Groot bereik zigbee repeater

op ongeveer 20 meter van mijn huis heb ik een bijgebouw. De verlichting daarvan wil ik aansturen met mijn (nog aan te schaffen) Homey Pro.
Tussen huis en bijgebouw heb ik geen mogelijkheid om een repeater te plaatsen. Er is line of sight. Zijn er Zigbee repeaters die deze afstand kunnen overbruggen? Ik wil graag Zigbee gebruiken omdat dat voor zover ik begrijp veel energiezuiniger is dan WiFi.

Heb je wel een lan-verbinding tussen de twee gebouwen?
Dan zou ik in het bijgebouw een hue hub zetten met zijn eigen zigbee netwerk en die via lan laten aansturen door de Homey Pro, dat werkt goed en betrouwbaar.

Je hebt nog meer mogelijkheden maar dan wordt het (vaak) een kwestie van uitproberen (en hoe betrouwbaar is het dan?).

Om daar even op door te redeneren. Een LAN-verbinding kun je b.v. met Powerline realiseren.

In dat geval zou je ook een homey bridge kunnen overwegen. Die kun je als satelliet instellen en dus van alles in je bijgebouw mee aansturen.

De satellietmodus van de Bridge is niet echt nuttig, in het geval van Zigbee wordt de Bridge een simpele Zigbee router en dan zit je nog steeds met een probleem qua bereik (voor Z-Wave hetzelfde, en LAN apparaten worden sowieso niet ondersteund door de Bridge).

1 Like

Als je die bridge in het bijgebouw plaatst, dan heb je daar dan toch een lokale router (in feite een repeater?), die het netwerk verder verlengt naar het bijgebouw?

Wat bedoel je dan met:

Satellite modus is een niets zeggende commerciële term :disappointed_relieved:. Wat je wilt dat het zou betekenen, is dat de bridge de Zigbee berichten over wifi door stuurt naar de HP Pro en vice versa. Dat doet de bridge niet. De bridge wordt gewoon een Zigbee device, dat dus geen Zigbee verkeer ontvangt van de HO Pro omdat de afstand te groot is.

Het probleem is nou juist om de afstand naar het bijgebouw te overbruggen. Dat lost een Bridge in satellietmodus niet op.

Dank voor jullie input, maar:
Sluit ik de richting die deze discussie op gaat kort door te zeggen dat ik geen LAN heb in het bijgebouw?

1 Like

Niet echt, want je hebt nog geen antwoordt op je vraag. :smiling_face_with_tear:
En de oplossing vereist een communicatie verbinding tussen je woning en je bijgebouw. En voor internet (TCP/IP) zijn er wereldwijde kant en klare oplossingen: kabels, modems, draadloos via WiFi of G4, satelliet etc…
dus is de gedachte om internet naar je bijgebouw te brengen niet zo gek.
Desnoods een tweede glasvezelaansluiting aanvragen bij je internet provider :wink: of kijken of je via de 230V kabels je eigen TCP/IP netwerk (LAN) kunt uitbreiden. Via powerline modules dus. En anders een CAD 6 kabeltje leggen.

Ahaaa, dat lost dan inderdaad niets op. Ik dacht inderdaad dat via LAN/Wifi verbinding zou zijn tussen de pro en de bridge…… :thinking:
@robertklep nu begrijp ik je ook :innocent:

1 Like

Oké, dat begrijp ik. Maar 2 bezwaren (en een nieuwe vraag):
Een fatsoenlijke set Powerline adapters met wifi kost bijna €100.
Wifi is een (tov Zigbee) kostbare aangelegenheid als het om stroomverbruik gaat.
Kan ik überhaupt een powerline uitbreiding realiseren die seamless roaming met mijn Deco M9 mesh ondersteunt?

Terug naar mijn oorspronkelijke vraag: kan een Zigbee repeater een afstand van 20 meter (buiten, line of sight) overbruggen?

Niemand die daar een definitief antwoord op kan geven, want het hangt van teveel zaken af. Maar 20 meter is voor Zigbee over het algemeen te ver.

Maar daarom heeft WiFi dan ook een grotere bandbreedte en grotere afstand.:grin:

En of een powerline seamless roamt met mesh network, hangt er van af wat je bedoelt met al deze mooie woorden. Om die vraag te beantwoorden is kennis van het OSI netwerkprotocol nodig, en moet je weten in welke laag die genoemde functies liggen en wat ze daar doen. En elke fabrikant en commerciële info geeft daar zijn eigen invulling aan. :angry:

I.p.v. een UTP kabel van je ethernet switch/modem/router/WiFi naar je bijgebouw te leggen , kun je een setje Powerline adapters gebruiken. Die het elektrische signaal van de UTP kabel over de stroomkabels transporteert, en dan aan de andere kant weer terug zet UTP. Dan kun je in het bijgebouw een apparaat met ethernet aansluiten, bv een WiFi access point of een HP Pro met ethernet adaptor.

Natuurlijk alleen als er stroomkabels van je woning naar het bijgebouw lopen. Als het bijgebouw zijn eigen stroomaansluiting heeft, is het (vrijwel) niet mogelijk.

En Oja, 868 MHz signalen komen verder dan Zigbee. Dwz dat je Z-Wave devices waarschijnlijk wel op die afstand kunt besturen. Bv een Z-wave stekker.

Een buitenlamp op zigbee kan het probleem oplossen Bijvoorbeeld Hue

2 Likes

3 of 4 zigbee lampen plaatsen als je er al bijvoorbeeld kangs een pad 230 volt buitenverlichting hebt kan het mogelijk overbruggen.

Maar test het!

Deze claimt 100 meter bereik. Als je die op een plek hangt die vrij zicht op je bijgebouw heeft zou het moeten werken helemaal als je ook een in je bijgebouw hangt voor signaal terug.

Werkt als het goed is met homey. En de prijs is acceptabel. Kopen, proberen, werkt het niet, dan binnen 14 dagen retourneren……

Dat vraag ik me dus af. Op Amazon staat dat een Smart Home Hub vereist is, en in de handleiding dat je hem moet aanmelden bij een hub:
1 Aeotec Smart Home Hub / SmartThing
2. Home Assistant
3. Hubitat

De repeater moet natuurlijk opgenomen worden in je netwerk, en daarom aangemeld worden. Anders zou je ook het netwerk van de buren kunnen uitbreiden😉. En in Homey vind ik geen app.

Het is dan ook geen signaal repeater maar een Zigbee router. Maar ja, wie weet dat verschil nou nog :face_with_symbols_over_mouth:

Toch goed om eens uit te proberen, want volgens Amazone compatibel met Homey!

Er is gewoon een officiële aeotec app en hier staat de repeater bij…

1 Like

Je hebt gelijk. Type foutje bij opzoeken. Toch ondersteund door Homey.
Ik heb zo snel hier nog geen review gevonden.
Ik kan niets vinden over het zendvermogen. Dus mogelijk werkt ie net zo goed als elk ander ZigBee device op stroom, die immers als router het Zigbee netwerk uitbreiden.

Dat is wat ik bedoelde. Maar ik neem aan dat er twee nodig zijn omdat de apparaten die ik aansluit niet voldoende vermogen hebben om signalen terug te sturen?

1 Like