Compactibiliteit homey philips en shelly

Hallo, graag had ik een specifieke vraag voor de experts onder jullie. Ik heb aan de meeste lampen Shelly’s gehangen maar zoek nu met homey meer te automatiseren.

Nu wou ik een Philips hue motion sensor installeren, en daar liep ik al vast. Aangezien Shelly hier mijn lampen aanstuurt ipv Philips hue lichten, gaat de installatie niet verder. Op een andere plaats gaan er wel Philips hue lampen komen, maar niet waar de sensors staan.

Kan ik met homey de Philips hue motion sensor installeren (zonder dat ik een echte Philips hue lamp moet hebben) en dan daarna met een flow de Shelly aansturen om de lampen te bedienen? (Dat ik niet perse die Philips lamp alleen maar met die motion sensor kan gebruiken).

De bridge van hue en de 2 sensoren zoek ik te gebruiken, ipv ze te vervangen door een alternatief.

Philips Hue of IKEA sensoren werken helaas niet direct met Homey, alleen met hun eigen hub. In ieder geval niet op dit moment. Ik zou gaan voor een Shelly (wifi), Xiaomi Aqara (zigbee) of NEO coolcam (zwave) PIR sensor.

Ik weet dat Ikea bewegingsmelders niet direct met Homey werken, maar Hue sensoren doen dat zeker wel - met of zonder Hue Bridge ertussen.

OP, jouw scenario is goed te doen met Homey.

Excuus, ik wist niet dat Hue wel mogelijk was! Well errug duur overigens…

Ok, alles is ondertussen geïnstalleerd (hue lampen, Apple HomeKit, Philips motion sensors, Shelly) joepie al, maar ik mis toch nog wel wat.

Als ik instel (via de Apple HomeKit dus) dat mijn lamp in de living moet aangaan bij donker worden en beweging, stel ik in dat ze 15 minuten of 20 minuten moeten aanblijven. Knap tot daar toe, maar na die tijd schakelt de HomeKit ze gewoon uit terwijl ik in al die tijd toch wel is bewogen heb (ik keek net niet naar “frozen”) :wink: maar ik heb het gevoel dat als die sensor na die tijd toch beslist om uit te gaan.

Is dit met de software van homey wel zo in te stellen dat er binnen die 15 minuten beweging is, hij die timer opnieuw reset naar 15?

Het kriebelt om 1 te kopen, al zie ik zeer af naar de aankoopprijs en wat ik er mee kan doen (is dit echt zijn prijs waard?)

Ik hoor het wel via jullie

Dat van de timer is zeker mogelijk ja.

Of Homey het geld waard is blijft een subjectief iets; het hangt veel af van wat je verwacht & welke apparaten je wil gebruiken. Maar één van de sterkste punten IMO is de flexibele logica. Je kan het zo gek niet bedenken of het is op de één of andere manier te doen met de flows.

Hey Cory, kan je zo een voorbeeld geven in een flow hoe dit dan juist in zijn werk gaat? Ik ben benieuwd maar het probleem zit hem in de software van Apple en Philips die dit niet voorzien vermoed ik dan? (Het toevoegen van een timer en het script van begin terug te starten).

Waar kan ik ook desnoods terecht voor meer info flows (tips & tricks)?

Hartelijk dank alvast :slight_smile:

Zeker!

Ok hartelijk bedankt om te willen helpen :+1:. Ik heb zonet op de homey site 1 besteld en hoop dat deze me beter bevalt dan de setup die ik nu heb, nl hoobs icm Apple HomeKit.

Sommige automatiseringen verliepen niet altijd vlekkeloos met Philips hue motion sensor en de lampen gekoppeld met Shelly.

Kan ik trouwens ook buiten de homey thuis ook inloggen via mijn smartphone om lampen aan en uit te doen?

Alvast groetjes! :slight_smile:

Ik heb even een dom vraagje, misschien al via het forum gesteld, maar misschien kan iemand me helpen.

Ik heb momenteel 2 bewegingsmelders van Philips hue, die normaal met de app van Philips moeten ingesteld worden. Helaas staan deze in andere plaatsen met Shelly’s.

Hoe kan ik via homey met een flow vermelden dat als er genoeg lux is, hij de lampen niet dient te bedienen. Als de lux waarde lager is, bij beweging hij de lampen inschakelt.

Ik heb al wat geprobeerd, maar heb de indruk dat de instellingen van de hue motion sensor voorrang hebben op de flow of misschien doe ik wat verkeerd?

Je kan met de hue app enkel lampen van Philips hue configureren met de sensor (je kan er dus geen Shelly lamp mee aansturen in de app) of toch niet zo goed vermoed ik. Als ik een flow start met de sensor in de woonkamer (waar een Shelly dimmer op aangesloten is), maakt het niet uit hoeveel ik instel op homey min lux om ze dan wel aan te laten gaan. De waarde is dan blijkbaar van geen belang.

Mag het klaarlichte dag zijn, hij registreert beweging en de lampen gaan aan, ook al is dit niet nodig. Heeft er al iemand ervaring mee?

Ok, zal het simpel houden. Kan je de motion sensor rechtstreeks op de homey aansluiten zonder de bridge?

Dat is misschien gemakkelijker om in te stellen op de homey zelf.
Sorry dat ik mijn vragen verkeerd stel of niet duidelijk genoeg, dat is niet echt mijn bedoeling.

Dat kan, ja, via de Hue Zigbee app (dus een andere dan de Hue app van Athom zelf).

Misschien is het echter niet nodig. Het zou gewoon moeten werken. Kan je ons tonen hoe je flow eruit ziet als je de max lux probeert in te stellen als “and/en” conditie via Homey?

Hey Cory, hartelijk dank voor je tip trouwens, zoals RoyWissenburg al eerder aantoonde waar het denk ik fout zat.

Ik heb beide sensoren uit de Philips Hue Bridge gesmeten en via de App Store van Homey de andere app geïnstalleerd die jij vermeld had (Hue Zigbee App).

Dit heb ik bijgevoegd in het kaartje trouwens Cory.

Nu werkt het perfect dankzij de goede hulp van jullie. Super Team :wink:

1 Like