Ach ja. Gelukkig is er de ‘vertaal deze site’ knop nog ![]()
Op dit moment hier ook weer regelmatig via de browser van de laptop onbereikbaar, via de app op android eigenlijk geen problemen
Sorry if I butted in to the Dutch channel.
Here’s an update, though:
Plugged in the ethernet adapter and it looks good after 24 hours. Apparently, something is not OK with the wifi. I know that other wifi routers on the same channel can possibly cause intermittent errors, but I’m in a detached house and surrounding wifi signals are generally very weak.
I can’t pin anything on the TP-Link Deco mesh, as the most recent firmware updates were months before the Homey Pro started to act up.
Anyway, so far, so good.
//Hasse
Sinds de laatste update van Homey |(12.4.3) ervaar ik ook regelmatig dat de Homey offline is, gemiddeld 1 keer per dag. Meestal komt hij na enkele minuten zelf weer online, maar vanmorgen hielp alleen een reboot (stekker eruit). Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren? In de rest van mijn setup is niks gewijzigd en ook alle andere (draadloze) apparatuur draait als een zonnetje.
Het forum loopt er van over.
De offline problematiek is al sinds de 1e Homey aanwezig.
Ja dat weet ik, maar het ging mij specifiek om deze versie. Maar om daar nou een nieuw topic voor te openen… Ik hoor het van meerdere kanten om mij heen, die voorheen (net als ik) eigenlijk nooit deze melding hebben gehad.
Ik heb de Homey Pro sinds april 2023. Die stond op de kast in de keuken en communiceerde met wifi. Amper een probleem gehad met uitval of connectieproblemen.
Sinds 2 weken heb ik deze verplaatst naar de garage en met de bijgeleverde netwerk adapter aangesloten met een LAN kabel op de router. Sinds dan is het pure ellende met het uitvallen van de connectie !! Ondertussen de netwerk adapter terug weggehaald en de Homey terug laten connecteren via wifi (in de garage). Gewoonweg hopeloos. Een geforceerde reboot lost het probleem op voor eventjes. Dan gaat die weer offline om onbepaalde tijd later terug online te komen voor wie weet hoe lang. Het gevolg is dat ook alle flows en andere bedieningen onbruikbaar zijn. Dus de gehele domotica is onbetrouwbaar geworden.
Terwijl de Homey offline is, blijft mijn internet connectie wel gewoon werken. Dus dat lijkt niet de reden te zijn.
Mijn Homey Pro heeft een fixed IP adres en een IP adres reservering in de router. Waar loopt het mis ? Dit is gewoonweg niet meer te genieten. Ik was tot 2 weken terug heel enthousiast en een echte ambassadeur. Dat is nu wel helemaal voorbij !
Benieuwd naar jullie feedback en oplossingen.
Wat gebeurt er als je hem daar weer neerzet?
En je hebt Homey ook al weer even teruggebracht naar de kast in de keuken om te kijken of het dan wel blijft werken?
LAN adapter niet verkeerd om aangesloten, dat kan dus ook maar werkt niet.
En als je de LAN hebt aangesloten, heb je de wifi dan ook al uitgeschakeld. Weet niet of dat helpt.
Als 't via de LAN dongle ineens “waardeloos” werkt, dan is
óf
de dongle defect,
óf
iets (goed) mis met jouw bedrade netwerk;
óf:
Als de dongle verkeerdom is aangesloten, zoals Mike aanstipt, dan gaat Homey weer via wifi verbinden en doet niets via LAN > De dongle functioneert dan gewoon niet.
Vermoedelijk heb je op de nieuwe positie een dead spot / veel interferentie van andere netwerken (buren) en is het daardoor problematisch via wifi.
De dongle kán defect zijn, dat zou Athom Support met jou samen moeten kunnen vaststellen.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je Homey eerst niet even terugzet op de originele plek, zodat je weer Homey ambassadeur kunt worden ![]()
Bedankt voor de reacties. Het lijkt logisch om de Homey terug op de kast in de keuken te zetten, maar in de garage staat alles van internet, netwerk en smart home bij elkaar.
Ik begrijp niet hoe je de dongle verkeerd kan aansluiten. Deze gaat met de USB-C stekker in de Homey. De stroom gaat in de dongle en de LAN kabel gaat in de UTP poort. De Homey start op en de LEDs aan de UTP poort beginnen te knipperen. Dus het lijkt dat die wel werkt. Hoe kan ik testen dat die verkeerd aangesloten is ??
CORRECTIE : Ik heb net gelezen dat de dongle idd verkeerd was aangesloten. Ik probeer opnieuw en zal nadien een update posten.
Momenteel de Homey draaiende op enkel 5 GHz wifi op 50cm van de wifi router. Nog steeds geen stabiele connectie. Ook de router werd reeds herstart.
Ik onderzoek nog of er een nieuw IP conflict is, wat dmv adres reservering eigenlijk niet kan. Anders gaat die inderdaad terug in de keuken op de kast.
Mochten jullie nog suggesties of ervaringen hebben, dan hoor ik het graag.
UPDATE (met een smiley
)
De dongle was idd verkeerd aangesloten. Ik krijg nu wel een IP adres (controle met Homey Developer Tools). Nu komt die ook duidelijk tevoorschijn in de IP table op mijn router. Heb nu voor het specifieke dongle MAC adres ook een IP reservering aangemaakt. Dus 1 voor de LAN en 1 voor de wifi fallback.
Hopelijk blijft nu alles stabiel en kan de Homey in de garage blijven staan.
mooi om te lezen dat het is opgelost!
en nog mooier om te lezen dat ik niet de enige was die gewoon dingen aansluit en er dan achter komt dat het niet werkt.![]()
Hi, ik maak ondertussen iets meer dan een 2 jaar gebruik van de Homey Pro, was er aanvankelijk erg blij mee. Ik heb voor het Homey platform gekozen omdat Homey makkelijker/gebruiksvriendelijker (minder time consuming) zou werken.
Echter heb ik al vaker de issue gehad dat mijn Homey Pro iedere keer offline meldingen gaf (om de paar uur) en na geruime tijd (dagen) was het euvel ineens weer verdwenen. Maar nu is het wéér terug! Bedraad aangesloten en toch dit gezeur, en alweer….
Ik kan zelf nog wel eens iets oplossen, maar het moet gewoon blijven werken, juist ook voor de andere mede huisgebruikers. Home automatisering moet stabiel lopen en blijven, had dit niet verwacht van de Homey. Ga denk ik dan toch maar Home Assistant opties bekijken , draaiend op eigen hardware, want ik wordt hier een beetje moedeloos van, zit nu ondanks gekozen te hebben voor Homey toch veel tijd te spenderen aan troubleshooten.
als dat namelijk het geval is dan heb ik verder geen oplossingen meer.
Ja nu wel
echt he, hoe dom kan je(lees:ik) zijn ![]()
Misschien nooit aan gedacht omdat er niet altijd een issue is/was, en ga je niet zoeken in bestaande vaste opstelling/verbinding. Meteen aangepast en zou wel heel fijn zijn als dit de problemen oplost, want verder geen klachten over de Homey Pro. (nou ja dashboard zou wel meer opties mogen hebben, maar da’s een andere verhaal ![]()
Ieder geval super bedankt voor deze tip!
![]()
ik ken het probleem helaas helemaal vandaar dat ik ook even de afbeelding er bij plakte.
laten we eerlijk zijn, voor je gevoel moet je het ook niet zo aansluiten.
So far, so good met de ‘nieuwe’ opstelling, we zijn alweer 10 min onafgebroken online….thanks.
Mits het alsnog ‘instort’ zal ik dat hier tzt ter kennisgeving delen.
Je gevoel creëert een lelijke kabel in veel woonkamers. Het is geen laptop op de nieuwe batch staat het zelfs op de dongel geprint hoe het moet.
kijk dat is een verbetering! maar die was niet nodig geweest als iedereen waaronder ik zelf gewoon iets verder keek dan zijn neus lang is en het begeleidende papiertje erbij pakte