Het einde van Homey speech

Vandaag kreeg ik de officiele aankondiging van Athom dat de speech service gestopt zal worden. En ergens vind ik dat een matig besluit. Ik begrijp dat er meerdere factoren meespelen en zoals ze zelf aangeven hebben ze zich daar in verslikt.

Maar…

Het was wel het allergrootste selling point toen Homey op de markt kwam. En ook de rede om hem destijds te pre-orderen. Ik zie de filmpjes nog voor me, mooie demonstratie met wat het moest gaan worden. Een ander nooit behaald item is het goed integreren van Spotify naar bijvoorbeeld je chromecast te laten streamen. Wat ook heel duidelijk als belangrijke feature was aangekondigd.

Ik gebruik speech zelf veel, super chill om vanaf de bank het licht wat te dimmen of de temperatuur te wijzigen. Juist het níet steeds je mobiel te hoeven pakken is in deze tijden al winst.

De service laten vervallen is voor mij een rede om elders te gaan kijken. Laat de service op zijn minst gewoon bestaan en ontwikkel deze dan zo min mogelijk verder maar dat het in de basis werkt.

Natuurlijk zijn er ook voordelen, zoals de support voor veel protocollen en een vrij goede support. Maar de conclusie is toch… dat het product nooit is geworden wat wel werd voorgehouden tijdens de kickstarter campagne.

talk to your home :wink:

15 Likes

Ja, is wel jammer. Gebruik het niet heel veel, maar soms toch wel handig. Ik heb ook een 2016 homey (wel van net na kickstarter).

Google assistent is een redelijk alternatief, maar heb sinds mijn verhuizing in juli google nog niet aangesloten, omdat de paar keer dat ik een spraak commando wil gebruiken Homey dit prima aankon.

Desondanks denk ik dat we het ermee moeten doen, dit besluit wordt echt niet teruggedraaid. En ik ga Homey er zeker niet voor vervangen, maar toch jammer, dat wel…

Emo mode aan!

Dit is dus gewoon een slecht besluit voor ons / mij
De rede om homey in huis te hebben, is dat iedereen er gewoon tegen kan praten.
Een systeem ophangen waar dan op gedrukt moet worden of waar je, je telefoon voor nodig hebt is niet wenselijk.
Kinderen die gewoon kunnen praten en vragen wat dat is de optie.
Ik betaalde o.a om te zorgen dat Homey online bleef,
Dit alles stopt wanneer de spraak er af gaat.
Slecht besluit.

Thijs

4 Likes

Tja, elk besluit om features er uit te halen is een vorm van verkapte prijsverhoging dus vanuit die hoek een slechte ontwikkeling.

Aan de andere kant kon ik het nooit worden met die feature en doet Google assistent het prima op de Sonos speakers. Als Athom dus ook nog aangeeft de feature nooit écht goed er kunnen maken, tja wat moet je dan.

Voor mij dus geen probleem. Sonos integratie werkt bij mij overigens prima. Wel blijft het moralistisch wat lastig. Features weg geen vervanging. De andere kant is natuurlijk dat er wel andere features voor in de plaats komen. Voor mij persoonlijk weegt de stabiliteit het zwaarst, en moet zeggen dat dat bij mij nu goed onder controle is. Geen gekke uit vallen of andere vreemde zaken.

3 Likes

Ja, ik vind het ook een vervelend besluit. Moet ik dan een google speaker aanschaffen om homey iets te laten doen? Mijn vrouw was er (eindelijk) echt blij mee toen ik tradfry in de keuken opgehangen had en ze met volle handen de keuken uit kom lopen en zeggen “Keuken uit” om het licht uit te doen.

Ook mijn nichtjes zullen teleurgesteld zijn. Die hadden altijd de grootste lol met “ok homey, wil je met me trouwen?” OF “je bent gek”" etc. Het was al jammer dat de normale vragen niet meer werkte, in het begin hadden andere kinderen er lol mee om van alles te vragen aan homey. Nu is dat niet de USP van homey, maar al zou het geluid maar doorgespeeld worden aan een andere dienst. Alleen een extra apparaat aanschaffen voor de microfoon? Een groot deel van het nut (voordeel van Homey t.o.v. ander domotica systeem op bijv RPI of zo) is nu weg.
Ik was ooit kickstarter deelnemers en helaas door allerlei omstandigheden nooit tijd gehad om er veel me te doen, tot recent. Nu icm MQTT van alles en nog wat aan elkaar, waaronder met voice.
Om je telefoon te pakken vind ik ook geen optie met je handen vol.

Ok de melding die komt ‘kan de server niet bereiken’ is gek. Pas dat dan aan naar ‘voice werkt niet meer’ of zo.
Kortom: Wat zijn de opties om de microfoon (virtueel) aan iets anders te koppelen? (bixby, google, …)

2 Likes

Zoals misschien wel duidelijk is, zit het mij nogal hoog.
e argeloosheid waarmee zoiets de nek wordt omgedraaid.

Ik begrijp je redenatie, maar het is toch wel vreemd dat we een Key feature verliezen voor iets als stabiliteit dat er gewoon moet zijn. Is dus niet iets extra wat we terugkrijgen…

Er wordt aangegeven dat er dan meer ontwikkelaars met de “betere Homey ervaring” bezig kunnen, maar die ervaring valt voor mij compleet weg wanneer er zo iets weg wordt gehaald.

Het is voor mij gewoon een te grote ingreep die met zo’n makkelijke opmerking wordt verklaard.
Het is de rede geweest dat ik deze Kickstarter heb gesteuntd en dat wordt nu te niet gedaan.
Het Forum, al die mensen die uren hebben gewerkt aan app’s hulp, adviezen, enz, voor mij en al die andere worden bedankt. Er zijn nu een aantal mensen die de stekker uit Homey trekken, omdat het te duur is, want dat is de rede.
Baal ik van.

2 Likes

Het zat er natuurlijk aan te komen, maar toch erg jammer dat het dan uiteindelijk zo ver is. De integratie met Google is erg goed en daarmee de spraakherkenning vele malen beter.

Echter, het is mij nog niet gelukt om een vraag en antwoord tijdens een flow voor elkaar te krijgen via de Google Home (Mini). Ik heb 1 flow die elke week aangeeft welke kliko er buiten moet worden gezet. Deze vraagt dan of de betreffende kliko buiten staat. Als het antwoord ‘nee’ is, zal de vraag na een half uurtje weer herhaald worden. Bij ‘ja’, stopt de flow voor 1 dag (en daarmee totdat er weer vuilnis opgehaald gaat worden). Dit is dus de enige flow die de Homey-spraakherkenning nog gebruikt. Ik zou het ook hier graag vervangen door de spraakherkenning van Google, maar vrees dat dat (nog) niet mogelijk is.

Daarnaast is het natuurlijk jammer om te weten dat er straks een stukje hardware in zit, dat niet gebruikt kan worden.

1 Like

Waarom zat dat er NATUURLIJK aan te komen?
Van Nature heeft Homey de voice er in zitten en die wordt er nu uit gesloopt, omdat??/
Resources / keuzes…
Het is iets dat veel mensen gebruiken.
Het was dé sales rede voor Homey en wordt er nu om vage redenen er uit gegooit,.

1 Like

Dat is wel een coole flow. Als je dat voor elkaar hebt dan hoor ik dat graag!

@Thijs_de_Jong begrijp me niet verkeerd, het verwijderen van features zonder dat er iets voor terug komt is nooit goed, welke dienst / product dan ook. Wel is het zo dat dit helaas aan de orde van de dag is. Niet alleen bij Homey maar bij elk bedrijf (uitzonderingen daar gelaten).

Als dit voor jou een van de redenen is geweest om hem te kopen, dan is het extra zuur. Alleen met het verwijderen van de mic in de 2019 modellen had je hier al een conclusie kunnen trekken en starten met oriënteren op een nieuw product. Ahtom’s pech dat je vertrekt, als velen het doen of de feature heeeeel veel benut zou worden, dan zouden ze het niet doen, maar verwacht dat dit niet aan de orde is.

En stabiliteit is inderdaad iets wat er gewoon zou moeten zijn, net als een zigbee stack die werkt, BLE die werkt (beide enorm verbetert dan wel opgelost in v5) en IR / RF signalen kunnen leren en VERZENDEN. Maar goed… voor mij werkt nu het meeste wat ik wil, ik moet zeggen dat ik ook niet direct dingen weet die ik nog meer wil.

ik begrijp dat er zaken veranderen, maar bij een kickstarter die zo hangt op zijn forum en de ontwikkelingen vanuit de gemeenschap, vind ik het erg slecht dat ze het op zo’n manier doorvoeren.
Gewoon bepalen dat ze het eruit halen en klaar.
Ja ik gebruik dit heel veel. Het enige systeem dat mijn huishouden gebruikt. die gaan niet met knopjes en mobieltjes werken. dus Ja daar heb ik een baal van en vind ik gewoon een soort van opleggen / beperken van iets en “live with it”

2 Likes

Ik deel je mening 100% dat mobieltjes geen oplossing is voor een hoop zaken. Dat is een discussie die ik vaak heb met beginnende enthousiastelingen in mijn omgeving. Super cool om het met een telefoon aan te kunnen sturen, en dan. Waar je voorheen binnen kwam en op de schakelaar drukte om het licht aan te doen, ga je nu je mobiel pakken, unlocken, app starten, device zoeken en inschakelen. Ja hoor… dat werkt dus niet. Knopjes, tjah, dat is eigenlijk gewoon weer terug naar hoe het was. Overal knoppen neerleggen lost nix op wat mij betreft. Ik probeer zelf zo veel mogelijk met motion sensors op te lossen, jij hebt gekozen voor de aanpak van spraak. Google werkt echt heel goed, en absoluut beter dan homey deed/doet (voor mij), maar wel met beperkingen t.a.v. de mogelijkheden die athom beschikbaar stelde.

Maar goed, je zou je geld terug kunnen vragen, of een sonos speaker kunnen aanschaffen of een andere speaker met een assistent integratie. Het is geen oplossing voor jouw probleem, maar wel een route er naar toe aangezien de huidige route dood loopt.

2 Likes

Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die het er niet mee eens zijn, maar die er beter mee omgaan dan ik. Er wordt (weer) iets afgenomen, wegens economische belangen. Dat het veel tijd en moeite kost is niet nieuw en kan dus niet een nieuwe rede zijn. We moesten al betalen voor zo iets als back up omdat… juist economische redenen en nu wordt dit er uit gehaald, volgende is zwave of iets anders en dan wordt het verkocht. Met dank aan het forum en al die mensen die er zo hard aan hebben gewerkt.
Echt zo slecht om dit zonder overleg met je gebruikers door te voeten. Dan hadden wij een keuze kunnen maken, maar ja het is een bedrijf dat doet dus zelf dingen en wanneer je iets wilt mag je het zelf oplossen. Zie de 100+ apps die andere hebben gemaakt, maar waar zij de vruchten van plukken.zoals je merkt ben ik hier echt boos :angry: over. De gemakkelijkheid waarmee dit even teniet wordt gedaan. Bah

1 Like

Zoals ook al elders in een ander topic is geconstateerd is er iets mis met het verdienmodel van Athom rondom Homey. We betalen eenmalig een bedrag voor Homey, maar de werking van Homey is voor een deel afhankelijk van externe webservices (waaromder dus blijkbaar spraakherkenning).

Daarvoor moet Athom dus maandelijks geld uitgeven. Dat wordt natuurlijk in de aankoopprijs verwerkt, maar Athom moet dan eigenlijk ook melden hoe lang je daar op mag rekenen, want dat geldt raakt een keer op. Ook kunnen nieuwe gebruikers die kosten niet opvangen, want meer kopers is meer gebruikers is meer benodigde capaciteit. Dan wordt het een piramidespel waar steeds minder kopers (marktverzadiging) moeten betalen voor steeds meer gebruikers (die jaren van Homey genieten).

Wat niet helpt is dat wij als gebruikers al snel beginnen te piepen bij maandelijkse kosten. Neem de backup service. We verwachten gratis backups, maar feitelijk betaal je voor de online opslag. Levert Athom die niet, dan zal 80% van de gebruikers niet fatsoenlijk kunnen backupppen omdat de geen NAS hebben o.i.d. of zijn ze afhankelijk van externe cloudservices. Een begrijpelijke keuze van Athom (beter verdienmodel) maar geen vetpot denk ik zo.

De wijze les: als je een product koopt dat afhankelijk is van externe webservices (Homey, Nest, Tado, enz) hou dan rekening met een beperkte levensduur, tenzij er een maandelijkse fee is. Als de fabrikant failliet gaat is in een klap je hardware kreupel of nutteloos.

Overigens, Homey KAN ten dele onafhankelijk van Athom webservices gemaakt worden denk ik, maar momenteel is dat volgens mij niet het geval. Als Homey bij het opstarten geen verbinding krijgt blijft hij volgens mij in een error modus staan (heb ik niet getest overigens). We moeten dus maar hopen dat ze, als ze ooit de stekker uit alle webservices halen, de firmware aanpassen voor ongehinderde, maar beperktere functionaliteit in standalone modus.

1 Like

Ik vind het ook erg jammer dat deze mogelijkheid volledig weggehaald wordt. Het niet meer ondersteunen of uitbouwen was wel duidelijk aangezien de nieuwe modellen geen ingebouwde mic meer hebben.

Deel de mening van thijs_de_jong dat er wel erg makkelijk afgestapt wordt van het USP van weleer. Alternatieven (buiten het kopen van andere devices en die koppelen) worden niet geboden wat mij een gemiste kans lijkt.

Ik ben ergens blij te lezen dat ik niet de enige ben die zich hieraan stoort. Natuurlijk kunnen we bedenken hoe kom je evengoed tot je doel, bijvoorbeeld met een google home. En die recognition is ook velen malen beter, bijna feilloos. Maar juist dat (meer monitoring) vind ik onplezierig. Ik vind het sowieso niet prettig om de hele dag ok google te zeggen. Dat zal misschien aan mij liggen maar dat gaat ook een stap te ver. Daarbij wil ik zo min mogelijk met google delen als het gaat over leefpatronen etc.

En ik denk dat daar ook niet de essentie zit. Vanaf het begin is de speech niet verder gekomen als een beta. En daarmee is het verkoop argument nooit behaald. Aangeven van, als je iets koopt moet je rekening houden met vind ik ook matig. Nee, je maakt een product, je geeft aan wat het moet worden, gaat dan uitgebreid met de pet rond en dán moet Athom het waarmaken. Dat klinkt misschien een beetje rechtlijnig maar het is wel zoals het is de basis moet zijn. Ik koop ook geen auto en na drie jaar zegt de fabrikant joh we halen infotainment systeem eruit want je kunt ook je mobiele telefoon ervoor gebruiken. Dat dat op die manier ook kan klopt, maar dan blijft het infotainment bestaan. Welliswaar zonder updates.

Ik vind de hele manier waarop echt niet ok. Weet iemand of Athom eventueel ook meeleest hier? Ik zou het waarderen als ze inhaken.

2 Likes

Ik heb het nooit gebruikt en ik zal het ook niet missen.
Google is een prima alternatief.
Voor mij is Homey een sterk producten vanwege de diversiteit in protocollen die er mee werken.

Ik denk dat het een logische stap is omdat er al diverse partijen zijn die het al kunnen en beter kunnen dan Homey op het gebied van spraakondersteuning.

Laten we wel hopen dat ze nu meer tijd overhouden bij Athom om Homey te verbeteren, stabiliseren en eindelijk eens de Zigbee rewrite met een definitieve update beschikbaar maken.

2 Likes

1 april is wel een toepasselijke datum overigens?

3 Likes

‘Natuurlijk’ omdat lang geleden al was aangekondigd dat er niet meer aan de spraakherkenning werd gewerkt en het feit dat de nieuwe Homeys geen microfoon meer hebben. Zelf heb ik al heel lang meerdere Google Home (Mini’s) in huis en gebruikte deze al lang voor de spraakherkenning. Deze is echt stukken beter en ik begrijp ook wel dat het voor Athom haast onmogelijk is daarmee te concurreren. Voordeel is ook dat ik voor een paar tientjes op meerdere plaatsen in huis de Homey (en veel meer) kan bedienen via spraak.
Alleen net die ene flow gaat dus niet meer werken. In die zin vind ik het dus ook zeker erg jammer dat de spraakherkenning verwijderd gaat worden.

Maar Athom is daarin zeker niet anders dan veel andere bedrijven. Ik heb bij Google ook een G Suite-account en daarvan is de Google Home-ondersteuning ook erg wisselend: na maanden gebruik te hebben gemaakt van het boodschappenlijstje, bleek dit ineens niet meer te worden ondersteund voor G Suite-accounts. Daarvoor zag Google blijkbaar geen nut meer.

Ik ben het eens hoor, als het nooit de beloofde doelen heeft gehaald is dit geen fijne move, maar tegelijk denk ik dat je realistisch moet zijn met dit soort producten. Het is een risico wat je neemt met Kickstarters dat ze hun doel niet waarmaken, en het is een risico met producten die draaien op webservices dat die webservices op enig moment gestopt worden.

Bijvoorbeeld met Nest zaten gebruikers in de kou toen webservices in de winter uitvielen. Dat is #%#% en niet wat je mag verwachten, maar wel iets waar je bij de aanschaf naar moet kijken. Dat is ook de essentie van mijn verhaal. Ongeacht de goede intenties bij de fabrikant is het een risico dat beloften niet waargemaakt worden of de kleine lettertjes ooit gaan bijten.

Ik denk dat Homey er beter aan had gedaan de Hardware goedkoper te leveren en geld te vragen voor apps o.i.d. Dan kun je kwaliteit en continuiteit beter garanderen. Als nu niemand meer een Homey koopt zijn de inkomsten 0 en de uitgave niet. Dan is het snel einde verhaal kan ik je garanderen.

Helaas word ik van het inktjet printer model ook niet blij: hardware onder kostprijs verkopen en dan leegbloeden op de inkt. Heb nu een Ecotank printer :slight_smile:

Ja, het zat er aan te komen en om die reden heb ik een tijdje terug een Google Nest mini aangeschaft. Tot nu toe kan ik goed een flow starten met een spraakcommando van Google "Vraag Homey ". Als ik het goed begrijp vervalt ook die mogelijkheid en ik zie zo snel niet hoe ik een simpel spraakcommando kan opstellen (1 woord). Daar zit ik dan wel weer van te balen.

1 Like