Homey leren kennen

Hallo,

ik ben heel nieuw,

ik heb een ikea gateway met een 30 tal devices,
ik heb sonos, doorbird, klikaankikuit 433mhz, steinelcam,elro babycam, en gebruik google home,
samen met nest hubs en rookmelders,

nu lees ik veel maar zie de bos niet door de bomen op het moment,
ik heb nog geen homey maar zou deze misschien willen aanschaffen,

is het verstandig om de ikea gateway te behouden of alles op de homey te verhuizen,
ikea heeft maar 10 klokken die ik allemaal al in gebruik heb, hoeveel kan homey aan,

kan iemand mij uitleggen hoe homey juist werkt ivm apps
ik denk daar nog niet helemaal uit te zijn hoe het werkt,

mvg,
Peter

Hoi Peter,

Het mooie van homey is dat bijna alles erop kan worden aangesloten. Dat betekent dat je ook met een druk op de knop veel verschillende apparaten of lichten tegelijk kunt aansturen, je kunt het zo gek niet bedenken.

Per merk apparatuur heb je een app nodig. Zoals de Ikea Trådfri app of de Philips hue app. En zo zijn er nog legio.

Bedankt voor de info Joep,

jammer is dit niet geheel een antwoord op mijn vragen,

mvg,
Peter

Je kunt de gateway behouden en via homey aansturen. Er is ook de mogelijkheid om Ikea apparaten direct met homey te verbinden… dan kun je een mesh maken met andere zigbee apparaten zoals Aqara of hue.

Ik weet niet precies de limitering maar als je meer powered devices hebt wordt je netwerk wel beter.

Ik begrijp het bovenstaande niet. Hier wat info
Link

Je kunt met en zonder gateway. Gateways hebben altijd hun beperkingen in apparaten. Gateway geloof ik 20?

Maar zonder gateway kan het ook en heb je althans die beperking niet. In het verleden had Homey een beperking van 20 rechtstreeks aangesloten zigbee apparaten. Dat betekende dat als je een zigbee netwerk had van stel 35 apparaten, waarvan er 20 rechtstreeks een verbinding had met Homey en de andere 15 via via naar Homey, dan werkte het. Dit was wel trial en error. Inmiddels is er een upgrade en is dit verbetert. Je kunt nu zien hoe je zigbee apparaat zich met Homey verbindt zodat het minder trial en error is. Het maximum van 20 is ook verhoogd. Maar daar heb ik het antwoord niet op.

Als je een zigbee netwerk op opbouwt moet je er rekening mee houden dat je repeaters nodig hebt om een stabiel netwerk op te bouwen. Ieder non-battery device is een repeater.

Voor zover mij bekend is het Hue zigbee netwerk een losstaand netwerk en combineert niet met Ikea. M.a.w je zigbee netwerk bouw je op uit Ikea, Aqara en vele andere zigbee merken, echter Hue bouwt zijn eigen netwerk en versterkt jou ikea netwerk niet. De gateway is wellicht goed te houden zodat je de updates kunt installeren van ikea. Zonder gateway/hub geen updates op je apparaten.

Alle merken werken op Homey. Mits er een app voor is. Geen app is geen ondersteuning. Als je geluk hebt kan je je device dan soms toch nog als een stadaard device toevoegen. Je krijgt dan alleen de on/off functionaliteit.

Groot voordeel is dat Homey al je apparaten aan elkaar knoopt. Je Hue bewegingssensor laat bij beweging en bij een lux waarde > 20 van een ander Aqara lichtsensor je ikea lamp op 79% kracht aangaan en zet je Sonos aan in de woonkamer op een specifieke zender.

Inmiddels is er ook een nest app die connectie maakt met de Nest api, waardoor diverse nest apparaten aan Homey kunnen worden gekoppeld.

100

Die beperking bestaat nog steeds, want het is een hardwarebeperking. En volgens Athom zelf is de limiet zelfs 15.

Maar dat is niet hetzelfde als de maximale hoeveelheid Zigbee apparaten die Homey kan aansturen, dat kunnen er meer zijn (indien het Zigbee mesh een beetje fatsoenlijk is opgebouwd).

Niet, dus.

Even voor de duidelijkheid: elke Zigbee controller (Hue bridge, IKEA gateway, Homey) heeft z’n eigen netwerk. Maar Hue of IKEA apparaten in het Homey Zigbee netwerk werken gewoon mee aan het opbouwen van het Homey Zigbee netwerk.

goedemiddag,

als ik het goed begrijp zijn alle toestellen op de homey instellen beter voor een groter mesh netwerk
maar dan heb niet de update’s van de toestellen (lampen, stopc, etc…)

de gateway behouden zorgt dan voor een apart mesh netwerk maar dan wel met de update’s van de fabrikant,

met klokken bedoel ik eigenlijk timers,
ikea heeft er 10 timers die je kan instellen
voorbeeld (week timers) ik heb al 3 timers nodig om
1 stopcontact aan om 5:20u
1 lamp 25% om 5:30
1 lamp van hierboven 100% om 5:40 (fade in gaat niet tenzei via 30 minuten dus zou hier beginnen om 5:10)

dan heb ik nog op andere locatie nog eens 3 timers
1 lamp(en) 25% 6:00
1 lamp van hierboven 100% 6:10
1 Stopcontact om 6:20

dan nog een aantal weekend timers en nu zijn ze vol,

is het mogelijk om eventueel een domotica systeem (domintell) te koppelen aan homey,

mvg,
Peter

Bedankt Robert voor de toevoegingen.

Homey is al met al top. Heeft het beperkingen? Ja. Het is niet altijd Plug & Play, vaak wel, maar soms moet je dieper duiken en soms een workaround vinden. Geen enkele domotica controller is momenteel zonder problemen. Op het forum tref je mensen aan die daarom switchen naar Homey, maar ook andersom.

Ik ben zeer tevreden. De instap is laagdrempelig qua kennis en geleidelijk aan kan je het steeds ingewikkelder maken. Werken met variabelen, tags, homeyscript, http request and api calls.

Al met al voor mij een goed systeem.

Timers in Homey hebben geen limiet. Al stel je er 100 in.

de gateway behouden zorgt dan voor een apart mesh netwerk maar dan wel met de update’s van de fabrikant,

Klopt

Oke, begint wat duidelijk te worden,

de werking (programatie) heeft weinig verschil met wel of niet de gateway te behouden of …
maar er komt mijn nu nog een extra vraag wat als de limiet van een gateway bereikt is, wat moet je dan doen om dit te verhelpen (een 2de gateway koppelen aan de 1ste kan dit)

mvg
Peter

Bij Philips hue heb ik inmiddels drie hubs/gateways. Maakt 3 x 50 apparaten mogelijk. Dus idd een extra gateway gewoon toevoegen

Marcel,

als men meerdere gateway kan gebruiken,
word deze dan meerdere mesh netwerken of blijft dit 1 groot mesh netwerk,

indien 1 groot mesh netwerk is het dan ook mogelijk om de gataway van ikea toe te voegen aan de homey en zo toch het mesh netwerk te vergroten en toch de updates van ikea te behouden

mvg,
Peter

Nee, en nee. Elke gateway bouwt z’n eigen netwerk op.

Robert,
dus als men een ikea gateway verbind met een andere ikea gateway zijn dat 2 mesh netwerken,
dus zoals Marcel 3 x hue bridge zijn dan 3 mesh netwerken,
mvg,
Peter

Yep, dus heb 1 hub in de woonkamer, 1 in de meterkast en 1 op zolder. Vanuit de hue app heb ik drie verschillende systemen. Vanuit Homey 1 systeem waarmee ik ze alle drie aan elkaar knoop qua bediening. Maar idd drie meshes

bedankt voor alle info,

voor mij mag deze topic gesloten worden

mvg,
Peter