[HowTo]⚡️Nieuw in Homey: dynamische elektriciteitsprijzen - Wat in te vullen

Ik ben nog eens op zoek geweest naar de formule voor Frank Energie in België.
Nu zal die wel voor iedereen anders zijn, en afhankelijk van welke maand je uw contract hebt aangevraagd. In die mail zit ook een bijlage met de formule in.
Die ziet er bij mij zo uit:
Formule Stroomprijs: (0,1068 x BELPEX per uur + 1,500) x 1,06 in EURct/kWh

Echter ontbreken hier alle extra’s nog. ZO heb je nog groene stroom, WKK, bijzondere accijns, energiebijdrage etc… staan ook allemaal in zelfde document en die waarden gaan voor iedereen wel gelijk zijn veronderstel ik.
Uiteindelijk komt ik uit op dit:

(((0.1068 * (spotprice * 1000) + 1.500) + 1.166 + 0.371 + 0.2042) * 1.06 + 5.0328) / 100

Uitleg korte versie:

• spotprice * 1000 → zet Homey’s €/kWh naar €/MWh (zoals je leverancier gebruikt).

• 0.1068 * ... + 1.500 → basiscomponent van leverancier (in ct/kWh).

• + 1.166 + 0.371 + 0.2042 → extra kosten (ct/kWh) die wél btw-plichtig zijn.

• * 1.06 → BTW 6% op die onderdelen.

• + 5.0328 → accijns (ct/kWh) zonder BTW.

• / 100 → zet cent → euro (Homey verwacht €/kWh).

Goedemorgen,

Er staat veel verschillende info op het forum over hoe de dynamische Tibber prijzen in te vullen.

Zou iemand een ingevuld en werkend screenshot van de het Electriciteitkosten overzicht uit de homey app willen posten?

Graag zowel het eenvoudige instellingen overzicht als de formule.

Bedankt!

In de 2e post (denk dat je het formule veld moet gebruiken) :

2 Likes

Bedankt Peter! Dat werkt!

1 Like

Komt deze optie ook nog naar de homey 2019?

Nope.
Maar je kunt wel de Power by the Hour app gebruiken.

1 Like

Kan je nu ook met Homey Energy aantal kWh laten omrekenen naar wat het tarief dan is? Stel ik heb een warmtepomp en ik wil weten het me kost. Ik zie wel hoeveel kWh die heeft gebruikt maar niet de prijs. Kan ik met Homey Energy dat ook berekenen? Heb namelijk geen Powe by the Hour app meer. Vroeg me dus af of het ook op een andere manier kon :slight_smile:

Dat zou er bij moeten staan:

1 Like

Dat heb ik ook maar in hoeverre kan ik dit vertrouwen? Ik geloof nooit dat de aantal euro’s klopt.

Onze warmtepomp is echt niet maar 0,86 cent, dit kan gewoon niet

3,9 kWh voor 0,86 is 22 cent per kWh. Wat klopt er dan niet? Het aantal kWh of de prijs per kWh? Voor dat laatste moet je een beetje kijken naar de gemiddelde prijs, of via Insight een grafiekje maken wanneer de warmtepomp gedraaid heeft, en dan zelf uitrekenen wat het dan had moeten zijn.

maar 40Wh voor 0,01 eurocent? Dat is toch wel heel erg weinig. Nu weet ik niet wat grootverbruik is. Is dit per dag, per week, per maand of per jaar?

Nu ga ik er maar van uit dat het dag grootverbruik is en dan staat voortuin op 0,00 euro. Dat is toch wel erg weinig terwijl deze de hele nacht aan hebben gestaan. Nu hebben ze maar 1.69 kWh verbruikt dus dan zou 0,00 euro niet moeten kloppen, lijkt mij. Nu ben ik niet al te slim met al die berekeningen maar dit lijkt me toch niet goed.

Vraagje, hoe bereken jij dan 3,9 kWh voor 0,86 cent? Zoals ik al schreef, ik ben daar niet al te snugger in hoor. Alvast bedankt :slight_smile:

40 Wh is 0,04 kWh, je leest over de letter k heen. En het is het verbruik voor de huidige dag, dus die begint om middernacht weer op nul.

En 3,9 kWh voor 0,86 Euro, dus 86 cent, staat gewoon in je eigen plaatje hierboven.

En grootverbruikers is de lijst met apparaten die het meest verbruikt hebben die dag.

Dan verbruik ik zeker niet zoveel :slight_smile:
Hmm, ik zal me er nog eens in gaan verdiepen. Wie weet ga ik het ooit nog eens leren :wink:

Maar jij zei: 3,9 kWh voor 0,86 is 22 cent per kWh
Dus ik vroeg me dan af hoe je dan aan die 22 cent komt. Dat berekenen snap ik echt helemaal niets van. Want ik heb ook begrepen dat het er nog aan ligt hoeveel stroom iets gebruikt of zo (net zoals een stofzuiger een uur laten draaien, maar dat kost geloof ik ook niet zoveel). Je begrijpt het al, je praat met een leek.

Als je warmtepomp een vermogen heeft van 1 kiloWatt en 3,9 uur aan staat, heb je een energie verbruikt van 3,9 kiloWattuur. Dus vermogen is kW en energie is kWh.

Als 3,9 kiloWattuur € 0,86 kost , kost 1 kiloWattuur: € 0,86 : 3,96 = € 0,22

Want als 4 snoepjes 80 cent kosten, kost 1 snoepje 20 cent :smiley:

1 Like

Bedankt voor je eenvoudige uitleg en dat je er de moeite voor wilt nemen. Kan ik zeker waarderen! Onze WeHeat warmtepomp heeft een elektriciteit ingang van 1 kWh en komt eruit als 4,5 kWh. Tenminste, dat is wat ik uit mijn info haal. We hebben zo’n 6 kWh per dag tot 8 kWh. En dan ligt het er maar aan wat de prijs is natuurlijk. Best ingewikkeld lijkt me maar ik begrijp uit je hulp dat de bedragen in Homey Pro eigenlijk best in orde zijn en dat ik daar wel aan vast kan houden.

waar jij het over hebt is de COP, en de werking van een warmte pomp. een warmt pomp levert bij gebruik 1KWh en een COP 4,5 , 4,5 KWh aan warmte (dit doet hij door de lucht te comprimeren en de warmte er uit te halen. die actie kost energie, maar levert meer warmte energie op).

Wat voor jou belangrijk is, is het daadwerkelijke verbruik, niet de hoeveelheid warmte enrgie die er aan het huis geleverd wordt (dit gebruik je met name om te berekenen of verwarmen met Gas of electriciteit voordeliger is)

1 Like

Haha, Patrick, jij maakt het me nu nog moeilijker :slight_smile:
Geeft niets, ik ben al heel erg blij dat er mensen zijn die er wel verstand van hebben en het willen uitleggen. Daadwerkelijk gebruik in november was 239 kWh - in december zit ik nu op 67 kWh (tot nu toe). Kan je hier iets mee? Het uitrekenen wat het kost lijkt me niet zo makkelijk als je niet weet hoeveel geld het kosten op de kwartier. Of begrijp ik het nu helemaal niet meer?

(oeps, eigenlijk is dit een beetje offtopic)

als je 239kWh hebt gebruikt kost dat 239 * de kosten per kWh (vaak rond de 28cent, tenzij je dynamischetarieven hebt, dan kun je het niet uitrekenen met de hand)

1 Like

Mss is dit nu ten overvloede, maar toch: bovenaan het overzicht staat de standaard periode, of de periode die je gekozen hebt.

1 Like