Homey pro of toch niet?

Beste,

Ik gebruik al jaren domotica dmv domoticz, hass, openhab etc, maar begin je wilde haren een beetje verliezen en wil meer naar een kant en klaar systeem zonder al teveel gedoe. Nu lijkt de Homey het beste bij mij te passen als ik kijk naar de producten die ik in huis heb. Ik zie her en der online dat de Homey niet meer leverbaar is, maar de Pro nog wel.

Waarom is de normale versie uit de handel genomen?
Gaat dit ook met de Pro gebeuren en komt er dan binnenkort een vernieuwde versie aan?

Als dit laatste het geval is, wacht ik liever aangezien ik nu toch wel enigszins draai met mijn spullenboel.

Mvg.

Smika

Het office antwoord van Athom staat hier NL in het tweede deel.

Resume, de oude standaard Homey productie is gestaakt maar wordt nog volledig ondersteund, de Homey Pro blijft en er is geen nieuw model aangekondigd.

Bij deze: de “Homey Bridge”

6 Likes

Bedankt voor alle reacties. Ik ga er nog een nachtje over slapen.

Zou het echt? Ben benieuwd…

@Henk_Renting[quote=“Henk_Renting, post:6, topic:40330, full:true”]

Zou het echt? Ben benieuwd…
[/quote]

Je zou het wel zeggen dat het zo is. Anders maken ze denk ik geen 60 pagina’s tellend testrapport.

Was ook meer als retorische vraag bedoeld…
Heel benieuwd wat dit gaat worden.
En zag ik daar nou een utp-aansluiting op een van de foto’s? :slight_smile:

Ga ff bij de buren op de koffie, zou ik zeggen.
Prima gebruik aan het begin van het nieuwe jaar…
Je weet maar nooit! :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Alleen z-wave amerikaanse frequency, USA, here we come!

1 Like

Ik zou denken dat ze bij de FCC alleen producten voor de US markt laten certificeren, maar dat betekent niet dat er niet ook een EU-versie aan zit te komen (sterker nog, aangezien dat hun grootste afzetmarkt is op het moment zou ik het dom vinden als zo’n versie niet zou bestaan).

Nee :smiley: Als je de PCB’s bekijkt zie je dat dat een USB-aansluiting is. Wederom een WiFi-only apparaat.

1 Like

Zo te zien weer mini usb. Wel grappig dat ze daar geen afstand van doen bij Athom. Ik vind het niet erg, dit is de meest sterke versie naar mijn mening. Wat is het voor apparaat? Om signaal van Homey te boosten in andere ruimtes? Of vervanger van de huidige Homey?

Waarschijnlijk een Homey zonder ingebouwde software, waarbij de bulk van de logica dus ergens anders (cloud?) gaat draaien.

Hmm, zou ik een rare stap vinden. Ik vind het juist een + dat Homey lokaal draait. Misschien zijn ze niet tevreden met 1x betalen en dan gratis updates. En willen ze er naartoe dat je een abonnement neemt. Het zou kunnen i.d.d. Laten we hopen van niet.

Het is volgens mij echt een instapmodel, kost ook weinig, en ik vermoed (net als jij) dat er een abonnement bij moet worden afgesloten.

Als ik af moet gaan op wat er op de FCC site staat zit er een minimale microcontroller in (ESP32), die alleen voldoet als “glue logic” tussen de verschillende radio’s en een externe dienst. Dus als je internetverbinding weg is, is je home automation ook weg.

Bedoeld voor Henk en Ingrid, maar dat zijn juist de mensen die de standaard router van hun internetprovider gebruiken, en dat zijn (is mijn ervaring) stuk voor stuk drama-apparaten. Ik vraag me echt af of Athom dit apparaatje stabiel genoeg kan laten werken over met een cloudverbinding.

Dat gaat ook voor Athom zelf een hoop gemekker opleveren ben ik bang. :rofl:
We zullen zien!

Ik krijg altijd het idee dat Athom alles “test” in hun eigen omgeving, die natuurlijk prima werkt, en vervolgens geheel verrast is als het in de echte wereld niet precies zo werkt zoals bij henzelf thuis of op kantoor :grimacing:Maar inderdaad, we zullen zien :grin:

Er zijn natuurlijk ook wel veel variabelen die er voor kunnen zorgen dat iets niet werk bij een Homey. Dat is niet altijd de schuld van Athom. Maar misschien een idee voor ze om wat forumleden hun nieuwe spul te laten testen :slight_smile: Count me in.

2 Likes

moet je wel naar USA verhuizen (amerikaanse frequentie)…

Ja dat is nou juist het probleem: bij veel mensen speelt mee dat hun WiFi-netwerk niet stabiel is, of dat hun router een onding is (ik heb zelf ervaring met de KPN Experiabox en dat witte ding van Ziggo, en beiden heb ik meteen vervangen voor iets anders omdat ze zo enorm onstabiel waren).

Als je dan een product maakt dat juist afhankelijk is van een stabiel WiFi-netwerk en een stabiele internetverbinding (want je wilt niet dat er 5 seconden zitten tussen het schakelen van een knop en het aan- of uitgaan van een lamp) dan voorzie ik grote problemen.

1 Like