Het licht aan laten gaan als ik thuis kom

@Ed_van_D Interessant! Is nieuw voor mij, heb je wat tips? Hoe werkt dat? Wat zijn goede beacons, waar plaats je ze?
Alvast mijn dank,
Peter

Hi, ik heb niet de hele topic doorgelezen maar hiervoor heb ik zelf een makkelijke oplossing gemaakt.
Met de Countdown app en mijn UniFi WiFi gegevens.
Hiervoor heb ik 3 flows gemaakt op basis van de WiFi verbinding.
Dit heb ik gemaakt omdat ik niet telkens een melding wil als iemand van boven naar beneden loopt en de telefoon van de ene naar de ander AP connect. Ook handig om te weten wanneer de kids weer veilig thuis zijn.

Maak eerst een timer ofwel Zandloper zoals de app dit noemt, PER gezinslid, bij de opties van de countdown app, geef het alleen een naam en maak aan.
Vervolgens FLOW 1 : ALS de verbinding met wifi wegvalt EN de “zandloper ” loopt niet DAN start zandloper “ zandloper met naam van gezinslid” met 30 sec.

FLOW 2 is ALS de connectie met WiFi er weer is EN zandloper loopt nog , zo ja doet hij niets, zo nee DAN geeft hij melding dat connectie weg is en zet hij mijn aanwezigheid op thuis.

En de 3e flow is belangrijk want deze kan je niet maken op basis van een verbroken verbinding met WiFi omdat je dan een LOOP krijgt van twee flows.

Stel deze in : ALS zandloper leeg is EN verbinding IPhone is verbroken, DAN markeer als WEG.

Dus verbinding WiFi verbreekt (flow 1), en als de zandloper niet leeg is en je bent nog of weer thuis binnen die tijd en je connect weer met WiFi dan is er niets veranderd. (Flow 2)
Maar als je weg blijft en de zandloper is leeg dan ben je dus weg (flow 3)

Dus met thuiskomen ( op basis van WiFi connection)kan je ook je lichten laten aangaan en bijv. Zonsondergang aanhouden zodat dit niet overdag gebeurd.
Ook meld hij je automatisch thuis of weg dus op die basis kan je het eea. ook instellen met de optie als de laatste weg is dan …

Ik hoop dat jij (of iemand anders) hier iets mee kan.

Dit is interessant. Ik ga eens kijken of dit bij mij ook gaat werken.
Bedankt.

1 Like

Beacons is misschien niet de juiste omschrijving. Het zijn van die Tile sleutelhangers die wij bij ons dragen. Die koppel ik aan homey met de app Beacon van Leendert de Kok (homey appstore). Vervolgens kun je op basis van aanwezig / afwezig je flows inrichten. Check deze post, want niet alle Tiles werken.

Thanks. Ik heb inmiddels 4 beacons / tiles en na redelijk wat testen en tunen werkt het nu vrij trefzeker.
Dank aan @Glenn_Dijkstra voor alle tips en hulp

Ik heb het nu zo gemaakt:

Screenshot: de settings van de Beacon app:

Screenshot de VD tiles aan- en afwezig indicatie:

2 Likes

Deze gebruik ik ook, maar veel telefoons gaan op vliegtuigstand in de avond, of de batterij is leeg en ben je de verbinding kwijt… en meldt homey hen onterecht op away… Ik ben het beacon verhaal aan het onderzoeken, die zijn wel handig (desnoods als backup).

Ben wel benieuwd naar de batterijduur, kun je daar al iets over zeggen?

Batterijen van de beacons gaan meer dan 1 jaar mee.

2 Likes