP-adres en nooit meer problemen gehad.

Da’s sowieso een strak plan. Maar als Homey meerdere malen per dag offline is, zou dat betekenen dat je DHCP lease korter dan 24u staat ingesteld. Das voor een niet-kantoor omgeving wel heel kort.

Ik heb nu in de app van het mesh netwerk ingesteld dat Homey op het dichtsbijzijnde accesspoint moet blijven en niet meer moet gaan switchen. Hij staat toch op een vaste plaats. Dit lijkt te helpen

Ook ik heb dat zo opgelost (binnen mijn wifi mesh setup Homey toegewezen aan 1 AP), maar ook dan gaat ze soms offline. Voorheen deed ik dan een PTP, nu laat ik via de router App (Asus) Homey geforceerd contact maken met een ander AP in huis. Dan komt ze weer online.