Ikea tradfri lampen (bollen, spots, panelen) koppelen

Goedemiddag allen,

Heb gisteren m’n Homey Pro in ontvangst mogen nemen. En dacht meteen ff lekker aan de slag te gaan en een groot deel van m’n lampen (10 gu10 spots, 18 e27 bollen, 4 multi-kleur bollen e27, 10 draad e27 bollen, 10 led panelen), bewegingssensoren (3), bedieningsapparaten (4) over te zetten. Dat ging alleen nog niet zo makkelijk als ik had gedacht.

Eerstens 2 van de led panelen gedaan, dat kostte me al bij mekaar een 30 to 40 minuten. Tig resets van de panelen (6 keer aan/uit). Nu al sinds 9 uur vanochtend bezig om de andere 8 panelen te koppelen. 4 zijn er gelukt na veel pijn en moeite, maar de andere 4 willen met geen mogelijkheid gekoppeld worden.

Dat even geparkeerd en toen dacht ik, laat ik eens proberen om een bol te koppelen. Zelfde euvel als de niet willende led panelen. Lampen tig keer gereset, maar met geen mogelijkheid te koppelen. Maak gebruik van de officieel ondersteunde Ikea app voor Homey.

De afstandsbedieningen daarentegen zijn al gekoppeld voor je het überhaupt door hebt, daar geen klagen over, maar de lampen is tot nu toe een waar gevecht.

Het is ook niet alsof de lampen gloednieuw zijn en nog draaien op oude software versies. Waren allemaal eerst gekoppeld aan een Tradfri hub en ge-update naar laatste versies.

Ik houd de lampen tevens op een afstand van iets van 30 cm van de hub, als ik ze probeer te koppelen, het is dus niet er tig meter tussen zit.

Doe ik iets fout of is het gewoon een iets wat niet zo heel erg jofel werkt? Zou beetje klote zijn, aangezien ik de Homey Pro juist aangeschaft had, om van de Ikea Tradfri hub af te komen.

Met vriendelijke groet,
Wesley

Ik tel 59 apparaten in totaal. Athom raadt zelf aan om niet meer dan 30 tot 40 Zigbee apparaten aan te sturen met Homey.

Overigens is het altijd beter om de apparaten aan Homey toe te voegen op de plek waarop je ze wilt gebruiken, dus niet heel dicht bij Homey. Begin wel met de apparaten die dichtbij Homey geplaatst worden en werk zo verder naar buiten.

Ja, het zijn behoorlijk wat apparaten, maar er zijn plannen om het te verminderen en ipv de 18 e27 bollen, drie led strips te gebruiken. Maar dat terzijde, er zijn nu 6 lampen en 1 afstandsbediening toegevoegd aan Homey, wat me in totaal een uurtje of 6 (5 uur en 59 min aan lampen en 1 min aan afstandsbediening) aan werk heeft gekost. Ik mag toch bijna aannemen dat dit niet standaard procedure is? Want als ik het op wil vullen tot de aangeraden max van 40, dan ben ik nog wel even bezig.

Je bent niet de enige met zulke problemen: Homey Bridge (beta) koppelen met IKEA Tradfri - #6 by GlenH

Nu gaat dat over de Homey Bridge, maar de hardware is vergelijkbaar met die van de Pro.

Dank je voor de reacties Robert. Het is even niet anders dan. Hopelijk wordt het met de tijd opgelost, want het concept van Homey en alles binnen een apparaat aansturen/beheren, spreekt me heel er gaan.

Gewoon een gedachte: Als ze al gepaired waren met de Ikea hub, moet je ze dan niet eerst resetten voordat je met Homey gaat koppelen?

Als ik de lamp ging toevoegen, heb ik deze eerst uit de Ikea hun gehaald. En daarna begon het reset fiesta (6 keer aan/uit)

1 Like