Hue lampen reageren traag via Homey

Het valt mij de laatste tijd op dat mijn Hue lampen met een flinke vertraging reageren.

Als ik mijn lampen via de dimmer switch (flow aangemaakt) aan/uit schakel duurt het gemiddeld 3/4 seconden voor de lampen aan of uit gaan.
Als “groep” lampen zie je zelfs het verschil dat de ene lamp eerder aan gaat dan de andere.

Gebruik ik de Hue app reageren de lampen direct?
Heeft iemand hier een verklaring/oplossing voor?

Situatie:
-18 lampen
-4 dimmer switch
-2 beweging sensoren
-Ubiquity ap-lite (3x) met vaste kanalen
-9 Apps in gebruik via de Homey

De vraag geldt nu, welke hue app gebruik je, die van de hue bridge (Athom) of die van de hue zigbee (direct aan Homey gekoppeld).

als je de bridge gebruikt dan is het logische, Homey polled de bridge, wat elke 5 seconden gebeurd, naar de dimmer zijn laatst gedrukte knop, dus het kan tot wel 5 seconden duren voor Homey ziet dat er op een dimmer knoppen is gedrukt, en moet dan nog het signaal naar de lamp sturen voor aan/uit te gaan.

als je de zigbee app gebruikt dan is er wat anders aan de hand, maar heb het gevoel je de bridge gebruikt dus ga hier nog niet verder op in.

Had beide apps geïnstalleerd en heb nu de Hue zigbee app alleen nog in gebruik. De lampen (en flows die nog intact zijn) reageren tot mijn verbazing nu direct of in ieder geval net zo snel als de Hue app…

Ik wist niet dat dat het grote verschil tussen beide apps was, excuus voor mijn vraag, dit lag redelijk voor de hand.

Bedankt!