Het einde van Homey speech

Nou, precies dat ja. Zeggen dat het je (ik bedoel niet jou persoonlijk maar over het algemeen genomen) niet uit maakt omdat je het toch niet gebruikt heeft helemaal niks met deze discussie te maken. In een discussie heb je meestal voor- en tegenstanders. Ik heb in deze discussie nog niemand gehoord dat ze het een goed idee vinden!

2 Likes

Ik gebruikte voorheen de spraakcommando’s van Homey veelvuldig. Ik vnd het jammer dat ze een tijd geleden aankondigden dat ze er geen aandacht meer aan gingen besteden en heb toen al de keuze gemaakt om voor Google te gaan voor de spraakbesturing. Ik ben daar inmiddels heel tevreden mee: de spraakbesturing werkt een stuk beter en er zijn veel meer mogelijkheden. Dus ja: ik ben blij dat ze er volledig afstand van nemen zodat tijd/geld in andere features kan worden gestopt.

Ik begrijp de privacy zorgen van de alternatieve oplossingen overigens heel goed, maar als je hier echt waarde aan hecht is Homey wmb ook geen product voor je.

3 Likes

Argument van @Emiel en zijn kornuiten is dat er dan ontwikkelaars vrij komen om andere zaken te doen. Dit is in mijn ogen een verkapte redevoering van er is anders te weinig geld.!
Een heel gied argument, maar dan is het een bezuinigingen die ergens valt. Binnen een bedrijf heel begrijpelijk, maar dit bedrijf draait zwaar op zijn actieve forum en mede ontwikkelaars. Ik ben van mening dat die dus best meegenomen mogen worden in zo’n besluit. Laat ze meedenken over waar er geld te besparen is of waar er een nieuwe geldbron aan te boren is.
Ik PERSOONLIJK wil best betalen voor de spraak functie. Zelfde als dat ik best wil betalen voor de back-up functie.
Was ik niet blij mee, maar was iets extra’s waar ik best wat voor wil betalen.
Maar heb het er over.
Er zitten hier heel veel slimme mensen.
Deze zijn voor van alles en ongesteld gebruikt om mee te denken, die dat nu ook.

2 Likes

Kijk dit vind ik dus geweldig.
@Retrospected
Deze heeft dit eerder opgemerkt en er naar gehandeld en is eerlijk dat hij daardoor liever ziet dat het geld ergens anders voor wordt gebruikt.
Duidelijk en open eerlijke mening.
Zo vier je een discussie binnen een forum. Dit is hoe in mijn ogen Anthon het op had moeten zetten.
“Jongens, geld is op,m. We moeten keuzes make…”
Zo iets

1 Like

Hmmmm… zullen de kinderen (4 en 7) niet leuk vinden. Mag er weer een apparaat bij voor speech. Jammer maar ook wel weer begrijpelijk. Wij konden goed werken met Homey speech maar het was verre van feilloos. Was wel leuk geweest als Athom gebruikers een bijv. een Google Mini tegen inkoop kon leveren als verzachting (gebruikers met Homey + Mic + actief gebruik speech).

Owja, Homey blijft toch wel gewoon ouwehoeren toch? Heb meerdere dingen ingebouwd “Lieve kinderen, het is nu bedtijd” etc.

1 Like

Begrijp me niet verkeerd, ik zei het alleen om meer informatie over dit onderwerp te geven en had niks met mijn mening hier over te maken, iets dat verwijderd wordt is nooit leuk, op welke plek dan ook, maar ik snap de reden erachter, en ga er mee akkoord.
Kan me goed voorstellen dat het geld wat het kost om de server levend te houden vele malen hoger is dan de aantal gebruikers die het actief gebruiken (als in minimaal 5x per dag).

En de andere gebruikers die niet op het forum zitten?
Dit forum is maar een klein deel van de huidige actieve gebruikers van Homey (ook al gaf jij aan ze heel hard vast zitten aan de gebruikers hier).
Dit forum is al lang en breed niet meer de (enige) hoofd plek van veel gebruikers, kijk alleen al maar naar een bepaalde (homey) community faceboek groep, waar 5400+ actieve gebruikers zitten.
Er zijn zoveel plaatsen meer waar gebruikers zitten.

1 Like

Maar je weet dus wel 100% zeker dat je toestel in een ander land dan China is geproduceerd zonder ook maar 1 chinees onderdeeltje?

1 Like

Goed punt, @RoyWissenburg
Hoe ze die mee laten denken?
Misschien via dit forum. Gooi er een mail uit. Doe een uitvraag. Verzin iets.
Een heel goed argument kan zijn dat maar 2% het gebruikt. Tegen 8% van de kosten bijvoorbeeld.
Is een goed argument waarmee je mensen overtuigd. Dat is het misschien ook wel, kom niet binnen met ‘we stoppen er mee, want meer ontwikkelaarscapaciteit ergens anders’ dat is te vaag in de huidige tijd en bij zo’n community product.

Een deal zoals @Rwin voorstelt zou geweldig zijn. Ook bij mij twee kids van 5 en 8 jaar die het echt gaan missen. Gewoon de gebruiksvriendelijkheid en gemak gaan er, bij ons, aan ten onder.

Zo zie ik dus veel ideeën, alleen al op dit draadje.

Geen reactie vanuit @athom bij de weg.
Hoop dat ze meelezen en nu helemaal in een stuip liggen over onze reacties op hun 1 april grap :thinking:

Ik zie echt niet in waarom Athom (community) gebruikers zou moeten laten beslissen over hun strategie. Dan gebeurt er helemaal nooit meer iets omdat er alleen maar gediscussieerd gaat worden.
Moet Philips dat dan ook doen als ze hun scheerapparaten gaan aanpassen vanwege voortschrijdend inzicht? Of de plaatselijke supermarkt omdat ze een product willen verwijderen of toevoegen in het assortiment? Kom op zeg…

3 Likes

Dat moet je eens vragen aan de Sonos community toen Sonos vertelde dat je “ouwe” speakers het niet meer gingen doen na een “update” !

3 Likes

@Caseda
Ik moet daar duidelijker in zijn forum zie ik ook meer dan alleen hier. Ook Facebook en Slack tellen zekurs mee

Ik begrijp je insteek Peter en snap je punt.
Toch zit er een groot verschil tussen Philips en Anthom. Philips verschuift van gloeilamp naar LED, maar bied dus een vervanging. ( misschien niet de beste vergelijking I.v.m. Wetgeving, maar het idee). Hier wordt iets weggehaald wat 1 van de key selling points was. Daar mogen ze het toch wel met de Community over hebben.
Ik begrijp hoe je er in staat, maar ik sta hier duidelijk anders over in, omdat dit echt iets primairs van mijn homey gebruik weg haalt.
Geef in ieder geval iedereen de ruimte om zijn mening, liefst beargumenteerd, te geven.

Ik heb Homey niet als Kickstarter gekocht, maar wel omdat ik Spraak, IR en NFC zou kunnen gebruiken. IR heeft nooit goed gefunctioneerd voor mij, NFC en spraak gelukkig wel. De spraak gebruik ik veel en vind het geen probleem als er een paar euro per maand betaald moet worden om het draaiende te houden. Ik heb géén zin om er nog een ander apparaat bij te moeten kopen.

4 Likes

Nog maar ff genieten van je NFC chip. Die verhuist vast binnenkort ook naar experiments om uiteindelijk te verdwijnen. Kunnen ze nog meer developers zetten op belangrijkere zaken.

1 Like

Je maakt me weer zeer blij :sob::wink:

2 Likes

Zoals altijd. Anytime!

2 Likes

Je hebt gelijk.
“App wordt weinig meer gebruikt, weg er mee!”

Wij gebruiken Homey (kickstart) meeren deels in de kamer met z’n spraakbediening. Toender tijd eigenlijk voor deze optie het besluit genomen.
Voor mij geen diensten als Google en Alexia in huis,dit staat ook uit op al onze telefoons ect.
Bediening van licht, geluid en sfeer gaat op flows en op de spraakbediening van Homey. en dat al al die jaren, en daarom ook geen vervanging van een Homey Pro (nieuwere versie)
Ik zou er op best een x bedrag voor over hebben om deze service in stand/bedrijf te houden, net zoals de backup dienst. Of anders een optie wellicht om dit zelf local te draaien op een een stuk hardware (Pi of Nuc of virtueel). (zelfs tegen een prijs)
Want die spraak integratie is mij het wel waard en zeker met kids of als je zelf weer wat ouder word.

2 Likes

@RoyWissenburg waaruit blijkt dan dat het amper gebruikt wordt? Doordat er hier een paar mensen zeggen dat ze er niet zoveel of niets mee doen? Good for them, maar dat zijn geen onderbouwde cijfers of gegevens. Bottom line voor mij is, dat het toch echt een key selling point was. En ok, er moet ruimte zijn voor innovatie en ontwikkeling, maar kom dan met een alternatief. Of een goede aanbieding. Maar een keuze. En ik vind ook zeker dat Athom geen toestemming hoeft te vragen om veranderingen door te mogen voeren (hoewel een iets tactischere benadering in deze slim had geweest) maar ik vind het compleet ontbreken toch een gevoel van misleiding geven. Ik ben echter wel ingestapt ooit puur voor deze feature icm multi protocollen. Daar mag iedereen van alles van vinden, I rest my case ;-).

2 Likes

:sob::sob::sob::sob::sob:

1 Like