Onlangs problemen beginnen te krijgen met mijn Homey.
Na wat heen en weer e-mail met de dienst van Homey, het schandalige nieuws ontvangen dat hij niet herstelbaar is (en dat zonder hem te zien, want moest enkel een filmpje maken en zeggen wat ik allemaal had geprobeerd).
Kan best zijn, maar vind het wel erg dat een toestel van 400€ en net buiten de garantie (3maand), zo naar de prullenmand wordt doorverwezen.
Zeer ontgoocheld natuurlijk in Homey
Misschien wel nog te vermelden dat ze rap een aalmoes aanboden om een nieuw toestel van 400€ te kunnen verkopen.
Ondertussen hebben we het toestel opengedaan om zelf eens na te kijken waar het misloopt.
Wat natuurlijk moeilijk is zonder schema.
Zou iemand me daar mee kunnen helpen?
Alvast bedankt.
Wat was die “aalmoes” dan, als ik vragen mag?
Over het algemeen doet Athom nl niet moeilijk en hanteren ze hele soepele regels.
Maar ik begrijp ook dat ze ergens een grens moeten trekken, hoe vervelend voor jou ook.
Je hebt altijd recht op een deugdelijk product en e.e.a. hangt af van hoe lang je mag verwachten dat een Homey meegaat.
Daarbuiten kun je een (gedeeltelijke) tegemoetkoming vragen als je Homey niet gerepareerd kan worden.
Waar heb je je Homey gekocht?
Alleen als dat bij Athom zelf is, moet je bij hen zijn. Anders moet je bij de verkoper zelf zijn en noet bij Athom.
Apart, meestal zijn/waren ze vrij coulant, als het defect niet door jouw toedoen is ontstaan.
Ben reuze benieuwd naar Athom’s kant van dit verhaal.
Hey Henk,
ik kreeg een korting van 75€ op aankoop van een nieuwe Homey Pro,
ik weet niet hoe jullie hiertegenover staan maar na 2 jaar (en 3 maand) opnieuw 325€ moeten ophoesten (bovenop die 400€) vind ik niet coulant.
Het is ook niet dat ze niet meer verdienen aan mij want ik betaal ook nog voor de backups.
En zoals je zelf aanhaalt “een deuglijk product” die “hoelang” meegaat?
Een toestel (voor wat het eigenlijk maar voorstelt) van deze prijs mag zeker langer dan 2 jaar meegaan.
Allereerst hadden ze al problemen met hun voedingen, die ze weliswaar treffelijk hebben opgelost.
In hoever dit heeft meegespeelt aan de levensduur van mijn toestel ga ik niet over speculeren.
Het toestel had ik aangekocht bij Alternate en daar heb ik het toestel wel moeten opzenden om dan direct te kunnen zeggen na ontvangst, uw garantie is vervallen.
Beetje stom omdat ze dit al wisten aan de hand van de aankoopfactuur.
En waar je aankoopt, speelt mijns inziens niet zo een grote rol, de fabrikant moet ook zijn verantwoordelijkheid opnemen. De verkoper is gewoon een verdeler van uw product.
Om Peter te antwoorden, denk niet dat het defect veroorzaakt is door mij.
Het bolletje stond mooi stil op de kast en deed gewoon zijn werk tot hij plots om de zoveel tijd begon uit te vallen tot volledig overlijden op korte tijd.
Ik zou graag Athom ook nog eens horen met een beter voorstel want ik gebruikte graag de Homey.
Mijn collega elektronicus wil gerust een poging doen om het probleem op te sporen, maar daarvoor heeft hij een schema nodig > iemand?
Misschien een gek idee, maar kan Athom jou niet helpen aan zo’n schema? Ik verwacht dat zij de enige partij is die over die documentatie beschikt.
Ik begrijp je standpunt, maar je voert de discussie met de verkeerde partij.
Gezien je bij Alternate hebt gekocht, moet je bij hen zijn, niet bij Athom.
Je hebt met Alternate een overeenkomst gesloten bij aankoop en zij zijn dus je aanspreekpunt, niet Athom.
Zo is dat wettelijk nu eenmaal geregeld.
Alternate moet je een oplossing bieden omdat je imho mag verwachten dat een Homey inderdaad langer mee gaat dan 2 jaar.
Dat Athom je een redelijke korting geeft op een nieuwe Homey die je bij hen aanschaft hoeven ze dus niet te doen en zou je al als coulance kunnen beschouwen.
Kijk bijvoorbeeld eens op Consuwijzer, bijv bij punt 7 (“Moet ik bij de verkoper of fabrikant zijn?”) op onderstaande pagina:
2jaar en 3mnd oud…
Dan had hij voor de richtlijnen nog slechts 7 maanden voor hij niks meer waard was, zie linkjes hieronder.
Da’s het nadeel van elektronische apparatuur, het is binnen no time niks meer waard.
Je hebt wel erge pech moet ik zeggen, mn Homey uit '19 draait hier nog steeds prima.
Vandaar mijn gedachten “wat laat je weg in je verhaal”. Misschien zijn er stroompieken geweest, is Homey tóch een keer gevallen bij het afstoffen (waar het bolletje ook bijna om vráágt).
Ik vind €75 korting op een gloednieuwe Pro best wel een redelijke tegemoetkoming (ze hoeven dat niet te doen!).
Verder was er op Black Friday ook €50 korting op de Pro
Die lijst houdt het wel erg voorzichtig aan hoor, wat mij betreft. Gezien hij van UNETO-VNI komt misschien ook niet zo verwonderlijk. Dat is immers een branchevereniging voor installatiebedrijven en de technische detailhandel.
Je ziet dat bijv de Consumentenbond een veel ruimere levensduur voor veel producten hanteert bijvoorbeeld. Die staan helemaal aan de andere kant van de lijn, dus misschien ligt de waarheid ergens in het midden…
Hoe dan ook is levensduur een lastig discussiepunt en van veel factoren afhankelijk. Buiten de garantieperiode blijft het gewoon lastig om het eens te worden en is die 75 euro korting van Athom nog helemaal zo gek nog niet als Alternate niet tegemoet wil komen.
Het is ook slechts een van de richtlijnen, maar “de verwachte levensduur” buiten de fabrieksgarantie is voor een Homey niet superveel langer denk ik, 4 jaar max?
“We will deliver software support for Homey for at least 5 years after the release date.”
Dus minstens 5 jaar, zou ik zeggen.
After the release date. Dat is niet gelijk aan after the purchase date.
En ze hebben het over software, misschien gaat dit geval over een hardware defect.
Release date = 2019 voor een Pro2019, dus dan houdt de software support theoretisch dit jaar op.
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in
Dus is deze homey binnen de beschreven software ondersteunings periode kapot gegaan. Plus er wordt, as we speak, nog steeds nieuwe aanvullende functionaliteit verkocht(!) dus dan zou je er als gebruiker vanuit gaan dat het appraat zelf ook nog enige tijd ondersteund wordt, en uit mag gaan van een redelijke termijn dat het apparaat naar behoren functioneert.
Anyway, allemaal speculatie wat wij hier doen, wellicht heeft de helpdesk wel iets te strikt de interne regels gevolgd en is dit iets waar @Abe_Haverkamp iets mee kan doen. (Ondanks dat ik weet dat dit niet zijn rol is, weet ik zeker dat hij dit wel goed afgehandeld wil zien)
Het is idd allemaal speculatie, en een éénzijdig verhaal.
Mocht het anders overgekomen zijn, Danee: Ik wil nog even duidelijk maken dat ik vind dat een apparaat als Homey toch wel 5 jaar mee moet kunnen, gewoon in technische zin, updates of niet.
Maar als consument kun je weinig doen als dat maar 2 jaar en 3 maanden is.
Dat is echt pech hebben.
Voor €400 ga je gewoonlijk niet naar een advocaat zeg maar.
Ik heb wel goede ervaringen met Athom en een gevalletje “buiten garantie kaputt” trouwens. Meer dan goed.
Al was dat een paar jaar geleden.
Maar…:
In dit geval blijft Alternate de partij om contact mee op te nemen en een evt compensatie van te krijgen/verlangen.
Niet Athom.
Mijn Homey is het zigbee deel helemaal gestopt. ik gok “in rook opgegaan” - niets meer mee te doen.
Alle homey - adepten verdedigen hier steevast hun ding, maar ik vind het Kwalitatief Uiterst Teleurstellend - dat een apparaat binnen de 5 jaar bij het vuil kan. Het interesseert me eigenlijk geen zak dat dat in de kleine lettertjes staat of volgens één of andere organisatie volgens de regels mag.
Het is een soort keuze voor een eco-systeem en dat moet gewoon minstens 10 jaar meegaan.
Dus ik ben nu bezig alles naar Home Assistant aan het overzetten (wat overigens ook niet vlekkeloos gaat). Maar een nieuwe Homey kopen? Anmenooitnie.
Dit lijkt me niet helemaal fair.
Al die “Homey-adepten die hier steevast hun ding verdedigen” hebben dus blijkbaar hele andere ervaringen. Zowel met Homey zelf als met de service van Athom.
Als elk merk of product waarvan er een keer eentje kapot gaat nèt buiten de garantie, meteen zo’n slecht bedrijf of product is als jij doet voorkomen, neem ik aan dat je in een heel leeg huis woont.
Je hebt gewoon pech gehad, live with it.
Ik wil hier even op inhaken, ik ben op dit moment de laatste die Athom wil verdedigen (check mijn laatste posts, en user icon) maar jij hebt écht gewoon dikke pech met je apparaat. Zo zal ik nooit een Samsung wasmachine kopen of een Philips TV… Iedereen heeft andere ervaringen met merken.
Mijn Homey van 2018 (ook gekocht in 2018) doet het nog steeds meer dan prima, wel heb ik ook inmiddels alles via Homeassistant lopen en is Homey nu slechts een antenne.
Garantie periodes zijn er met een reden en als jij vind dat je in je recht staat zijn daar wegen voor. Ik denk dat je niet ver gaat komen maar ik ben geen jurist.
Ik heb hier op fora meerdere verhalen voorbij zien komen dat Athom wel coulant is (geweest) en hoop voor jou dat dit netjes naar tevredenheid word afgehandeld.
Je hebt meer dan twee jaar garantie als je kijkt naar het Nederlandse consumenten recht
Als ik goed zoek op de site van de consumentenbond, krijg je een lijst met hoeveel jaar garantie jouw product minimaal moet hebben. Dit is te maken met de aanschafprijs.
En als ik dan kijk, zit je op drie jaar garantie
De lijst die je stuurt heeft niets te maken met wettelijke garantie, eerder met het recht op een deugdelijk product.
Dus hoe lang een product mee zou moeten gaan heeft niets te maken met het recht op kostenloze reparatie of vervanging.
En feit blijft dat de topic starter bij Alternate moet zijn, niet bij Athom.
Je hebt een koopovereenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant.