Gasbudget vertalen naar dagelijkse tijdlijn melding

Van 1 januari gaat het energie plafond in. Ik houd mijn verbruik bij middels een koppeling van Homey met mijn slimme meter.

Heeft iemand een flow/suggestie hoe het maandelijkse gas/stroom verbruik te koppelen aan de maandbudgetten?

Ik vraag mij af of ik bijvoorbeeld de 12 maanden gas budgetten echt in 12 variabelen moet zetten.

Kan dit niet in bijvoorbeeld de PowerByTheHour App?

Dank!

En die maandbudgetten moeten dan ook nog corresponderen met je energiecontractdatum.

Kan je niet beter het jaarbudget berekenen voor het eerste energiecontractjaar en het tweede en deze bedragen gebruiken in je flows. Jaarbudget minus gasverbruik is restant jaarbudget en deze weer in diezelfde variabele opslaan.

1 Like

Toevallig vandaag hiermee bezig geweest. Dit is de flow die ik nu heb ingesteld: Shared Flow | Homey

Ik maak dus wel een flow per maand. Maar als ik deze dupliceer voor iedere maand hoef ik niet al teveel aan te passen.

De gas en stroom budgetten zijn iedere maand anders. De overheid schijnt een tabel te hebben per dag van het jaar. Maar geen idee waar die te vinden is.

Misschien dat PBTH deze tabel kan integreren. Iets om als feature request te posten?

Ik zag die tabel net bij Zonneplan voorbij komen:

Ik heb hem net bij de overheid gevonden. Het gaat om bedragen (euro) per dag.

Dit is de tabel die ik had gevonden en gebruik voor mijn flows:

Dit is een document met de maand waarden en de waarden per dag.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qWoj7yVLmOYezLQ20D-SSIgjmvNpR5ClduQE_T3_XU8/edit#gid=0

In plaats van de ALS De tijd is 0:01 kan je misschien ook wel kiezen voor
ALS De datum word 01-01-2023. Dan begint hij ook echt om 0:00.
Al zal dat niet veel schelen denk ik, die ene minuut.
Alleen de flow moet wel 12x worden aangepast.

Ik heb een testflow gemaakt van ALS De datum word… en om 0:00 krijg ik de meterstanden van de elektra en de gasmeter in mijn tijdlijn.
Dus dat werkt wel.

Ik heb gekozen voor ALS de tijd is 0:01 EN de maand is januari. Reden is dat ik dan iedere dag in januari een overzicht krijg van het totaalverbruik van de dag ervoor. Als je bij ALS de datum van 1-jan-2023 gebruikt, dan ontvang je dus ook alleen maar op 1 januari een overzicht.
En inderdaad, 0:00 zou ook moeten kunnen.

P.s.: voor het monitoren van het energieverbruik gebruik ik de Power by the Hour-app in combinatie met de HomeWizard-app.

1 Like

Dank voor de flows / ideeën en suggestie. Ik heb PBTH weer geïnstalleerd, moet even bezien hoe data gevild wordt. Moet er ook even aan wennen. Gas lijkt goed te gaan, maar stroom roept vraagtekens op.

Om te voorkomen dat je 24 variabelen aanmaakt, hier een scriptje daarvoor.

// Setting tag GasBudget and ElectricityBudget

const date = new Date();
const currentMonth = date.getMonth();

var gasBudget = [221,189,159,85,35,19,17,17,24,81,146,207];
var electricityBudget =[339,281,267,206,180,160,160,177,200,267,307,356];

var count = 0
while(count <= gasBudget.length -1)
{
if(count === currentMonth)
{
var gasBudget = gasBudget[count];
var electricityBudget = electricityBudget[count];
}
count++
}
await tag('GasBudget', +gasBudget);
await tag('ElectricityBudget', +electricityBudget);

// Delete Tags remove // before await tag('GasBudget', null) and await tag('ElectricityBudget', null);;

//await tag('GasBudget', null);
//await tag('ElectricityBudget', null);

Kopieer dit script in advanced flows in het kaartje Homeyscript, Run Code.
Maak de volgende flow en je hebt twee tags genaamd GasBudget en Electricity Budget beschikbaar met de juiste gegevens

10 Likes

Ik wil deze tabellen voor gas en power wel in PBTH zetten. Ik denk er aan om in de summarizer device van je hoofdmeter extra capabilities toe te voegen:
budget_today
budget_this_month
budget_this_year

Je ziet dan direct of je dag/maand/jaar verbruik (m3 en kWh) in lijn is met het budget van het prijsplafond.

En ik zou als alternatief ook het budget in Euro kunnen gebruiken. Maar dat zou heel specifiek alleen voor NL te gebruiken zijn, terwijl een m3/kWh budget hopelijk ook buiten NL zinvol te gebruiken is.

Is dat een goede aanpak denken jullie?

Hm, dat zou ‘nice to have zijn’, en ook alleen voor NL en voor 1 jaar.
Ik - als bedrijfskundige - zeg dan ‘niet doen’. Houd de App zo universeel mogelijk.

PS
Tenzij de App deze extra mogelijkheden alleen toont als de taal op NL staat :wink:

Ik denk dat het verloop van het verbuik over de maanden heen wel meer universeel is dan alleen voor NL. En het ‘budget’ kun je ook jezelf opleggen, onafhankelijk van een prijsplafond. De functie is dan meer een vergelijking met een referentieverbruik. Ik zou het totale jaarbudget instelbaar kunnen maken, met als default de verbruiken conform het prijsplafond NL 2023.

Maar ik ben het helemaal met je eens: het moet een waarde hebben voor een grote groep gebruikers en voor een lange tijd. Als portfolio manager maak ik ook altijd die ‘businesscase’. Vandaar dat ik die hier zit te polsen :wink:

3 Likes

Door alle tips hier een vrij eenvoudige flow gemaakt voor het in de gaten houden van het gasplafond. Script van @Marcel_Ubels gebruikt voor het setten van de variabele (thanks hiervoor :slight_smile: ). Ik wil eigenlijk alleen maar weten als ik op 90% van mijn verbruik zit en anders eigenlijk niet, maar dit kan je natuurlijk simpelweg aanpassen naar eigen behoefte.

Voor de liefhebber:

4 Likes

@Marcel_Ubels , dank voor je script. Ik heb deze gebruikt en uitgebreid met het gemiddelde budget per dag in een maand.

Ik heb nog een analoge meter en maak gebruik van Macrodroid voor het doorgeven van de meterstand naar een site middels een api en nu ook naar Homey middels en webhook. Met behulp van het gemiddelde budget per dag kan Homey dan berekenen of het verbruik onder het plafond blijft.

Ik heb PBTH nu uitgebreid met een budget functie: [APP][Pro] Power by the Hour: Insights per hour, day, month and year - #1101 by Gruijter
Je kan zelf je budget bepalen, maar standaard kun je het NL 2023 prijsplafond schema kiezen voor zowel gas als elektriciteit.

Ik moet nog wel wat schaven en testen, maar ik denk deze versie voor 31/12 te kunnen lanceren.

Ik wil het zelf in ieder geval gebruiken om mijn elektrische auto thuis te laden als ik daarvoor nog ruimte heb (en de prijs natuurlijk allerlaagst staat)

10 Likes

Hi Robin,

Gaaf hoor, en weer supersnel!
Je app geeft bij mij een andere maand’plafond’percentage waarde terug dan het script van @Marcel_Ubels i.c.m. met de flow van @harmenkuijer (waarvoor mijn dank!).
Het jaar’plafond’percentage lijkt wel goed te gaan (ik zit virtueel net over het jaarplafond van 1200m³).
In de flow gebruik ik de waardes uit dezelfde PbtH summarizer.

Enig idee waar het mis zou kunnen gaan? De m3 prev. month is leeg, maar dat zou niet van invloed zijn toch?

Flow resultaat van middernacht:
Screenshot 2022-12-26 at 00-19-16

Summarizer @ 17u:

Het heeft geen enkele haast hoor :wink: :santa:

Heb je deze uitleg al gelezen over het percentage in PBTH?

1 Like