Gebruik van een gast beperken?

Ik ben een nieuwe gebruiker, en op zoek hoe ik een gast maar beperkte toegang tot de apparaten. tot nu toe kan ik alleen maar vinden dat de gast toegang krijgt tot alle apparaten.

misschien staat er al wel iets op het forum, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden

Dat is inderdaad hoe het werkt. Ik meen dat gasten alleen beperkt zijn m.b.t. het aanmaken van nieuwe apparaten en/of flows.

jammer, want ik het ook de logeerkamer met een zigbee dimmer uitgerust, en wil dus aan de logeerders dan alleen toegang geven tot die dimmer.
Vreemd dat niemand zo’n vergelijkbare behoefte heeft, of dat kinderen maar een beperkte toegang tot apparaten hebben.
Heeft iemand misschien een workaround bedacht?

Ik zou wel mooi vinden als gasten alleen als ze aanwezig zijn alles mogen bedienen.

Dus als ze lokaal met de homey zijn verbonden.

Het zou ook voldoende zijn om een gastaccount te voorzien van de knoppen die jij wilt zoals de verlichting en dat dat ingesteld kan worden met een begin en eindtijd of datum.
De oppas komt bv elke woensdagavond tussen 19:00 en 0:00 uur.

1 Like

Je kan het gast account wel in en uitschakelen. dus als je dan een flow maakt ALS: tijd is 19:00 EN: het is woensdag DAN: schakel gast account in. En voor uitschakelen ALS: tijd is 23:59 EN: het is woensdag DAN: schakel gast account uit. Zo heb je toch een beetje de controle over wanneer een gast je huis kan bedienen. Maar het zou wel mooi zijn als Athom een optie zou toevoegen voor het beperken van een gast account.

Ik heb het nu een soort van werkend gekregen. Wil dat sommige gasten ook als aanwezig of afwezig worden gemeld (voor bijvoorbeeld ouders/ schoonouders etc.). Dat als ze langskomen en zelf naar binnen gaan met de sleutel niet het alarm afgaat en het licht uit gaat als ik de hond uitlaat. Maar ze hoeven van mij ook niet allemaal de homey app te downloaden, want telefoon is niet de hoofdbediening.

Dus ik heb eigenlijk een extra homey account aangemaakt “guest”. Daarnaast iedereen een vast IP adres gegeven (met apple private address is dat wel klote. ivm veranderde Mac adres) en gekoppeld aan smart presence als gast. Nu zo ingesteld dat als de eerste gast aankomt of de laatste gast vertrekt dat dit het “guest” account triggert in aanwezigheid.
Het nadeel om het rechtstreeks via smart presence te doen is dat ik een hoop flows dubbel moet gaan maken. Daarnaast boeit het mij niet wie de gast is alleen dat als ik even weg ben het licht niet uit gaat en het alarm niet word ingeschakeld.

Maar het zou fijn zijn als er rechtstreeks meer mogelijk is via homey. Ook bijvoorbeeld een persoon maken zonder een heel account.

2 Likes

Ik snap ook niet waarom deze optie er niet in zit.
Je wil toch zorgen dat bijvoorbeeld de kinderen niet alle devices kunnen bedienen, maar bijvoorbeeld alleen een paar lampen.

Het zou zeker handig zijn dat bijvoorbeeld mijn vrouw alleen de belangrijke scenes kan gebruiken en de lampen aanpassen, maar niet bijvoorbeeld door de voor haar onnodige andere 100 apparaten hoeft te zoeken om de juiste te vinden.
Ik vindt het ook niet fijn dat ze dan per ongeluk de stroom van mijn servers af kan halen, of andere zaken kan ontregelen.

Al zou misschien een fatsoenlijk dashboard in de app met favorieten al een stap in de goede richting zijn i.p.v. 1 regeltje en 2/3 scherm aan notificaties, die je onder 1 knop zou kunnen verbergen.

1 Like

Je kan daarvoor heel goed de widgets gebruiken. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn vrouw.
Alleen de belangrijkste flows als een widget en ze hoeft nooit de app te openen.

Ik heb zojuist voor het eerst een gastenacount mogen aanmaken en toen liep ik hier ook tegenaan. De schoonmaakster kan nu alles op de tijdlijn inzien (als ze zou willen) en alle flows lezen.

Gemaild met support en hun reactie was: Daarom raden wij ook aan niet je Homey account met iedereen te delen.

Nou was ik toch niet van plan om 7 miljard gastenaccounts aan te gaan maken. Maar het komt er dus op neer; jammer en helaas

Ideetje:
De Homey app op phone van de schoonmaakster is niet nodig, en het wachtwoord kun je ook voor jezelf houden, er is enkel een browser nodig.

Log met het gast account in via de phone app, en voeg enkel de voor de gast benodigde flows en apparaten aan de favorieten toe.

Ga nu naar homeydash.com, en log daar in met het gast account. De link met het token dat je dan krijgt, is dan het dashboard voor je schoonmaakster.
Zet deze link op de phone van schoonmaakster en zet hem bijv. op het startscherm als vaste link / webpagina.

NADEEL: Als schoonmaakster deze link met anderen deelt, hebben zij dezelfde bedieningsmogelijkheden.
FIX: Dan kun je het wachtwoord van het gast account wijzen, en is het token van homeydash niet meer geldig.

(Maar, als zij het user/pw van het gast account zou delen, kan iedereen met de Homey app ook hetzelfde. Het blijft iets om te monitoren…)

Dat is veel te ingewikkeld en het is mijn tel niet natuurlijk. Doel is dat als zij er is, bepaalde flows niet gaan werken, zoals automatisch de muziek aan. Zij wil haar eigen muziek op de oortjes. En dat soort dingen.

Zorg dan dat je weet dat ze er is. Met Locative bijvoorbeeld. Of netscan.

1 Like

Dus weer een app op de homey installeren. Ik heb de eerste versie… geheugen is maar beperkt.

Ik snap dat je wilt meedenken hoor en dat waardeer ik. Maar ik vind gewoon dat een gastenaccount geen toegang moet hebben tot mijn data… dat hoort gewoon simpelweg niet. En zonder extra apps zou het gewoon moeten werken.

Plus dan moet ik haar toelaten op mijn WiFi. Dan ben je uiteindelijk aan het dweilen met de kraan open. Het heeft niets met wantrouwen te maken maar tis wel een inbreuk op mijn privacy.

Dan zou je kunnen overwegen om bijv. een (ouwe) tablet aan de wand te hangen, en dan mijn ingewikkelde voorstel op die tablet zetten i.p.v. op haar telefoon.

Dan kan iedere gast doen en niet doen wat jij maar wil. Zonder eigen apparaat (& dus zonder benodigde wifi toegang op hun apparaat), zonder ‘gedoe’ op hun smartphone.
Simpeler kan ik het niet maken :no_mouth:

Miss inderdaad ook de optie om een gast account aan te kunnen maken zonder dat er gelijk een officieel atoom account aan hangt, dit zou voor aanwezigheid statuten voor bijvoorbeeld schoonouders of ouders meer als voldoende zijn zonder dat zij de hele app moet leren(wat ze zeker niet gaan of kunnen doen).

Buiten dat kan je ook niet fatsoenlijk een account aanmaken als je op je apparaat al werkende apps hebt draaien, erg irritant dit.

Voor mij heeft de voorkeur om er helemaal geen app aan te hangen. Voor mij is het belangrijker dat alles automatisch gaat. Daarnaast gewoon in elke kamer knoppen hangen etc.
Dus zou eigenlijk niet weg willen van de smart présence oplossing.

Daar kun je een flow voor maken…

Je kunt een gebruiker activeren en deactiveren bij thuiskomst…

Voor aanwezigheids detectie gebruik ik de Smart Presence App voor Homey | Homey app, werkt perfect.

Maar let even op met iPhone gebruikers, die moeten netwerk vertrouwen, etc… (anders blijft het IP adres niet goed…

Maar je hebt op geolocatie apps en de standaard homey geolocatie, daar is het vast ook mee te combineren

1 Like