Philips hue waarde wordt niet geüpdatet in Homey

Als ik een Hue lamp bedien via de hue bridge (via de hue app bijvoorbeeld), dan zie ik deze niet geüpdatet worden in de Homey app. Bijvoorbeeld: Ik zet de lamp uit in de hue app, dan staat die nog gewoon als ‘aan’ in de homey app. Het lijkt dus alsof die waarde niet wordt doorgestuurd naar Homey, of dat Homey die niet uitleest. Op zich snap ik dat wel, de waarde wordt natuurlijk in de hub zelf aangepast en niet in Homey, dus de Hub zal geen update naar Homey sturen met de nieuwe waarde.

Klopt dit? En is er wellicht een andere manier om die waarde te lezen?

Heb je de HUE-bridge wel aan de homey gekoppeld met de HUE app op de Homey? Dan zou je de status nl. wel op de Homey (correct) moeten zien
Op de homey zou je deze app moeten hebben draaien:

Ja, die heb ik geïnstalleerd. Ik kan de lampen ook gewoon via de homey app bedienen (die dan weer de Hue bridge bedient). Maar zoals gezegd, als ik dus in de Hue app iets verander, zie ik die verandering niet terug in de Homey App. Ik gebruik de Homey Bridge overigens.

Ook niet na een poosje? Er kan vertraging in zitten nl. En Hue moet vlgs mij gewoon een update naar Homey sturen via de cloud.

Homey leest normaliter niets uit, werkt met onvangen updates en waardes.

In dat geval kan het een uur duren voordat de status geupdate wordt, dat is hoe vaak Homey Cloud de Hue status opvraagt.

1 Like

Ik zie inderdaad na ongeveer een uur dat het geupdate wordt.
Is dit ergens in te stellen dat dit sneller gaat? In google home zie ik bijv. wel dat deze na een paar seconden geupdate wordt.

En is deze update bij de homey pro sneller?

Nee.

Google Home werkt de andere kant op, daar stuurt de Hue hub bij elke verandering een berichtje naar Google. In het geval van Homey Cloud moet er periodiek gecheckt worden wat de status is van alle apparaten, en om te voorkomen dat Signify (de makers van Hue) de toegang blokkeert (wat in het verleden al eens is gebeurd) kan dat maar eens per uur.

Ja, op Homey Pro is het min-of-meer meteen omdat daarbij de Hue hub een berichtje direct naar de Homey Pro kan sturen.

1 Like

Duidelijk. Het ligt dus gewoon aan het feit dat vanuit Signify geen homey integratie is, waar ze dus die berichten niet pushen naar Homey cloud, en wel naar Google cloud.

Dat zou in principe toch ook kunnen bij de Bridge lijkt me? Want daar zit toch ook een Zigbee chip in die kan communiceren met de Hue Hub. Of is dit omdat de App van de Bridge dit niet kan (dus een software ‘probleem’)?

Of omgedraaid: Homey biedt niet een soortgelijke dienst als Google Home.

De Hue hub besturen werkt niet via Zigbee maar via (TCP/IP) netwerkverbinding. En dat is nou juist wat Homey Bridge niet kan.

Voor Homey Pro heb je ook een app die Hue lampen/schakelaars/etc direct via Zigbee kan aansturen, dan heb je de Hue hub helemaal niet meer nodig. Dat zou in theorie ook met Homey Bridge moeten werken, maar het is een “community app” en Athom wil die niet beschikbaar maken voor Homey Cloud/Bridge.

Die kende ik nog niet Robert, thx!