De vraag aan Homey vraag is niet meer nodig met de nieuwe koppeling.
, en je kunt ook zonder virtual switches als je favoriete flows wil starten vanuit Google Home.
Deze had ik nog niet aan zien komen, alhoewel ik meestal redelijk vlot geĂŻnformeerd ben en dan nu na een dag werk zie ik een nieuw Topic met 85+ replyâs in minder dan 10 uur.
Ik had eerder verwacht dat die andere er uit zou gaan, ondersteuning voor Homey Versie v1.x âŠ
O, wacht nog een e-mailtje, Re: On April 1st the cloud servers for Homey v1.x will be turned off.
- On April 1st the cloud servers for Homey v1.x will be turned off.
En nee @zuur absoluut geen 1 April grap, want niet alleen Speech gaat uit!
Het is dus een combinatie van twee stappen tegelijk, en ik snap het wel!
Hoe vervelend het ook is als je dit nu gebruikt, het kost relatief veel als ze dit voor bijvoorbeeld ca. ~2 procent van de gebruikers moeten onderhouden. ik kan er 100% naast zitten, dan wordt het mogelijk 4 % maar meer verwacht ik nietâŠ
Het viel me trouwens op dat er nu geen roering is op de Zweedse Facebook groep (6.1K leden) en er ook geen Engelstalig topic is hierover. Dit (einde van Homey Speech) is dus iets dat vrijwel alleen de Nederlandstalige gebruikers raakt. als je er goed over nadenkt klopt dat ook.
Het betreft een product dat naar ik schat na het aankondigen van de verandering (V2, begin 2019) alleen voor een (m.i. beperkt) deel van de gebruikers van daarvoor ooit een optie was. Speech werkte alleen in Engels en Nederlands, alleen bij de eerste ca 20k Homeyâs (Redelijk zekere analyse) en was alleen dan mogelijk.
Ze hebben nu mogelijk al richting de 100K Homeyâs verkocht, mogelijk al meer! (Iets minder zekere analyse)
Er is nu dus een groep van maximaal 20% van de Homeys nog met een microfoon welke âvolwaardigâ speech kan. En de meeste gebruikers gebruiken het nietâŠ
En dan begrijp ik wel dat een vrij complexe cloud infrastructuur niet even daarvoor onderhouden wordt.
Athom heeft ooit op community bijeenkomsten wat toegelicht hoe het spraak deel werkt, om je een idee te geven wat er achter zit zal ik proberen hier wat daarvan te delen.
Disclaimer: ik moet het van mijn geheugen hebben, ik weet dat er een paar andere oude rotten ook aanwezig waren maar pin me er niet op vast.
Wanneer je Ok Homey zegt, en de interne logica van Homey getriggerd is, wordt de opgenomen spraak doorgestuurd naar de Athom cloud. Deze laat het door (toen) drie STT (Speech To Text) diensten omzetten en probeert het beste resultaat daar uit te krijgen.
Het resultaat een âregel tekstâ wordt daarna geprobeerd grammaticaal te ontleden. Gaat het om âietsâ bijvoorbeeld Lamp, Radio of TV en is er een aanwijzing voor de zone dus een âinâ en dan Keuken, Woonkamer ⊠en wil je dat dan AAN, UIT of DIMMEN of ???
Deze tekstanalyse weet ik niet zeker of die in de cloud gebeurt of in Homey zelf.
Zowel die STT Cloud servers, de koppelingen met meerdere STT diensten en mogelijk zelfs de abonnementen cq overeenkomsten om die STT analyses te mogen doen moeten onderhouden worden en kosten mogelijk ook anderszins geld. Denk aan STT diensten die een oude API stoppen en/of meer geld gaan vragen voor de dienst. (Kijk even wat je gratis krijgt bij bijvoorbeeld Face++ of platerecognizer.com)
Dit alles werkt dus alleen in twee van de 9 talen, NL en EN. Al de andere talen is dit beide niet aanwezig en dus ook geen tekstanalyse grammaticaal. Daarom kan je in al de ander talen ook niet chatten met Homey. niet in de Mobile App en ook niet via FB Messenger, of via de Alexa / GA âVraag Homey omâŠâ.
Ik snap wel dat dit ook niet voorgesteld is als een optie om de huidige gebruikers te laten betalen want je bent er vast niet met een paar euro met de aantallen die nu nog een Homey met microfoon hebben.
Dit topic heeft net ~27 users, ik snap dat een aantal fanaten het graag gebruikte maar daar kan Athom die extra kachels niet voor laten branden.
Het is Jammer, maar echt missen zal ik het niet.
De nieuwe integraties en ontwikkeling daarop vind ik veel belangrijker.
Hoe ziet die koppeling er dan uit? Op dit moment zie ik niet een mogelijkheid om een willekeurig spraakcommando in Google te laten volgen door de actie âstart deze flowâ. Of komt dat nog?
Het is hier off topic en er zijn diverse topics waar dit aan bod komt op dit forum, dus zoek even. In Google Home kun je bij âRoutinesâ een nieuwe routine aanmaken en dan een een trigger opgeven (een of meer zinnen). Bij de actie kun je dan een Scene opgeven. Daar vind je de favoriete flows van Homey terug (mits je recent ge acties gesynchroniseerd hebt). Athom heeft een uitlegvideo op hun site hoe je favoriete flows aanroept vanuit Google Home.
Dank
Wellicht late reactie aangezien ik niet een heel actieve forum gebruiker ben maar omdat dit mij erg aan gaat toch een reactie.
Spraak was de reden om de destijds best dure Homey te kopen. In het begin werd ik door mijn vrouw veelvuldig belachelijk gemaakt met mijn vrouwonvriendelijke speeltje, op mijn stem reageerde homey direct maar op vrouwenstemmen in begin maar matig. Gelukkig verbeterde dit (hoe??? geen idee).
Maar inmiddels worden bijna al mijn flows door stem bediend, ânaar bedâ, âthuis werkenâ, âverwarming hoog, laag, stand vrekâ, Sonos aan, diverse stations en stand burenruzie (uit werkt niet
). En dan de vele simpele vragen om dagelijkse informatie die nu met de strings geweldig werken. (Ben meer energie nerd dan computer nerd dus Homey houdt tellerstand electra, zon en gas bij.
Ik vind het erg jammer maar begrijp de kosten van draaiende houden van servers ook dus had dan een bijdrage voor speech gevraagd op stoppen want nu ga ik eerst kijken of Google alternatief is en anders hou ik enkel een bolletje met licht erinâŠ
âBedtijdâ als favoriete flow instellen en âHey Google, activeer Bedtijdâ zeggen. Heb ik gisteravond ook gedaan met âHey Google, activeer Slapenâ. EĂ©n woordje meer dan de avond daarvoor via Homey.
Het houdt de gemoederen flink bezig. En dat is goed om te zien, ik denk dat iedereen zijn of haar standpunt, voor en nadelen heeft kunnen belichten en dat het door deze thread ook aanzienlijk helderder is geworden wat de afwegingen en belangen van Athom geweest zijn. Als laatste zou ik nog wel willen toevoegen dat het fijn zou zijn als Athom de mensen die spraak wel gebruiken nog een alternatief zou bieden. Het genoemde voorstel om vanuit Athom bijvoorbeeld een google home mini actie aan te bieden zou een idee zijn. Maar van wat ik begrijp is dat Athom dit forum niet mee leest toch? Misschien is één van de reageerders hier in contact met Athom? Anders wil ik er zelf ook wel een mailtje aan wagen.
Gewoon een routine maken met bedtijd en die de flow laten starten. Dan is het âheey google bedtijdâ.
Weer 1 woordje minder 
Net zoals je er zeker van bent dat ze ook hier niet gaan reageren.
Maak een routine aan met opdracht:
In Homey:
Ik zeg dus tegen Google assistant: ik ga naar bed en homey start de flow.
Door zelfs een spraak kaartje in de flow te zetten krijg je in spraak terugkoppeling op je Google home of assistant. Dit werkt voor mij perfect:
Vervang âik ga naar bedâ door âbedtijdâ.
Of dit straks nog werkt ben ik benieuwd.
ach dat was ook zo met de backups ,je mag nu betalen ervoor.Het is jammer dat ze steeds minder waar kunnen maken, wat ze ooit beloofd of gezegd hebben, tja dan heb ik nog niks gezegd of Ir of nfc.Ben iedergeval blij dat ik mijn fibaro basis nooit weg heb gedaan.Homey is nog steeds een stukje âspeelgoedâ jammer genoeg.
@Edwin_D
Je hebt vast helemaal gelijk en jij weet er veel meer can, maar dan hoef ik het er nog niet mee blij mee te zijn.
Jij gaat uit dat vooruitgang verbetering is.
Jij gast uit van dat model.
Prima, ik ben er gewoon niet blij mee, dat mij iets wordt afgenomen met een, voor mij onduidelijke, rede.
Hoef je niet mee eens te zijn, ieder zijn mening.
Ik snap je helemaal en wil je ook niet overreden er blij van te worden. Ik gebruik dit dan toevallig niet niet, maar als dar wel zo zou zijn zou ik ook boos zijn. Ik wil zelfs ook Athom niet verdedigen.
Ik probeer iedereen duidelijk te maken hoe het werkt bij zoân bedrijf. Als je andere producten koopt die afhankelijk zijn van webservices, die bovendien vaak ook reteduur zijn, dat je je dan bewust bent dat je dit risico loopt. Want er is een hele vervelende trend aan het ontstaan bij het Internet Of Things (hoe leuk ik thuisautomatisering in de basis ook vind).
Dat geldt voor Nest, Tado, noem ze allemaal maar op. Je investeert in dure hardware, die in een klap deels of volledig nutteloos wordt als de webservice verdwijnt. Of functies schrapt om beter te kunnen concurreren.
We geven soms Homey de schuld dat een koppeling verdwijnt, maar dat is vaak omdat de andere kant Homey de pas af wil snijden. Somfy zonwering heeft de IO motor veel minder toegankelijk gemaakt dan de RTS, zodat je gedwongen wordt hun smart-home spullen erbij te kopen. Als het had gekund hadden ze de toegang tot RTS ook geblokkeerd denk ik. Ze proberen je, met als Apple, op te sluiten in hun eigen ecosysteem. Athom probeert dat met Homey te doorbreken, maar dat is wel een titanenstrijd.
Wat ik wel vind is dat mensen moeten snappen dat voor webdiensten maandelijkse kosten (i.c.m. goedkope hardware) soms niet zo gek zijn. Maar dan moet het wel logisch zijn dat het een webservice nodig heeft. Bij een thermostaat is dat zeer bedenkelijk. Ik neem het Tado kwalijk dat de tijdgestuurde functies niet werken als het internet eruit ligt. Dat had prima in het kastje kunnen zitten. Dat is wel een gedoe in hun model, dus ik ben niet verbaasd dat het zo werkt.
Homey backuppen zonder cloudopslag van Athom is ingewikkelder voor gebruikers. Ik snap ik dat ze kiezen voor eigen, betaalde clouddiensten. Ik ben technisch onderlegd, dus ik had liever gratis webopslag naar b.v. Google drive, maar ik snap Athom wel.
@Edwin_D Goed verhaal.
Zoals ik zelf ook al eerder aangaf met mijn Opel en âOnStarâ, alle bedrijven werken zo, helaas. En om in te haken op wat sommigen aangeven dat Athom met een alternatief had moet komen. Opel heeft mij op geen enkele wijze een alternatief geboden. Het is/was slikken of stikken. dus ook in deze is Athom geen uitzondering.
Het enige wat misschien beter en/of anders had gekund is de communicatie.
Van de andere kant waren ze (naar mijn inziens) klip en klaar, helder en duidelijk in de mail.
Ik heb de mail nog eens terug gelezen:
While our vision was right, our teamâs size and resources werenât â quite honest, we underestimated that challenge big time.
Ze hebben de mensen, middelen en kennis (lees: geld) gewoon niet om de klus te klaren. En om deze klus te klaren (lees: mensen overhalen om Homey te kopen voor bv Speech) zal je wel enigszins moeten kunnen concurreren met de Googles en Alexaâs van deze wereld.
Waarschijnlijk is mijn acceptatie in deze vele malen makkelijker dan die van anderen:
1 - Ik heb een Homey Pro 2019 versie.
2 - Ik heb Google Nest en Hub.
Het enige wat je zou kunnen doen is: verzamel een team van mensen om je heen die dezelfde frustratie hebben en waarmee je naar Athom kan gaan om te laten zien wat de impact van deze actie van Athom is.
Maar linksom of rechtsom, er komt een keer een moment dat je zult moeten accepteren dat het EOL is voor Speech, maar OOK voor andere features in Homey. Wil Athom overleven, dan zullen er ook weer (mooie en nuttige) features voor in de plaats moeten komen.
Edwin,
Dank voor je reactie. Ik begrijp het concept ook wel, maar vind de keuze te makkelijk genomen in mijn geval. De impact is bij mij groot en daar komt mijn (emotionele) weerstand dan ook vandaan. Zeker omdat er geen alternatief wordt geboden. Via Google of Apple kan, maar dat gaat weer in tegen het âall systemsâ idee van Homey. WAT IK GEWELDIG VIND!! wanneer er een abonnement wordt aangeboden, is er iig de keuze. En een mogelijk verdienmodel. Er wordt ons in deze tijd al zoveel afgenomen. Geen discussie daar over. Het is een opstapeling. Uiteindelijk is het een gevoel dat ik over hou aan een keuze die voor mij wordt gemaakt, waarvan ik de gevolgen alleen maar in negatieve zin onderken. Oplossingen zullen er vast wel zijn, maar het kost weer investeringen van mijn kant.
Ik hoop nog op 1 April!

Wat voor (goedkoop, als in âbrengt geen kosten mee voor Athomâ) alternatief wil je hebben dan? Google en Alexa zijn er al en daar kun je never nooit (meer) tegenop concurreren.
En ervoor betalen? Hoeveel mensen (die ĂŒberhaupt nog een microfoon in hun Homey hebben) denk je dat er (10/15/25??? euro) per maand willen betalen voor spraak die je ook gratis kunt gebruiken via andere mogelijkheden? En hoeveel mensen zijn dat dan? Ik denk dat het bedrag misschien veel hoger is dan je denkt.
Dat is dus trekken aan een dood paard en per definitie zonde van de resources, het geld en slecht voor de business.
Niets is gratis.(En in dit geval was het niet gratis en heb je alsnog niets meer
) Google hoef je geen geld te geven omdat je je privacy weggeeft, het geld krijgen ze van advertentiebedrijven. Dat is waarom veel mensen (niet onterecht) voor privacy gaan. En je wilt niet weten hoeveel geld Google er tegenaan gooit om iedereen aan hun spraakservice gekoppeld te krijgen.
Ik denk in dit geval dat ingebouwde spraak ook in abonnementsvorm onbetaalbaar wordt, omdat er te weinig mensen zijn die dat doen. Daarvoor is Google gewoon te goedkoop. Die verpesten de markt voor concurrenten. Kleine partijen kunnen hier niet opboxen tegen Google, Amazon en Apple. Zelfs Microsoft heeft de handoek in de ring gegooid met Cortana! @PetervdK slaat de spijker op zijn kop.
Ik begrijp dat mijn melding misschien als gezeur overkomen en heb daar begrip voor. Ik zal mijn âgedramâ matigen.
Een vraag die naar aanleiding van je opmerking @PetervdK wel bij mij naar boven komt is, wat kost het dan? Is meteen gekoppeld aan de vraag, hoeveel mensen maker er gebruik van en willen hier misschien wel voor betalen? en is dat dan voldoende om de feature in stand te houden?
Ik snap dat jij en @Edwin_D er minder problemen mee hebben en mij als een zeur zien die bij het oude wilt blijven en niets wilt veranderen / verbeteren. Allemaal prima. Hebben jullie het volste recht toe en misschien hebben jullie wel gelijk. Toch vind ik het te makkelijk van Athom @Emiel om over mijn, en misschien wel meer mensen hun gevoel heen te stappen en zonder een vorm van reactie hier mee door te gaan. Een onderbouwing, een antwoord op de gestelde vragen, een inzicht in de (on-)mogelijkheden is toch niet teveel gevraagd.
Misschien ook wel, maar daarmee wordt het dan wel duidelijk waar je staat als gebruiker, Kickstarter, Beta tester.
Ik vind dit geen discussie voeren meer. Je kunt mij gaan vragen wat het kost, maar dat is het punt helemaal niet. Stel die vra(a)g(en) dan aan Athom.
Er zijn door diverse mensen genoeg hele valide argumenten gegeven waarom deze beslissing best logisch is en ik zie geen enkel onderbouwd tegenargument behalve dat het zo was en zo moet blijven en dat alle door Athom aangedragen redenen verkapt zijn.
Dit wordt dus inderdaad een soort dram topic. Ik haak dan ook af.