Groot bereik zigbee repeater

Her klopt dat dat er nog niet is. Athom heeft het idee wel in het lijstje “dat zouden we misschien ooit eens kunnen implementeren” staan:

1 Like

Dat is een goeie vraag! Klinkt aannemelijk.

Als je enkel de lampen wil schakelen heb je er aan 1 genoeg denk ik.
1 nadeeltje, het kan zijn dat de status van de lampen niet wordt ontvangen door Homey.
Hangt er vanaf hoeveel waarde je daaraan hecht (en of je het nodig hebt voor bepaalde flows)

Anders gewoon nog eens €31 naar [webshop] overmaken voor een tweede repeater en klaar.

Denk je dan niet te veel in KaKu termen? Omdat Zigbee tweeweg communicatie is, zal het wel zo geavanceerd zijn dat als je maar één kant op bereik hebt, de communicatie helemaal weg is. Omdat elk verzonden pakket bevestigd moet worden door de ontvanger. Omdat het anders opnieuw verstuurd wordt. Vergelijk het maar met je computer, waarmee je geen bestand kunt versturen als er geen ontvangst is van ethernet pakketten.

Ja dat is waar, het kan idd heel goed zijn dat zigbee fouten genereert als er geen of af en toe status updates worden ontvangen.
Dus 2 Aeotec repeaters is dan het beste in deze idd.
En nog steeds 'n stukkie voordeliger dan powerline setje van €100

Oké, bedankt aan allen voor jullie tijd. De Aeotec doet zo te zien waar ik naar op zoek was. Maar de optie om een verlicht pad er naartoe te maken is ook aantrekkelijk. Stof tot nadenken dus.

2 Likes

Laat maar eens horen wat het geworden is😁

Doe ik, even geduld aub :sweat_smile:

Dag Bertus X,
Heb in mijn woning soortgelijke situatie prima werkend nu. Je kunt eenvoudig beginnen met een Homey Pro en 2 stuks Fibaro Wall Plug.
Eerste stap was om van de woning naar buiten te komen in een goed geïsoleerde woning met veel isolatie met aluminium coating. Hiervoor een wall plug in een stopcontact zo dicht mogelijk bij de schuur. Daarna de tweede wall plug in de schuur. Je kunt dan eenvoudig testen of de verbinding robuust is. Bij mij overbrug ik 18 meter. Daarna een veelheid van Fibaro 2 dimmers toegevoegd en nu heb ik overal in de tuin goede verbindingen.

Dat zijn Z-Wave apparaten, geen Zigbee apparaten.

1 Like

Dag Robert, correct, heb niet zo goed opgelet bij de oorspronkelijke vraag van Bertus X.

Maar als Bertus toch gaat beginnen is Z-Wave mogelijk voor hem te overwegen, want dat zit ook standaard in Homey.
Ik ken niet de details, maar heb begrepen dat Z-wave een recentere standaard is dan Zigbee en mogelijk beter?

Jeetje zeg, wat een goede vraag.
Ik zelf heb veel verschillende dingen die ik heb aangesloten op mijn Homey Pro 2023. Nu heb ik het idee dat ik in mijn huis niet voldoende bereik heb en dat het daarom niet altijd even lekker verloopt. Moet ik dan een Homey Bridge erbij aanschaffen om een beter bereik te behalen met al die verschillende apparaten die ik op mijn Homey Pro 2023 aansluit?

Ik heb het gevoel dat ik beneden niet alles kan bedienen met Homey Pro 2023, dat het toch niet lekker werkt. Maar om nu zomaar een Homey Bridge aan te schaffen is ook weer zo een stap die ik dan misschien nutteloos zet. Iemand ervaring?

Met welk protocol? Elk protocol heeft namelijk z’n eigen manier om een slecht bereik op te lossen.

Aqara, Ikea en Kaku heb ik eigenlijk allemaal wel problemen mee. Heb het gevoel, maar kan me vergissen, dat ik bij teveel niet goed bereik heb. Daarom nu maar andere aqara toch maar in hun eigen app gelaten.

Ik weet ook niet of er een max is aan dingen per merk

Ik had een soortgelijk probleem (tuinhuis op z’n 20m, goed geïsoleerd huis…) En heb het opgelost met 2 aqara stopcontacten als ‘repeater’. Zelfs als ik het stopcontact nog een tiental meters verder aansluit aan de zwemvijver heeft ie nog ontvangst.
Ik zou dus zeker die 2 aqara stopcontacten aanschaffen en eens proberen.

Success!

1 Like

Als het om een schuurtje of zo gaat en alleen maar voor licht aan en licht uit of voor een aanwezigheid sensor, dan zou ik kijken naar KlikAanKlikUit en dan hun eigen protocol. Die heeft een veel groter bereik omdat ze in 1 keer van de bron naar het doel gaat.

Hier rond het huis gebruik ik de buiten-versie van klikaanklikuit vanaf de homey en dat werkt voor de kerstverlichting perfect.

Bijkomend voordeel van die klikaanklikuit is dat je die schakelaars door 10 of 20 bronnen kan bedienen. Dus een sensor in dat gebouw kan rechtstreeks een schakelaar bedienen en ook de homey informeren. Dat de homey dan ook de schakelaar bedient is niet erg: iets aan zetten wat al aan staat is snel klaar.

Mijn ervaringen zijn dat Homey voor ontvangst van KlikAanKlikUit, dus voor bewegingssensors, niet zo’n groot bereik heeft. Daar zou je dus mee moeten experimenteren.

Oké, bedankt voor alle antwoorden, tips, suggesties!!

Ik heb zojuist mijn Homey besteld, en ga voor de 433MHz weg. Gaat alleen maar om lamp-aan lamp-uit, ik hoef geen signaal terug. Als er nieuws is, kom ik hier terug.