Garagepoort openen, maar alleen als ik weg ben geweest met de auto

Beste lezers,

In het kader van het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden, zou ik graag jullie expertise willen inschakelen. Ik heb de Homey al een aantal jaren maar me nog nooit verdiept in iets complexere flows… en laat me dit nu boven mijn hoofd uitstijgen :laughing:

Ik zou graag mijn Somfy garagepoort motor willen openen d.m.v. van mijn Homey Pro (early 2019). Dit is uiteraard gelukt (d.m.v. aanwezigheid), echter nu opent de garagepoort ook zodra ik thuis kom van een stukje wandelen.

Ik loop een beetje vast op het feit dat ik graag alleen wil dat de garagepoort opent als ik thuis kom met de auto.

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd bijvoorbeeld om alleen te openen als mijn Eufy camera een melding geeft, maar deze heeft een vertraging, dus werkt niet ideaal.

Ik zat te denken om eventueel in te stellen dat als ik langer dan 60 minuten weg ben, dan alleen deze flow inschakelt. Of eventueel een tracker aan te schaffen, alleen lijkt me dit laatste niet echt nodig met de technologie van de Homey.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan en wil helpen :grin:

Alvast super bedankt!
Grtjs Yvette

Prima oplossing toch?
Hoe wil je anders dat Homey differentieert tussen jouw (mobiel) en de auto?

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik dacht misschien d.m.v. Google Maps of de app Lokatie en Aanwezigheid? Dat ik een georange kan instellen van bepaalde kilometers? Dus dat de flow alleen wordt geactiveerd als ik buiten een bepaalde locatie (km range) ben geweest? Of misschien een bepaalde tijdspanne kan toevoegen?
Bij een tracker moet ook weer een abonnement afgesloten worden namelijk…

Bedoel je de poort open doen als je vanaf meer dan bijvoorbeeld 5 km die cirkel binnen komt?
Ik weet niet hoe ver je van dichtstbijzijnde winkels woont en hoe ver je doorgaans loopt.

Als je daar een goed midden tussen weet te vinden wellichr mogelijk.

Wellicht kun je met ee camera die herkent dat er een auto staat en mogelijk [APP][PRO] License Plate Recognition for Homey iets?

1 Like

Ja dat bedoel ik inderdaad, of bijvoorbeeld buiten een bepaalde tijdspanne.

Ik ga eens een kijkje nemen in de app die je benoemt… kijken of dat werkt met mijn Eufy camera.

Mocht er in de tussentijd een eventuele optie zijn wat betreft km of minuten range, houd ik me graag aanbevolen… toch iets veiliger idee dan kentekenplaatherkenning :grin:

Bedankt alvast voor het meedenken.

Een bluetooth/wifi beacon in de auto.
Dan heb je geen abonnement nodig

2 Likes

Ohhh dat zou wellicht ook een mooie oplossing kunnen zijn. Kun je een beacon adviseren die werkt met Homey? Liefst zonder drukbutton…

Nog wat denkrichtingen:

  • als je auto connected is en toevallig ook een Homey app heeft, dan kun je de locatie van je auto (en dat die van de oprit af is geweest) op die manier bepalen;
  • als je auto WiFi heeft en met je thuisnetwerk verbind als die in de buurt is/komt
  • als je auto Bluetooth heeft een automatisering op je telefoon dat die iets richting Homey stuurt (dmv webhook?) als de telefoon Bluetooth verbinding met je auto maakt?

Hangt allemaal ook een beetje af van de mogelijkheden van je auto en telefoon.

Dat is toevallig, nog een garage openen probleem:

Deze persoon heeft jou probleem al opgelost (connected auto), maar heeft een nog luxer probleem, 2 auto’s en 2’garages……:joy:

Ik heb mijn garagepoort al op deze manier ingesteld, ik zou alleen graag willen uitzetten dat die ook open gaat als ik alleen ga wandelen…
Ja ik weet het, luxeprobleem… maar vind het wel leuk om te denken aan nog luxere problemen, houd me van de straat :rofl:

Als je Android heb is dit prima te realiseren met macrodroid

1 Like

Oei… uhhh dat gaat me technisch wat boven mijn pet…
Ik heb wel Android auto dus werkt met bluetooth, maar niet met wifi. Is webhook iets waar je, op afstand, bij kunt assisteren?

Een webhook zou wel meevallen als je even rustig er naar kijkt.
In Macrodroid een macro maken dat als de bluetooth verbinding word verbroken dat hij een webhook stuurt. Wel uitkijken als je ergens anders de auto natuurlijk uitzet en de verbinding is weg.

In Macrodroid een opdracht maken wanneer hij iets moet doen, bv verbinding verbreken. Een Trigger.
Dan een webhook sturen. Een Aktie
Bv HTTP GET
HTTPS://HOMEY.ID.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/zonnesch12?tag=omhoog

En in Homey een flow maken zoals:

ALS (logica kaart) zonnesch12 is ontvangen
EN (logica kaart) TAG is precies omhoog
DAN zonnescherm omhoog.

Of het helemaal zo hoort weet ik niet maar op mijn slimme horloge stuur ik zo wel mijn zonnescherm en screen aan.

Additioneel ter info: de webhook heeft een nieuw (korter) formaat
https://webhook.homey.app/<homey-id>/zonnesch12?tag=omhoog

1 Like

Zelf zou ik, afhankelijk van hoe de garage gevuld is, eerder voor een infrarood sensor gaan in combinatie met een fibari implant.
Minder kans dat er iets niet werkt door uitvallende accu, wifi, internet etc.

Hoi, kijk eens naar de locative app (ios). Daarin kun je meerder geofences definieren die dan vervolgens elk een andere webhook kunnen triggeren

Met webhooks heb ik nog geen ervaring, maar gezien de andere reacties anderen duidelijk wel, dus ik neem aan dat je daar wel uit komt.
Qua logica kun je die webhook gebruiken om een virtuele schakelaar of variabele aan te zetten (“auto op pad”), die je daarna gebruikt om bij jou terugkomst te concluderen of de garagedeur wel/niet open moet.

Heeft ze dus niet zoveel aan.

Ik zou serieus eens kijken naar macrodroid.

Bijvoorbeeld

Vervogens maak je een flow die een variable schakeld als de webhook word intvangen en nu “weet” homey of jij in de auto zit of niet

Die variable kan je weer gebruiken als voorwaarde of de deur open moet of niet.
Als extra beveiliging zou je ook nog een geofence aan kunnen hangen.

Uiteraard ook even een macro maken die de variabele weer terug schakeld zodra je bluetooth weer onkopelt is van je auto

Edit:

Bij nader inzien zou dit nog beter moeten werken

1 Like

Oh wauw geweldig, het werkt! Ik heb nu inderdaad macrodroid ingesteld (geofence binnen komen) i.c.m. een bluetooth koppeling met de auto.
Nu even verder spelen om nog meer luxeproblemen op te lossen.

Super bedankt voor al jullie input!

4 Likes

Wat je ook kan doen is Life360 op je telefoon installeren en met de Life360 app op de Homey is er onder andere de status "rijden: ja/nee)

Je kan sowieso met de data leuke dingen doen. De aanwezigheid instellen is ook stabieler en beter dan de standaard functie vanuit Homey. Zeker als alle gezinsleden Life360 hebben kan je leuke flows make

1 Like