Homey voert spraakopdracht via Google ineens niet meer uit

Ik heb meerdere spraakopdrachten in Google Home routines aangemaakt die een flow in Homey aansturen middels de tekst vraag homey en dan de tekst.
Dit werkte tot voor vandaag gewoon prima maar vandaag ineens niet meer.
Als ik google vraag een opdracht via Homey uit voeren dan zegt Google gewoon dat het uitgevoerd maar er gebeurd niets, je hoort ook het blieb geluidje niet dat ik normaal wel hoorde als Homey de flow uitvoerde.
Homey php uitgevoerd, google home herstart, google home all devices laten synchroniseren, homey opnieuw gekoppeld aan google maar niets helpt. Homey geeft ook niet aan dat het niet gekoppeld is of dat mijn stem niet herkend wordt ( dat gebeurd ook nog weleens).
Ik heb dus geen idee wat er nog aan de had kan zijn.

Iemand enig idee waarom Homey de opdrachten via google niet uitvoert?

Ik ervaar het zelfde. Ook worden de favoriete flows in de Homey app niet meer gesynchroniseerd met Google. Het direct aanroepen van een flow werkt ook niet meer.
Ben er nog niet achter waar het probleem zit.

Deze manier van aanroepen gaat sowieso binnenkort verdwijnen. Misschien is dit al een eerste aanzet.

Zoek even naar “Homey Speech” in deze community. Het verdwijnen daarvan heeft ook hier mee te maken. Staat er bij in de aankondiging van Athom.

Ik was er ook al van op de hoogte dat het een en ander gaat veranderen mbt speech.
Gelukkig blijft het nog wel werken in dien ik Siri flows in Homey laat starten.

Waar ik nog niet uit ben is hoe ik de spraak van Homey weer terug kan horen op een HomePod. Wel lukt het om via TTS de spraak op een Google Nest mini te horen. Maar dit is geen fijne stem om naar te luisteren. Het het dan ook maar weer uitgezet in de hoop dat er nieuwe en betere stemmen voor de TTS app beschikbaar komen. Misschien dat @denniedegroot er iets meer over kan zeggen over een mogelijke update.

Ik heb inderdaad wel gelezen dat er dingen met spraak gaan veranderen. dat zou pas op 1 april zijn en dan zou dit nog niet nu al het probleem mogen zijn lijkt me. Kan ook een grap zijn :wink:

Op welke manier kunnen we dan na deze wijziging nog spraak opdrachten via Google naar Homey laten gaan? Of kan dit dan helemaal niet meer? Als die favoriete flows via Google ook al niet meer (gaan) werken. Dat zou toch wel een hele grote domper zijn!

Of gaat het zoals hier aangegeven?

Using the direct speech integrations, you can start your Favorite Flows by saying "OK Google, activate " or "Alexa, start " .

Welke firmware draai je?

Homey versie 4.2.0

De spraakherkenningskaartjes van Homey werken binnenkort niet meer, maar favoriete flows starten met Google Home zou moeten blijven werken. Dat is juist een van de alternatieven.

Ik hoop overigens dat na 1 april de spraakkaartjes een nieuwe functie krijgen. Alle spraakgestuurde flows favoriet maken vind ik erg jammer, want dat heeft ook een andere functie.

Aannemende dat de flows die je wilt starten nog steeds favoriet zijn en niet van naam zijn veranderd zou e.e.a. nog moeten werken. Ik heb gisterenavond nog flows met Google gesynchroniseerd en ze doen het nog. Ik heb overigens wel firmware V5 RC50.

Mogelijk was er een korte storing, je zou eens kunnen proberen Google opnieuw te synchroniseren met Homey om te kijken of de favoriete flows terugkomen. Zo niet dan kan vrees ik alleen Athom helpen middels een supportticket.

Ik ben nu niet thuis maar ik zal het vanavond of morgen weer proberen.
Ik zal vanaf april een en ander moeten gaan aanpassen dan. Het is niet anders helaas.
Wat je zegt, alles favoriet gaan maken slaat eigenlijk ook nergens op.

Het werkt bij mij nog steeds niet zoals het nog steeds zou moeten werken want het is tenslotte nog geen 1 april.
Als ik het omzet naar een favoriete flow werkt het wel. Is dit straks na 1 april echt de enige manier om flows via spraak met Google of Alexa aan te sturen of komt er nog een alternatief.
ik vind het maar niets om al die flows favoriet te gaan maken,

Controleer even bij je expiriments. Staat spraak aan?

Heh? Spraak bij experimenten? Die heb ik niet. Volgens mij is er sprake van een misverstand. De “iemand zegt iets” kaartjes horen bij de Homey versie van spraakherkenning. die werken nu alleen nog op oude Homeys met een microfoon. Die kaartjes doen niets voor Google Home e.d.

Ik hoop, maar ik heb geen idee, dat Athom de oude spraakkaartjes na 1 april werkend gaat krijgen voor Google Home e.d., maar tot die tijd kan dat niet omdat ze dan nog door de Homey zelf gebruikt worden.

Spraak is geen optie bij experimenten.

Ook ik was een fanatieke gebruiker van spraak maar heb eigenlijk alles wel weer operationeel gekregen via Routines met Google.

Wat ik niet voor elkaar krijg is het volgende.

Via de Homewizard heb ik aantal temp sensoren, maar ook bv rechtstreeks een trisensor van aeon labs en een aantal Xiaomi sensoren. Vroeger kon ik “ok homey, hoe warm is het in de tuin buiten?”, Of hoe warm is de trisensor. Dan riep Homey” de gemiddelde temperatuur is x” en dat was dan de temp van de betreffende sensor. Dit kan ik homey nu niet meer vragen immers de microfoon van mijn earlybird 2016 is 1 april uit gezet.

Kan ik een flow maken waarin Homey een gemeten temp zal uitspreken die ik dan middels routines aan Google kan vragen…het lukt me niet…

Iemand van jullie een oplossing of idee?

Als je een virtusle thermostaat maakt met de app [App] Virtual Devices en de temperatuur daar naartoe kopieert dan kan dat, omdat Google Home van thermostaten de temperatuur via spraak kan uitvragen.

2 Likes

Dan zet je hem toch weer aan, onder experimenten.
Maar, zoals Dijker al zegt, helaas werkt het dan niet. Je krijgt alleen te horen: Oeps, ik kon de server niet bereiken.(sorry, had het nog niet eerder getest)

Dat heeft toch geen zin omdat de Speech servers door Athom zijn uitgezet, zie ook

1 Like

Geen probleem. Soms is het zo simpel maar nu niet (weer aanzetten). Virtual Devices. Ik ga kijken. Geen idee hoe je de temp dan kopieert maar ik ga stoeien. Adviezen welkom en dank voor jullie reacties!!!

Inmiddels aantal VD gemaakt maar geen idee hoe ik die temp kan kopieren…

Toevallig heeft iemand daar een leuke post over gemaakt. Wel in het Engels.

2 Likes