Het einde van Homey speech

Misschien moet je dit even bekijken:

1 Like

Vraag Homey is de opude Google integratie, je moet Homey toevoegen als dienst in Google Home. Dan kan je apparaten aan en uit zetten, thermostaten en gordijnen bedienen en favoriete flows starten zonder de ingewikkelde “ vraag Homey” route.

Daarnaast kun je dan in Google Home Routines aanmaken waar je eigen zinnetjes kunt bedenken. Losse woorden (mits niet te algemeen ook als ander commando herkend) kan dan ook.

Ik ga vanavond eens kijken. Homey heb ik al gekoppeld. Wat ik uiteindelijk wil is dat ik “Bedtijd” zeg en dat Homey dan een flow start.

Het is een feature waar al een tijd afscheid van is genomen, dit had je aan kunnen zien komen (als ik me niet vergis heeft homey pro niet eens een microfoon?).

Amazon/Google hebben veel meer middelen om dit goed uit te werken, het is zaak voor Athom om de integratie met deze platforms te faciliteren als waardig vervanger voor een key feature die is stopgezet. Dat is m.i. een betere beslissing dan een half-bakke feature te blijven ondersteunen en tijd/geld te spenderen om de grote jongens hierin bij te houden.

Jammer voor iedereen die er gebruik van maakt, maar een (betere) alternatieve oplossing is simpel voor elkaar te krijgen!

3 Likes

Ik heb nu sinds een week een homey pro dus zonder microfoon, en heb hem gekoppeld aan mijn google assistend op de telefoon.

Moet zeggen het werkt perfect dus ik weet niet beter.
Als ik diverse commando’s geef dan start homey gewoon netjes een flow dus het werkt goed.
Google is een miljardenbedrijf en kan dus ook beter ontwikkelen enz enz dus op zich wel logisch dat ze het eruit halen want waarom zou je nog spraak ondersteunen wat alleen op oude oudere apparaten zit en er een prima alternatief is zoals google.
En oke het is minder als je en gewone homey hebt met microfoon en daarom hadden ze het gewoon nog moeten ondersteunen maar niet verder ontwikkelen.

Snap dat het vervelend is maar er is een prima alternatief, ook voor kinderen want je hebt je telefoon niet nodig. Je kunt ook een kleine google nets speaker kopen dan ben je er ook.

1 Like

Wat een waardeloze beslissing dit. Ik gebruik het niet super vaak maar soms is het leuk om tegen Homey te praten en een grappige comment terug te krijgen. Een van de unieke selling points waar ik hem voor gekocht heb bijna vier jaar geleden.
Wat is het alternatief, Google of Alexa spyware? Nee dank je.

Kondig dan aan dat de support ervoor stopt, maar houd de dienst gewoon in de lucht.

3 Likes

Om een misverstand uit de wereld te helpen: Ik snap ook best dat het voor Athom niet te doen is om dezelfde kwaliteit in spraakherkenning te krijgen als google. Ik meen ook dat ze op een gegeven moment die service elders inkochten (Spraak gaat naar bedrijf dat het goed in tekst omzet, zoals google of amazon.) En dat google (dus) veel beter werkt snap ik ook. Ook dat deelnemen aan kickstarter geen garantie is. Maar… nu moet ik nog een apparaat kopen dat ook weer energie gebruikt, plaats inneemt etc. Het ‘alles-in-een’ concept van Homey was nou juist zo leuk. Laat homey de verlengde microfoon van google zijn of zo. Desnoods via abonnement. Het businessmodel van Athom klopt(e) niet. Dat was (Inderdaad) ook zo met inkjetprinters waar iedereen imitatiecartridges kocht. (En dan bij de fabrikant ging klagen over de kwaliteit en verstopte nozzles…) Ik heb ook een ecotank en dat is even iets hogere investering, maar dan is navulling weer super goedkoop. Maar dat terzijde:).

1 Like

Ik denk dat de mensen die blijven zeggen neem een google home of een alexa niet begrijpen waarom ik dat niet wil. Ik wil dat soort industriële partijen gewoon niet de hele dag laten monitoren wat ik doe en hoe laat ik dat doe etc. etc. Dat is geen optie. Wat al eerder word gezegd is dat je daarmee ook wéér een extra aanschaf hebt, weer een extra device etc. etc. Het hele idee van Homey was, minder. Versimpeling.

1 Like

Amazon is een serviceprovider. Ze verkopen producten en verzorgen advertenties op basis van wat jij wilt of interessant vindt. Dit betekent dat al je Alexa-gegevens worden gebruikt om te ‘weten wat jij wilt’ en een profiel van jou te maken. Amazon kan dit profiel van jouw gegevens vervolgens gebruiken.

Met Homey daarentegen betaal je voor het product en voor de smart home ervaring die het met zich meebrengt. We maken geen profielen op basis van wat jij wilt. De informatie die jouw huis genereert, is alleen voor jou. Onze Privacy Principes verbieden ons om jouw persoonlijke gegevens op een andere manier te gebruiken.

Voor sommige snelle spraakopdrachten is het verschil misschien niet zo belangrijk. Het aansluiten van je hele huis kan voor sommige mensen een hele ander zaak waarbij privacy zeer belangrijk is. De keuze die je zelf moet maken is of je het een fijn gevoel vindt dat Amazon weet wanneer je thuis bent, TV kijkt en gaat slapen.

En keuze viel bij mij negatief uit; maar nu wil Homey me forceren?

Ik had dit al aan van ver zien aan komen, toen de spraak setting verplaatst werd naar experimentele instellingen, en de standaard waarde van de setting al “uit” is.

Dit is dus ook al gebeurd, 3 jaar geleden, en nog eens herhaald 2 jaar geleden, toen het echt verplaatst werd.

Op de experimenten instellingen gedeelte van staat overigens ook dit:

Dit zijn experimentele en niet ondersteunde functies van Homey, en kunnen op elk moment verwijderd worden. Gebruik ze op eigen risico.

Dus ondanks sommigen het er niet mee eens zijn, is het iets wat Athom gewoon mag doen, en ook al ver van te voren voor heeft gewaarschuwd dat het kan gebeuren.

4 Likes

en favoriete flows starten zonder de ingewikkelde “ vraag Homey” route.

Filmpje leverde geen nieuw inzicht. Waar het mij heel concreet om gaat:
bij het bouwen van een routine in Google wil ik het commando tot 1 woord beperken. Dat is geen probleem en werkt nu ook. Wat ik niet begrijp (en dat zal vast aan mij liggen) welke actie ik er dan aan met koppelen om een flow te laten starten.
Iemand die me op weg kan helpen?

1 Like

To be clear; we are not abandoning speech completely. Homey still has a brilliant speech interpretation engine, which is used when using Chat in the new Homey Smartphone App, when saying “Alexa, ask Homey to …” and “OK Google, tell Homey to …”. Talking to Homey itself will also still work, but as of Homey v2.0.0 this experimental feature must be enabled manually for new users, to emphasise that it isn’t fully stable.”

“Homey v2.0 has a new section called ‘Experiments’ where we can test features before they are released officially.”

"This makes it easier to release new things without making business decisions such as “Is this worth our support time?”

Here it says “released” . Did they mean “deleted” instead?

1 Like

Tot nu toe, zijn er alleen nog maar dingen in geplaatst(/verplaatst), er is nog nooit iets uit gekomen als officieel feature, maar dingen die er eerder naar zijn verplaatst, lijkt erop dat het verwijderd zal (gaan) worden.
Dus ja, wat er boven staat, dus de “delete” gedeelte, is zeker nog steeds waar, naast de “pre-release as feature”, zal mij ook niks verbazen als “IR leren” dus ook ooit verwijderd zal worden.

1 Like

Ehhh, Athom kan precies zien wat je de hele dag doet. Ik denk dan dat je het verkeerde platform hebt gekozen. En zelfs als je geen Android telefoon hebt maar Apple: talloze apps gebruiken bijvoorbeeld zonder dat jij het weer Facebook bibliotheken die informatie verzamelen. Beacons scannen telefoons die voorbij komen. Websites monitoren wat je doet, ook meet cookies uit. Mobiele telefoonproviders weten waar je bent. DNS servers zien welke sites je bezoekt.

Ik snap wat je zegt, maar die wedstrijd heb je al verloren tenzij je volledig offline blijft. Je kunt je laptop camera afplakken, maar dan loop je met een telefoon rond met 5 camera’s aan alle kanten en een microfoon. En dan installeer je apps uit de VS en China?

4 Likes

Helaas gebeurt dat wel. Opel is twee jaar geleden verkocht aan de fransen en bij de verkoop is “On Star” niet meegenomen in de verkoop. Ik rijdt dus nu rond met wat knopjes in de auto die niets meer doen. Shit happens.

Een ander mooi voorbeeld is de omschakeling van analoge satelliet tv naar digitale satelliet tv. Familie van mij had voor honderden euro’s aan apparatuur aangeschaft. Vier weken later komt de aankondiging van de omschakeling, zit je daar met apparatuur waar je NIETS meer aan hebt.
De Homey doet het in ieder geval nog.

Uiteindelijk is het een kosten baten analyse, zo ook voor speech in de Homey. Ik zie het continue om mij heen gebeuren. In het klein en in het groot. Helaas is de impact voor de een vele malen groter dan voor de ander.

5 Likes

Ik denk dat je dan beter van het internet kan blijven.
1 - Elke stap die jij op het internet neemt, wordt gemonitord, of het nu een grote onderneming is of de overheid.
2 - Ik zie nogal wat apps voor homey (bv Tuya) die in de Cloud werken , Btw, je homey zit ook gewoon in de Cloud, welke garantie heb jij, ik geen.

Wat Edwin_D ook al aangeeft, die wedstrijd heb jij (hebben wij) allang verloren. Er is er maar een die ons kan helpen in het beschermen van onze identiteit op het internet, en dat is de overheid. Maar daar hoef je niet veel van te verwachten want dan schieten ze in hun eigen voet.

2 Likes

Dat ben ik niet helemaal met je eens @Edwin_D . Ik geloof niet dat Athom eenzelfde gegevens strategie heeft als google laat staan amazon. Ik heb geen apple, maar mijn android apps kies ik zorgvuldig en ben altijd alert op de rechten / privileges. Werk standaard via VPN dus ik doe aardig wat om het te beperken. Ik heb gelukkig geen 5 cameras op mijn mobiel :-). En zeker geen apps uit China…

Gaat het nog steeds over het feit dat het kut is dat ze de microfoon volledig uitschakelen op alle verkochte Homeys?

Ik vind van wel ja.

1 Like

Ik begrijp dat jij dit dus al dieting al zag aankomen, maar ben je het er ook mee eens.
De discussie die ik mis is, waarom ?
geld lijkt mij, maar kom dan met alternatieve?
Het was je verkoop punt en dat wordt nu verwijderd.
Zijn er andere zaken die veel tijd kosten en waar mensen minst problemen mee hebben ?
IR learning. Is er niet (wordt ontwikkeld) maar wanneer je daar mee stopt mist niemand het, want het was er niet. Was toegezegd, maar niet gelukt.
Dat is Kickstarter.
In mijn ogen, iets wegnemen wat je aanbied en dat werkt, niet.
Hebt het er over met de community.
Ze doen al zo veel voor je als bedrijf.