Hue bewegingsensor icm Shelly Dimmer > vertraging

Goedenavond.
Sinds kort ook helemaal vol overgegeven aan Smarthome en alles wat daarbij hoort en ook al flink wat geprobeerd met Homey. Zo heb ik bijv recentelijk mijn Philips Hue lamp in de gang (welke werd aangestuurd via een Hue bewegingssensor) vervangen door een ‘normale’ dimbare lamp incl pulsdrukker met Shelly dimmer in de muur. Via Homey heb ik deze gekoppeld aan de Hue bewegingssensor (wanneer helderheid onder bepaald lux-niveau is en er is beweging, gaat de lamp aan). De bewegingssensor is via de Hue Bridge gekoppeld aan Homey en ik heb de volgende flow gebruikt:

ALS bewegingssensor ziet beweging
EN verlichting gang benodigd is TRUE (variabele via better logic)
DAN gang lamp aan

Werkt goed, maar ik merk dat toen de Hue lamp er nog in zat, het licht een fractie sneller reageerde met aangaan als dat het nu doet. Weet iemand nog mogelijkheden om hierin te finetunen zodat dit wat sneller gaat? Alvast bedankt.

Hi Sten,
Om gericht antwoorden te kunnen geven moet je iets meer informatie delen:
Screenshots van je flows (of share flow)
Hoe is de hue motion aan homey gekoppeld? Via de hue bridge of direct met homey

Werd voorheen de lamp direct aangestuurd door de bewegingssensor, dus zonder Homey er tussen? Want als je de Hue bridge gebruikt in combinatie met Homey zit er een delay tussen het detecteren van beweging en het starten van een flow (die delay is maximaal 5 seconden, voor zover ik weet).

Dat heeft te maken met de manier waarop de Hue bridge aangestuurd moet worden, namelijk via “polling”, waarbij Homey elke 5 seconden checkt of er nog iets gebeurd is. Ik weet niet of je dat interval kleiner kunt maken, zou ja dan zou je dat in de instellingen van de app moeten kunnen terugvinden.

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb de flow in mijn oorspronkelijke bericht gezet.

De Hue lamp die er eerst in zat icm de sensor ging inderdaad via de Hue hub, niet via Homey. Nu zit er geen Hue lamp meer in. De sensor heb ik toegevoegd aan Homey via de Hue app van Homey en vanuit daar de flow gemaakt.

Een oplossing zou dus kunnen zijn om de sensor rechtstreeks aan Homey toe te voegen ipv via de Hue Hub?

Waar zou ik dat moeten kunnen vinden?

In de mobiele Homey app: “Meer > Apps > Hue > Configureer app”

Ja, dat is inderdaad een oplossing, maar dan kun je de sensor dus niet meer via de Hue hub gebruiken.

Ok, dat dacht ik al. Helaas staat er bij Hue bij de app instellingen bij mij geen Configureer App, vandaar dat ik t vroeg :slight_smile:

Top, bedankt! Ga ik daar eens mee hobbyen!

Ik gebruik zelf geen Hue, maar dan is dat interval dus niet configureerbaar en zit je vast aan die (maximaal) 5 seconden als je de Hue hub blijft gebruiken.

Goedenavond. Top, de sensor rechtstreeks toevoegen aan Homey is gelukt en het gaat inderdaad een stuk sneller. Bedankt voor de snelle reacties.

En de nieuwe versie van de app (1.5.1) belooft ook nog verbetering.
Zie github