Homey vaak offline

Het zijn wel de cloudservers die de notificatie sturen (moet ook wel, want als Homey daadwerkelijk offline is zou je nooit die notificatie kunnen ontvangen).

Hoe het, denk ik, ongeveer werkt:

• als Homey opstart maakt ie een permanente verbinding met de Athom cloud server
  • als die verbinding wegvalt stuurt de cloud server na een bepaalde tijd een notificatie

Maar dat is wat anders dan wat ik in eerste instantie dacht dat er aan de hand was, namelijk dat de Homey app zegt dat Homey offline is. Dat werkt (wederom, denk ik) via een ander mechanisme:

• als Homey de permanente verbinding met de Athom cloud server maakt stuurt ie (o.a.) het interne IP adres van Homey naar de cloud server mee
  • als de mobiele app opstart krijgt ie dat interne IP adres van de cloud server en probeert ermee te verbinden
  • als dat niet lukt (b.v. als Homey een ander IP adres heeft gekregen, of als Ethernet/WiFi is uitgevallen, maar de cloud server niet geupdate is) geeft de app een melding dat Homey offline is.

Als ik de originele post teruglees denk ik dat beide mechanismen voor problemen zorgden:

• de permanente verbinding viel weg, waardoor de cloud server uiteindelijk een notificatie stuurde
  • na de reboot werd het interne IP adres niet geupdate, waardoor Homey via de app niet benaderbaar was

Dit systeem is al zo lang kapot dat ik er maar van uit ga dat Athom het niet fatsoenlijk werkend krijgt :roll_eyes: In plaats daarvan is het altijd de schuld van “je WiFi” of “je router” (terwijl Homey bij heel veel mensen vaak het enige apparaat is dat dit soort problemen heeft).