AANLEIDING:
Na de renovatie van mijn woning kom ik op het punt dat ik de verlichting en het schakelmateriaal ga aansluiten. Vanaf het begin had ik in gedachten (en ook zo aangelegd) om uitsluitend Philips Hue verlichting toe te passen en pulsdrukkers van Gira icm Shelly i4 (Zigbee). Deze laatste is nog niet op de markt, dus ik gebruik nu eerst even de Shelly 1 mini Gen 4 (detached mode, button). Wat ik nu heb:
- HP 2023
- Hue Bridge Pro
- Alle lichtpunten constante spanning
- Alle inbouwdozen nul-draad en fase
- Shelly modules (kunnen verschillende zijn)
Het idee van deze setup is is dat ik nu geen Hue wall switch hoef te gebruiken (werkt wel goed, maar duur en batterijen). Bovendien ben je met een Shelly-module ook vrij om ook andere apparaten aan te sturen zodra je een knop indrukt (bijv. duco-ventilatiebox in de badkamer en wc).
PROBLEEM:
Tot dusver vond ik dit een erg goed idee, maar nu heb ik de eerste pulsdrukker en shelly-module (mini 1 gen4) geïnstalleerd, maar de reactietijd tussen indrukken knop en het aan- of uitgaan v.d. verlichting duurt mij veel te lang. Daar zit steeds 1 tot 3 seconden tussen. Ik heb de Shelly module zowel via Zigbee als Wifi op de Homey toegevoegd, maar in beide gevallen is het traag. In het verleden heb ik de Hue Wall Switch gebruikt en die werkte altijd instant. Dus het kan wel..
VRAGEN:
- Is de trage connectie herkenbaar, en zo ja is dit op te lossen of moet je dit accepteren?
- Als dit niet op te lossen is, wat zou je aanraden als het toch zonder noemenswaardige vertraging zou moeten werken? Toch Philips Wall Module of bijv Gira Scenic friends of Hue? Alle ideeen en inzichten zijn welkom, behalve alsnog schakeldraad trekken
.