IKEA Tradfri Snelkoppelknop

Is er bekend of er progressie is in het toevoegen van de IKEA Tradfri snelkoppelknop aan de apps?
Ik zou namelijk heel graag een matrix van deze knoppen op de muur willen plakken en hier commando’s of scenes via Homey willen toevoegen.
Zo kan ik bijvoorbeeld een schemerlamp die via een klik-aan/klik-uit stekker het hele jaar door wordt bediend tijdens de kerstdagen de kerstboom aan en uit laten schakelen. Hiervoor hoef ik dan alleen een pictogramstickertje in de drukknop te vervangen, En eventueel een tijdfunctie in een flow.
Op die manier hoef ik geen tablet o.i.d. aan de muur te hangen waarmee ik mijn vrouw afschrik.
De zogenoemde Wife Acceptance Factor speelt hier nogal een grote rol :wink:

En los van de vraag is het per definitie een mooi concept. In plaats van vier keer op een verkeerde blanco knop te drukken is het hier mooi zichtbaar gemaakt waar de knop voor dient.

image

Je kan ook overwegen hiervoor de al jaren bekende Aqara drukknoppen te gebruiken.

Kunnen daar ook stickertjes (pictogrammen) gewisseld worden?
En hoe staan ze qua prijs tegenover de € 8,- van Ikea?

Die laatste is een typisch Hollandse vraag :grin:

Bump! Hoe zit het met de koppeling van de Snelkoppelknop aan de stabiele app? Ik wil voorkomen dat ik de betaversie moet downloaden…

@Pim_de_Vente
Ter info:
Ik heb de snelkoppelknop al een paar weken succesvol in gebruik.
(Met de tradfri app, dus niet via de Ikea hub)

Peter

:open_mouth: via de regulare app? Ik zie de snelkoppelknop in de testversie. Maar niet in de normaale app. En in de testversie werkt het (bij mij) niet :disappointed:

@Arno_L

Je hebt gelijk; dat was ik helemaal vergeten omdat deze versie bij mij stabiel is (v1.14.2).
Had ik niet eens meer in de gaten :wink:

@Pim_de_Vente ik gebruik dus inderdaad wel de testversie. Maar nogmaals: geheel zonder problemen en ook mijn andere Tradfri spulletjes werken gewoon met deze app.

Peter

In Duitsland slechts 6€ TRÅDFRI Shortcut-Button, weiß - IKEA Deutschland :wink:

Vanmiddag toevallig update gekregen naar v1.14.3.
Vreemd genoeg is daar de snelkoppelknop niet meer te zien bij ondersteunde devices,
maar hij doet het wel nog steeds bij mij.

Peter

Dan toch maar eens die beta proberen! Zou je misschien een screenshot kunnen delen, hoe het ‘nieuwe apparaten toevoegen’ schermpje eruit ziet in de app?

Misschien niet slim om te proberen, maar ik vraag het toch!
Als je nu in Homey de snelkoppelknop verwijder en je maak hiervoor een nieuw knop aan.
Met welke knop in het IKEA aanbod doe je dat dan. En werkt het dan ook (nog steeds)?
Of zou je een andere knop uit het aanbod kunnen gebruiken?

P.S. Uitproberen is natuurlijk geheel voor eigen risico :wink:

Heb ik ook aan zitten denken omdat de snelkoppelknop ineens is verdwenen uit v1.14.3
terwijl deze nog wel functioneert.
Ik heb geen idee of de app dan nog wel in staat is om te koppelen.
Ik ga het niet wagen mijn bestaande knop te verwijderen (anders heb ik kerstboom problemen :wink: )
Morgen kom ik misschien bij IKEA en zal dan een nieuwe kopen om te experimenteren.

Ik ga er van uit dat deze knop op termijn gewoon weer terug komt dus weggegooid geld is het niet.

Bij Z-wave en Zigbee is het niet mogelijk het verkeerde/een ander device te pairen, ongeacht wat je kiest zoekt Homey op basis van ID’s de juiste driver. Dus het verandert niets en/of als de driver “deprecated” gemaakt is kun je niet opnieuw koppelen.

Hoi,

Toch stiekum geprobeert een nieuwe snelkoppelknop te pairen met Homey.
De knop staat niet (meer) tussen de devices maar eigenwijs als ik ben heb ik de ronde afstandsbediening gekozen in de app.
Het pairen gaat dan toch goed; Homey ziet vanzelf dat het niet de remote is maar de snelkoppelknop en ook de bijbehorende flow-acties kloppen met die van de snelkoppelknop.
De snelkoppelknop wordt keurig geïnstalleerd.

So far so good, zou je zeggen, ware het niet dat de knop verder in de flow niets doet. Een druk op de knop wordt door Homey niet ‘gezien’. Wat ik wel zie is dat Homey een oranje ‘pop-up’ geeft met de mededeling dat ’ dit device mogelijk binnenkort niet meer wordt ondersteund’
Hoe ik dit moet interpreteren weet ik niet.

@Edwin_D heeft het dus bij het rechte eind. Dit gaat niet werken.

Dan toch hopelijk wel met “Morgen kom ik misschien bij IKEA en zal dan een nieuwe kopen om te experimenteren” knop? Of heb je nu problemen met de kerstboom :roll_eyes:

Hahaha, nee, die kerstboom werkt nog :+1:

Zojuist onderstaande email ontvangen van het ontwikkelteam van Athom.
Hoewel de knop in 1.14.2 bij mij foutloos werkte heeft men toch onderstaande beslissing genomen.
De knoppen kunnen dus terug naar Ikea :sob:
-----(knip)------
Hi Peter,

Thank you for reaching out to our support!

Although the strive to support as many Ikea devices as possible, we have had to make the decision to remove the shortcut button from our Ikea Tradri app for Homey. The reason is that after careful testing and programming and updating the device several times, it remained unstable and in fact almost unusable for over 50% of users testing this device.

I hope this answers your question, although it will not be the answer you were hoping for, which is why I’m closing your ticket. If you need additional support, please feel free to re-open your ticket by answering this email.

I wish you a very merry Christmas and a lot of fun with Homey!

Best Regards,
The Athom support team.

Jammer maar helaas.
Misschien dat er in de (nabije) toekomst nog een poging wordt gedaan.
Of misschien komt IKEA met een wel werkend exemplaar.

Is er overigens geen mogelijkheid om de oude versie 1.14.2 terug te zetten om zodoende nog wel
van de knop gebruik te maken?

Het probleem zit bij Homey, niet bij IKEA.

@HenkvdPark : Ik heb die vraag (1.14.2 terugzetten) ook gesteld in een retour email aan de ontwikkelaar/Athom. Geen idee of ik daar uberhaupt antwoord op krijg maar niet geschoten is altijd mis :wink:

Peter