Het einde van Homey speech

@RoyWissenburg voor mij was dat heel duidelijk. Ook dat jij deze feature niet gaat missen en dat je deze manier van handelen prima vindt, dan wel de keuze en de manier van communiceren niet problematisch. Prima, maar begrijp ook, zoals ik bij een van mijn eerste post melde ‘emo aan’, dat er ook een aantal mensen zijn die hier niet blij mee zijn en dat ook niet willen. Daarmee er ook alles aan gelegen is om dit iig ter discussie te stellen.

1 Like

Laat ik beginnen met het feit dat ik een homey “early 2019” heb - zo eentje zonder microfoon. Dus zal je mij niet horen klagen dat de feature nu uitgezet gaat worden. Voor de homey’ers die juist om (of mede op basis van) deze reden voor homey gekozen hebben is het wel zuur natuurlijk dat de feature nu verdwijnt.

De vraag is echter: wat steekt er achter? Volgens het mailtje met de aankondiging om resources te besparen. De indruk die ik krijg van Athom is dat het niet zo best gaat met het bedrijf. Versie 5 laat al heel lang op zich wachten en er zijn een groeiende hoeveelheid Athom-eigen apps die niet (meer) goed werken. De standaard versie is uit de markt gehaald “omdat er te weinig vraag naar zou zijn”. Ik hoop dat ik het gewoon te zwart in zie, maar ik zie te veel rode vlaggen ontstaan…

2 Likes

Homey verbindt meer dan 50.000 apparaten van 1000+ merken.

Daar zit ook wel een Google of Alexa bij die het stukken beter doet dan Homey Speech.
Is het nou echt zo erg dat je voortaan “hey google” er bij moet zeggen?

Dus jij vind het een goed plan?

Ik mis het niet en gebruik Google.
Persoonlijk zie ik liever dat Athom inzet op de software in het algemeen.
Zoals bepaalde reacties al laten zien zijn er betere alternatieven om spraak te gebruiken.

Maar ik ben niet een van de eerste gebruikers en zal het daarom misschien ook anders zien en ervaren.

Je kon blijven draaien op de oude versie software en niet meer upgraden. En er bleef lawaai/geluid uitkomen.
Maar wel buiten deze discussie natuurlijk. Dit gaat om de Homey toepassing.

En binnen deze discussie : Ik ga het wel missen deze spraak integratie, want we maken er dagelijks gebruik van. Ok Homey Keuken aan/uit, Ok Homey Afzuigkap aan/uit, Ok Homey Radio 538/nl1/5, Ok Homey licht aan/uit, Ok Homey Sfeer aan/uit en nog vele meer. Voor de woonkamer/keuken is ons bolletje het middelpunt. :cry:

1 Like

Dus we hebben nu mensen die het gebruiken en het kut vinden en mensen die het toch al niet gebruikten en het niet erg vinden om een alternatief te gebruiken.

Jij loopt een klein stukje achter hier. Dit is de huidige situatie van Sonos.

:triumph::rage::triumph:
Helaas, ziet er niet goed uit.
Hoop op integratie van een opensource dienst voor spraak herkenning. Geen idee of dat dat bestaat.

Amazon of Google gebruik ik uit principe niet. Ze zijn trouwens wel heel moeilijk te weren.

Als je het dan negatief zou willen zien… Homey by Apple met betere spraak?

1 Like

@Joost_Else beetje doom-denken, maar wie weet. Er gast de laatste tijd wel veel zaken stroef.

Het is makkelijk om te zeggen je hebt het niet, dus je mening is minder interessant, maar er is dus capaciteit die nu gebruikt wordt voor spraak. Wanneer het een besparing is, vervalt deze capaciteit en komt dus niet ergens bij, er komen dus ook geen extra zaken. In het slechtste geval houden ze het alleen wat langer uit.

Vraag het de mensen. Wilt u spraak behouden?
Zo ja, tegen welke prijs? Extra dienst tegen extra kosten, of ten koste van nieuwe capaciteit X of Y?

Om nog even terug te komen op of Athom wel of geen gebruiksgegevens bekijkt: ALLE Homeys verbinden met servers van Athom. Om spraak te kunnen doen hebben ze een webservice staan die dat mogelijk maakt. Het bolletje is te beperkt om het ingebouwd te hebben, dus Homey kan het eigenlijk helemaal niet. Het is een webdienst die ze ernaast leveren om mogelijk te maken dat Homey dit kan.

Met zo’n webservice hoef je dus niet aan alle gebruikers te vragen of ze spraak gebruiken, dat komt linea recta uit de gebruiksstatistieken van de spraakserver. Hoeveel accounts, hoeveel spraakopdrachten. 5 jaar aan gebruiksstatistieken.

Dus Athom houdt dat bij. Atom registreert ook welke apps je download in hun appstore. Als ze dat niet bijhouden, plus wat dat hen kost dan hebben ze een slechte bedrijfsvoering, gaan ze failliet en houdt alles onmiddellijk op, ook de spraak.

Potentiële nieuwe klanten vragen om ondersteuning van Google Home, Alexa en Homekit. Zodra je daaraan begint dan weet je dat de aantallen dat eigen spraak gebruikt wordt gaan dalen. En de kosten per eigen spraakopdracht gaan dat stijgen. Bouw je de andere spraakondersteuningsversies dan niet, dan verlies je nieuwe klanten aan de concurrenten die het wel hebben en dan ga je …

Als je nieuwe functies inbouwt en niets verwijdert, dan wordt je product te zwaar voor de hardware en werkt alles niet meer goed. En met elke nieuwe feature wordt het moeilijker het product te onderhouden. Dat kost ook geld. Dus dan moet je ook weinig gebruikte functies schrappen. Of je moet stoppen met vernieuwen, dan ga je… .

Maar je klanten hebben Homey soms al sinds 2016, en die kosten nog steeds geld aan support e.d. maar die klanten leveren niets op. Zonder inkomsten en wel uitgaven ga je…

Dus welkom nieuwe klant, en dikke pech voor die paar oude klanten die het liever allemaal zoals vroeger hadden. Dus als je wilt dat alles bij het oude blijft, dan moet je dus niet verwachten dat er iets nieuws bijkomt. Dan dus ook geen ondersteuning voor nieuwe devices.

Dus dan neem als bedrijf je een zakelijke beslissing: als ik x euro per maand kwijt ben voor y spraakopdrachten dan kost het dit x/y voor iedere keer dat iemand “Homey je bent gek” zegt. En hoe minder dat gebeurt, hoe duurder het wordt dat een klant uit 2016 de lichten dimt. En de kosten blijven elke maand doorgaan, ook als niemand iets tegen Homey zegt.

En by the way, dat ga je dan niet aan die mensen vragen, want die mensen die het gebruiken zeggen nee. Dat is aan Trump vragen of hij het goed vindt dat Biden president wordt.

Daarom mijn punt, dit is het rechtstreeks gevolg van het business model van Athom. Het kan simpelweg niet anders. En dat is waardeloos voor de mensen die alles bij het oude willen laten en geen gebruik willen maken van de 3 geboden alternatieven.

De reden dat ik daar zoveel over zeg is om mensen te waarschuwen dat dit iets is waar je bij de aankoop rekening mee moet houden, ook bij andere producten die hetzelfde beloven en een vergelijkbaar model hebben.

Dat geldt ook voor community apps of open source, waar als de contributors er mee ophouden omdat die iets nieuwers zijn gaan doen, of als het te veel kost om het te onderhouden.

Ik vermoed dat 80% al is afgehaakt (TLDR), maar nog een argument tegen ingebouwde spraak: ik heb 5 slimme speakers in mijn huis - wat heb ik eraan dat Homey een microfoon heeft als ik op zolder of beneden sta en Homey op de eerste verdieping is (op een centrale plek)? Hoe doen jullie dat dan? Heel hard schreeuwen?

4 Likes

Er zijn ook mensen met meerdere Homeys. :wink:

Dit moeten ze bij de Mediamarkt er dan bij zeggen. “Hou er rekening mee dat er functies kunnen verdwijnen en dat je zeer binnenkort moet gaan betalen voor extra of bestaande functies”.

Helemaal eens, maar dat doen ze niet, daarom probeer ik mensen hier te waarschuwen.

1 Like

Da’s wel heeeeel negatief :crazy_face:
(totaal geen Apple-aanhanger, dus nee… dat zou voor mij een reden zijn het ding per direct in het ronde archief op te bergen).

Nog een leuk weetje voor de privacy minded: zo te zien draait b.v. developer.athom.com op AWS webservices van … Amazon :stuck_out_tongue_closed_eyes: Nu maar hopen dat De VS geen gebruik maakt van de Patriot Act en dat Amazon geen gegevens verzamelt.

Heb zelf een 2016 variant ook, en vind het wel jammer, maar hoop dat integratie met Google of Alexa gaat werken voor mij.

Beetje off-topic wellicht, maar ben zelf eigenlijk met name aan het wachten op de officiele V5 release, aangezien dan hopelijk mijn hele grabbelton aan Aqara, LIDL, Action en Kruitvat (veel Tuya dus) spullen gaan werken als ik het goed begrijp. Zou er een link kunnen zijn met de genoemde 1 april dat speech stopt omdat V5 dan beschikbaar is en die het niet meer ondersteunt? Of heeft dat echt niets met elkaar te maken?

Ik heb Google’s Nest ook gekocht voor de API die al vrij kort erna opeens verdween.

Het is vervelend, maar er is weinig dat je eraan kan doen:

  • (zelf) een work around verzinnen
  • accepteren
  • vervangen

Als bedrijven garanties zouden geven voor functionaliteiten van een product dat constant wordt doorontwikkeld, ben ik bang dat dit innovatie sterk gaat belemmeren, of dat bedrijven over de kop gaan omdat ze de beloftes niet kunnen nakomen.

Voor die extra dienst (ook tegen betaling) moet je resources inkopen. Resources die toch al schaars zijn (probeer maar eens aan goede ontwikkelaars te komen, dat is geen sinecure kan ik je uit ervaring vertellen). Zo makkelijk is het dus niet. Daarbij, wat zou je nog willen betalen voor zo’n dienst? Een tientje per maand? Ik denk het niet heh…

Die conclusie is volgens mij 100% juist.

Zou bijna zeggen de briljantie zit hem in de naam.

Ik vermoed een slecht geplaatste 1 april grap. Nu heb ik google als spraak assistent en maak ik virtual modus knoppen aan om dit direct door google te laten schakelen zonder de vraag aan homey vraag. Ik vermoed dat het wel los zal lopen.

De reacties van vele verbazen mij niet. Dit is nu eenmaal het gevolg dat athom vaker functies biet goed werkend kreeg en vervolgens niet meer ondersteunde.

Zo als ik al eerder zij. Ik vermoed een slechte 1 april grap.

1 Like