Ikea Tradfri Snelkoppelknop en Homey

Goedemorgen.

Ik heb een Ikea Tradfri Snelkoppelknop gekocht, maar die werkt niet direct met Homey. Ik heb in dit forum al gezocht, maar geen oplossing gevonden. Je hebt hiervoor een DIRIGERA Hub nodig.

Nu lees en hoor ik ook allerlei mensen het hebben over het koppelen van Hub’s aan de Homey. Stel dat ik dat bij deze Ikea Hub doe, wat is dan het voordeel? Kan ik dan op mijn Homey via deze hub dan toch bovengenoemde schakelaar gebruiken?

Groet Marcel

Oh?

image

Wel dan?

Nou ja, ze staan in de lijst van ondersteunde apparaten. Dus hoe kwam je tot de conclusie dat ze niet direct met Homey werken?

Klopt, ze staan in de lijst, je kunt het installeren, er zijn dan ook kaarten, je kunt de kaarten ook in een flow opnemen, maar de flows doen niets…

image

Dat is dus een heel ander probleem.

De snelkoppelknop moet een bepaalde firmware hebben uit mijn hoofd voor de Dubbel drukken functie of voor de lang ingedrukt functie in Homey.

Bij mij doen ze na installatie ook het eerste uur niets en daarna gaan ze werken. Maar ik heb ze geupdate eerst via de oude ikea hub.

Ok. Dank je wel Maurits. Dus moet ik maar eerst een Ikea hub kopen…

Daar gaat de goedkope schakelaar :slight_smile:

Ik heb een goedkope 2e hands ikea hub gekocht ( niet de DIRIGERA ).
De knop werkt niet VIA de hub en dan weer aan homey. De hub is enkel voor de updates en daarna pair je de knop weer met Homey.

Doordat ik nu de hub toch in huis heb heb ik wel een aantal oude ikea lampen uit Homey gehaald om die iets meer te ontlasten. Die stuur ik dan weer aan met de IKEA Trådfri Gateway App voor Homey | Homey app.

Die werkt direct op de homey. Ik start er e.e.a mee

Hi
Na installatie van de gisteren gekocht Ikea snelkoppelknop is de Zigbee communicatie in orde…
Opgenomen in het kleine Zigbee netwerk (Developer tools te zien samen met de goed functionerende bewegingssensor van Ikea)

Echter de melding deze knop kan niet worden bediend…Wat te doen… even afwachten of is er iets anders nodig…

Knoppen kunnen niet bediend worden (Homey heeft geen handen…), je kunt ze daarentegen wel gebruiken in flows.

Deze dient geüpdate te worden doormiddel van een ikea hub…

Helaas niet… kan wel in flow opnemen maar er is geen (re)actie en geen foutmelding oid…
Anders gezegd… werkt niet… (mogelijk een variant op kan niet worden bediend ??)
Helaas want lijkt een prima knopje

Hoe heb je de knop toegevoegd? Via de IKEA app of als generiek Zigbee apparaat?

Toegevoegd met de IKEA app

En laat eens een flow zien die je ermee hebt gemaakt.


pushed de button … geen enkele reactie
en

de flow op zich werkt (lamp gaat aan)

Verder nul issues met Homey, Zigbee en/of IKEA app

PS
WOW…Na een paar uurtjes NIETS GEDAAN te hebben WERKT HET NU WEL… dat wil zeggen de lamp gaat aan… BIJZONDER is het wel en nog niet eerder meegemaakt met mijn vele tientallen Zwave, Shelly (WiFi) en HUE spullen…

Bij mij werken nieuwe knoppen ook pas na een paar uur nadat ze zijn toegevoegd. Daarna geen enkele problemen meer