Homey soms ineens offline

Hi,

Ik gebruik Homey al 3 jaar. En het werkt eigenlijk altijd goed. Erg stabiel. Nooit problemen. Tot ineens vorige week. Hij besluit ineens er af en toe mee op te houden. Dan is die voor 45min-2uur offline en daarna zijn we er weer. Als ik erachter kom dat die offline is en ik hem opnieuw opstart is er ook niks aan de hand. Er is aan mijn netwerk en setup niks anders dan de afgelopen 3 jaar. Dus ik snap compleet niet hoe dit ineens kan…

Het gaat om een Homey Pro Early 2023. Hij draait op de laatste versie 13.3.0. Er zullen vast meer gegevens nodig zijn om mij hiermee verder te helpen, maar ik weet even niet welke. ; )

Wie oh wie kan mij verder helpen met dit mystery…

Mijn Homey Pro Early 2023 deed ook al gek maar is nu helemaal naar de kloten. Hij wil niet eens meer opstarten. (rode knipperende ring) Wordt toch tijd om over te stappen naar HA vrees ik.

Je zou kunnen proberen de Homey OS firmware opnieuw te installeren via de USB-tool. Je verbindt dan je Homey Pro met je computer.

Check dit artikel uit de Homey Knowledge Base.

Als alternatief kun je ook je Homey resetten via die tool (ook dan wordt een verse versie van de firmware geïnstaleerd). Daarna kun je je Homey als nieuw installeren en je laatste online backup terugzetten (er van uitgaande dat je die hebt).

Ik heb de laatste dagen (ook zojuist) ook regelmatig een offline/online situatie gehad. Kwam eerder ook wel eens voor, maar niet dagelijks. Ik zal 'm eens herstarten en kijken of het probleem zich nog voor gaat doen…

Ik heb de USB-Tool geprobeerd maar Homey blijft telkens hangen zodra hij gaat verifiëren. Dit gebeurt bij alle opties (backup, nieuwe firmware en factory reset). Als ik de Homey op de normale manier wil opstarten blijft hij lange tijd in de draaiende witte ring modus om vervolgens rood te gaan pulseren. Ik merkte al eerder dat hij raar deed omdat hij regelmatig Zigbee Aqara devices kwijt raakte. Volgens mij is het na de laatste update fout gegan.

Dan lijkt het mij het handigst als je contact opneemt met Athom via:

Wellicht dat zij kunnen zien wat er onder de motorkap misgaat.

Een (recent geïnstalleerde) app die (soms) veel geheugen gebruikt kan het “offline” probleem veroorzaken.

Kijk eens goed in de Insights bij “Apps”, naar het RAM gebruik van iedere app, of je iets kunt ontdekken qua geheugengebruik.
De 1-uur en 6-uur grafiek geven de meeste pieken weer, bij dag- week- maand- en jaargrafieken verdwijnen deze, omdat er steeds meer gemiddeld wordt.

Ik ga het eens onderzoeken! Dank voor de tip!

Misschien een gekke gedachten, maar zou het kunnen zitten in een update zie ze gedaan hebben? Ik zag namelijk dat ik automatisch updaten aan heb staan. Weet jij toevallig welke versie jij hebt? Is dat ook 13.3.0?

Ik heb het ook gehad, bleek een app die veel van de CPU en het geheugen gebruikte. Na het verwijderen van de app was het probleem opgelost.

Hier weer even een update. Door de insights zijn er zeker een aantal opmerkelijke dingen te zien. Sinds de 25ste ervaar ik hiervan last en is er ook daadwerkelijk iets veranderd als ik kijk naar de prestaties. Ook ben ik erachter gekomen (door mijn tijdlijn terug te kijken) dat op 25 juni om 9.17 een update ingestalleerd is namelijk 13.3.0.

Wat mij opvalt:

• Het CPU clock zat het afgelopen jaar altijd tussen 1.09 GHZ en 1.26. Sinds 25 juli is dit tussen de 0.78 en 0.84.

• Sinds 25 juni zijn er bepaalde apps (die er al langer op stonden) begonnen met een meting. Dit gaat om Tuya, Tuya Cloud, Spotify, SwitchBot, OpenAi

• De CPU Load lijkt gemiddeld iets te stijgen sinds 25 juni.

• De Tuya app vraagt ineens wel heel veel CPU sinds 26 juni.

Ik heb het idee dat de nieuwe update meer vraagt van Homey dan die aan kan. Ik heb voor nu even wat apps die ik niet gebruik eraf gehaald, om wat kracht te besparen. Maar het lijkt mij fijn dat Homey snel met een andere update komt die dit oplost, want het werkte 3 jaar fantastisch en vlekkeloos. Ik ga even via Support met hun contact opnemen.

Wat betreft het beeld m.b.t. de CPU-load en -frequentie: dat wordt uitgebreid besproken in dit topic: Sudden CPU frequency drop from 1.3GHz to 0.9GHz since v13.3.0. Ook vind je daar het antwoord van Athom op de oorzaak.

TLDR: in de laatste Homey firmware update is ook het onderliggende Linux-systeem geüpdatet. Die maakt gebruik van een andere/meer efficiënte ‘scheduler’ voor de CPU-taken.

klopt, automatische updates en dus ook 13.3.0

Welk Homey Pro model?
Pre of post 2020?

Welke app? Belangrijk om dit aan de app maker door te geven zodat e.e.a. kan worden gefixt (contact info: op de app pagina in de homey.app store)

De nieuwere Pro modellen stoppen apps die “buiten hun boekje gaan” vwb excessief RAM gebruik.
Naar mijn idee is dit nog niet goed ingeregeld.

Da’s heel apart, heb ik nog nooit gezien.
Je kunt eens in de app topics posten of anderen hetzelfde gedrag zien.
Behalve voor de Tuya Cloud community app: deze wordt niet meer onderhouden, dat heeft dan weinig zin.