Ideale setup aanleggen nieuw hue/homey/shelly eco-systeem (trage connectie)

AANLEIDING:

Na de renovatie van mijn woning kom ik op het punt dat ik de verlichting en het schakelmateriaal ga aansluiten. Vanaf het begin had ik in gedachten (en ook zo aangelegd) om uitsluitend Philips Hue verlichting toe te passen en pulsdrukkers van Gira icm Shelly i4 (Zigbee). Deze laatste is nog niet op de markt, dus ik gebruik nu eerst even de Shelly 1 mini Gen 4 (detached mode, button). Wat ik nu heb:

• HP 2023
  • Hue Bridge Pro
  • Alle lichtpunten constante spanning
  • Alle inbouwdozen nul-draad en fase
  • Shelly modules (kunnen verschillende zijn)

Het idee van deze setup is is dat ik nu geen Hue wall switch hoef te gebruiken (werkt wel goed, maar duur en batterijen). Bovendien ben je met een Shelly-module ook vrij om ook andere apparaten aan te sturen zodra je een knop indrukt (bijv. duco-ventilatiebox in de badkamer en wc).

PROBLEEM:
Tot dusver vond ik dit een erg goed idee, maar nu heb ik de eerste pulsdrukker en shelly-module (mini 1 gen4) geïnstalleerd, maar de reactietijd tussen indrukken knop en het aan- of uitgaan v.d. verlichting duurt mij veel te lang. Daar zit steeds 1 tot 3 seconden tussen. Ik heb de Shelly module zowel via Zigbee als Wifi op de Homey toegevoegd, maar in beide gevallen is het traag. In het verleden heb ik de Hue Wall Switch gebruikt en die werkte altijd instant. Dus het kan wel..

VRAGEN:

• Is de trage connectie herkenbaar, en zo ja is dit op te lossen of moet je dit accepteren?
  • Als dit niet op te lossen is, wat zou je aanraden als het toch zonder noemenswaardige vertraging zou moeten werken? Toch Philips Wall Module of bijv Gira Scenic friends of Hue? Alle ideeen en inzichten zijn welkom, behalve alsnog schakeldraad trekken :smile:.

Waar zit de vertraging?

• tussen Shelly en Homey?
  • tussen Homey en Hue?

Stuur bv in de flow een notificatie naar jezelf zodra de Shelly getriggerd wordt.

Hoi Robert,

Dank voor je antwoord! Ik heb dit even gedaan, maar met een verrassend resultaat! Nou ja, voor mij dan. Ik heb hier gisteren lang mee zitten prutsen, verbinden via wifi, zigbee, matter enz. Maar wat ik steeds opnieuw gedaan heb is testen vanuit de advanced flow gui. En dus niet op de pulsdrukker zelf, omdat ik deze nog goed moest instellen. En wat blijkt: vanuit de gui zit er een vertraging tussen start-commando en vervolg-actie. :see_no_evil_monkey: Nooit bij stil gestaan.

Dus nu ik jouw vraag goed wilde beantwoorden was ik gedwongen om ook die knop goed in te stellen. En wat blijkt: instant reactie. Dus je hebt me hier indirect erg mee geholpen. Dank!

Ik heb ook nog even een testje gedaan door via Zigbee en via Wifi het apparaat in te stellen. Zigbee is onmiskenbaar sneller.

1 Like

Kan het zijn dat je de flow activeerde in testmodus? Dus in de advanced flow de flow starten vanaf een bepaald punt? Zo ja, in de testmodus loopt de flow langzamer, zodat je de voortgang van kaart naar kaart kunt volgen.

Ja precies dat deed ik inderdaad. Helemaal niet gerealiseerd dat daar een “demo-vertraging” in zit waardoor ik aannam dat het signaal vanuit de homey naar de hue bridge vertraagd was. Afijn, vooral heel blij dat dat niet het geval is.