Hue motion sensor koppelen aan knx licht

is het mogelijk een flow op te stellen waarbij een hue sensor ifv lichtintensiteit en beweging een knx licht laat aangaan.
Ik heb reeds een flow aangemaakt doch er is een probleem met de lichtsterkte de waarde van de lux sensor wordt blijkbaar niet frequent genoeg doorgestuurd om samen met de bewegingsmelder direct bij beweging het licht te laten aangaan. de beweging wordt wel gedetecteerd maar gezien de voorwaarde voor de luxwaarde niet kan gecontroleerd worden op dat bepaalde ogenblik gaat het licht niet aan .
Iemand enig idee hoe een correcte flow hiervoor op te stellen?
ik had eerste een aeotec motion sensor geprobeerd en daarna een hue doch zelfde probleem.

Ik zou de trigger en de voorwaarde omdraaien, dus zoiets als
ALS er beweging gedetecteerd wordt
EN Lux kleiner 5
DAN doe het licht aan

En als je als trigger “zone is actief” gebruikt hoef je zelf geen timers te gebruiken.

probleem is dat er geen kaart beschikbaar is bij de “en” voor helderheid in te stellen; enkel de kaart bewegingsmelder actief.

Oh ja, dat klopt. Ik heb het gedaan door een variabele te maken.

Daar zijn de “logica” kaartjes voor, daar heb je 8 verschillende EN kaarten die precies doen wat jij wilt.

1 Like

Met een logica kaart gaat het ook.
EN Als lux is kleiner dan…

En dan bij nummer kiezen voor de helderheid van de lux meter.

Gebruik daarvoor een Logica kaart bij EN, daarmee kan je de helderheids Tag controleren van de ALS kaart.

Weer wat geleerd! Bedankt voor de tip.

Gelukt! Ik heb gewerkt met de zone instelling op donker zetten doch er blijkt toch een klein tijdsintervalletje 4a5sec te zitten tussen het registreren van de beweging en het aanslaan van het licht , ik kan hier mee leven.

Nu heb ik nog een gelijkaardig probleem met een flow die ik heb gemaakt Caseda heeft daar al eens op gereageerd nl : ik heb een flow gemaakt om de rolluiken automatisch te laten openen aan de hand van de lichtsterkte van een buiten hue sensor en een vooraf gesteld tijdsinterval; Wat blijkt nu de rolluiken gaan inderdaad omhoog doch er blijft gedurende het tijdsinterval steeds een puls gestuurd te worden naar de rolluiken om terug te openen wat mijn inziens toch een belasting op de relais van de knx modules levert. ik hoor soms de rolluikmotoren een kleine tik geven om nogmaals naar boven te gaan.
Mijn vraag is nu is er een mogelijkheid om als de flow om de rolluiken naar boven te laten gaan is uitgevoerd deze dan te laten stoppen voor die dag
Iemaand enig idee hieronder mijn flow;

Ik denk dat je eerst moet proberen het probleem te isoleren. Ik neem aan dat het commando “rolluiken omhoog” maar één keer de rolluiken omhoog stuurt.
Dan zie ik dat de trigger meerdere keren af kan gaan, namelijk elke keer als de helderheid verandert. Met wolken voor de zon zullen de rolluiken dan meer dan eens omhoog gestuurd worden.
Misschien kun je een voorwaarde inbouwen dat de rolluiken alleen omhooggestuurd worden als ze in de status “beneden” zijn?

Door na elke kaart een bericht in de log te zetten, zou je kunnen uitvinden waar de vertraging zit.

de rolluiken gaan maar 1 keer naar boven en blijven boven maar ze blijven een impuls krijgen zolang het tijdsinterval loopt , ik weet niet hoe ik een flow moet maken die maar in keer loopt binnen dat tijdsinterval.

Bij de EN een logica kaart toevoegen “scherm status is omlaag”.
Een en ander hangt er van af welke app je gebruikt, of je met een logica kaart kunt werken of een EN kaart van de app.
Anders kun je nog altijd zelf een variable “Scherm_Status” definiëren en een waarde “Omhoog” geven na het omhoog zetten en “Omlaag” bij het laten zakken.

de rolluiken zijn knx gestuurd doch de modules zijn reeds 17 jaar oud en sturen geen statuts door enkel een korte en lange druk.
kun je nader uitleggen hoe je na het instellen van status omlaag er voor zorgt dat de flow niet opnieuw loopt binnen dat tijdsinterval.
ben volledig nieuw in homey slechts 2 weken mee bezig.

De status komt van de app. Ik neem aan dat je de app KNX gebruikt met het apparaat “Windows Coverings” ?
Dan is er een EN kaartje “de status is”. Die stop je in je flow bij de andere EN kaartjes.

ja dat begrijp ik maar hoe gaat die status de flow weerhouden van te blijven lopen in het ingestelde tijdsinterval?

Je flow start niet alleen als de helderheid groter dan 8 wordt, maar ook van 9 naar 10 gaat of van 9 naar 8.
Als je rolluiken omhoog stuurt met het kaartje “set status omhoog” dan is de status omhoog. Evenzo voor omlaag. Met het EN kaartje “Is Status gelijk omlaag” test je dus eerst of de rolluiken omlaag staan, en alléén dan loopt de flow door en wordt het commando “set status omhoog” gestuurd. Dus de flow begint meer dan één keer, maar het omhoog commando wordt toch maar 1 keer gegeven. En is je probleem opgelost.
Als je niet wilt dat de flow meer dan één start, moet je de trigger van de flow veranderen, bv ALS de zon opkomt….
Of je moet een variabele “het _is_donker” gebruiken die je om middernacht op “ja” zet en als het buiten lichter wordt dan 8 op “nee” zet. Dan start je de rest van je flow op het moment dat deze variable verandert.
Of je disabled de flow.

Bedankt voor het inzicht was echt verklarend voor mij , zal mijn flows aanpassen en laten weten hoe het verloopt.

Mooi, daar doe ik het voor. Ik ben benieuwd of het je gaat lukken.