Einde IFTTT

Hi

Ik heb 4 flows voor bepalen locatie (geofencing ). Die werkt voor mij PERFECT in de afgelopen jaren. Nu kreeg ik net een mail dat IFTTT gaat stoppen.

De IFTTT ap staat los op mijn telefoon en start 1 van de 4 flows automatisch via die app. Ik gebruik de IFTTT HOMEY APP zelf niet ( heb hem er wel in staan maar geen flows aan gekoppeld ).

Blijft mijn constructie werken ? De default locatie oplossing van homey werkt voor mij voor geen meter ( grappig aangezien homey zelf zegt dat ze goede alternatieven hebben voor IFTTT ). Ook kan ik bij IFTTT de grote van de geofence aanpassen tot het voor mij werkt.

Homey heeft het over dat het wel blijft werken via “webhooks” of zoiets … maar denk dat dat boven mijn pet gaat.

Indien bovenstaande niet meer blijft werken … iemand een goed alternatief ??

Gaat niet meer werken vanaf 1 feb.

Maar je kunt owntracks op je telefoon in combinatie met de app Lokatie en Aanwezigheid op homey als alternatief gebruiken.

Werkt perfect en gebruik ik al jaren. Is heleboel over te vinden op dit forum.

Ik vind de tariefstelling van IFTTT ook belachelijk dus heb ook daar zelf al afgeschaald naar de 3 gratis services. Maar daar blijven er dus maar 2 van over want ik ga IFTTT er nu al af flikkeren. En alternatief maken met webhooks.

1 Like

Bedankt voor de reactie

wat een ellende iedere keer … eerst klik aan/uit gedoe en apparaten zomaar doo Athom verwijderd … en nu dit weer.

Ik had ook de gratis versie voor mijn en mijn vrouw. Werkte makkelijk en simpel.
De handleidingingen die ik nu moet doorworstelen duizelen me en snap er dan ook weinig van.

Misschien een makkelijkere oplossing ? Ik las ook iets over life360 ?
Mensen daar ervaring mee ?

-edit- … vergeet life360 … ok gedoe en beta versie met de melding dat er geen garantie is dat het blijft werken … daar heb ik weinig aan helaas.

I tried Owntracks on Android but it ate my battery in seconds, way worse than any other app I ever tried. I stopped using it a.s.a.p.

Wat gebruik je nu ?

By the way : Klik aan klik uit is in de homey comminity app nog gewoon actief

Denk dat dit niet aan owntracks heeft gelegen maar eerder aan whatsapp of messenger of facebook app

jup dat weet ik … maar had het over losse klik aan/uit apparaten ( waren te oud volgens Athom ) … later weer toegevoegd … maar het is iedere keer weer zo’n gedoe en gepuzzel. Wanneer iets werkt … lekker laten werken zou ik zeggen.

Maar ja … wat doe je er aan …
Hele huis nu ingericht op en met Homey dus voel me een beetje overgeleverd and hun genade.

Dat is (@ mijn Android 10-telefoon) gewoon een kwestie van het afstemmen van de update- versus de snelheidsfactor.
Ik gebruik de “move-monitoringmodus” met een interval van 60s voor een snelle (snel genoeg) reactie versus acceptabel batterijgebruik.
Ik gebruik het al maanden en ben er erg tevreden mee

1 Like

Android laat keurig zien wie hoeveel energie gebruikt. Ik heb geen messenger, facebook gebruik ik niet. Owntrack erop, accu snel leeg, owntracks eraf, dagen met telefoon kunnen doen. En ook in de app store klagen meer mensen.

Homey’s eigen geofencing doet het meestal, ik gebruikte Tado met IFTTT als backup, maar dat eindigt dus ook in februari.

Dat ben ik met je eens vind het ook jammer dat voice commands niet meer werkt op homey dus dat je kan zeggen zet tv aan in woonkamer. Nu weer opgelost met wat anders maar was wel :sunglasses: cool

Naast owntracks gebruik ik de ingebouwde geofence functie, het is wel zaak je locatie handmatig in te stellen op de kaart bij de Homey locatie instellingen.
De ingebouwde geo werkt voor mij weer prima sinds v5 firmware.
Daarnaast gebruik ik Macrodroid i.c.m. een webhook.
Alle drie reageren ze op dezelfde tijdstippen.

Een andere benadering zijn Bluetooth beacons (voordeel: onafhankelijk van je telefoon, gps, wifi). Ik gebruik de goedkoopste Chinese die ik kon vinden.

Dan is er nog wifi detectie, met NetScan heel basic maar trefzeker.
Met SmartPresence beter te “tunen”.
Maar ik gebruik dat niet om aanwezigheid te sturen. Wifi uit of batterij leeg: dan wordt je toestel op afwezig gezet. Voor mij te irritant.

Webhook is echt vrij simpel als je 'm doorhebt.

Voorbeeld webhook:
https://MijnAthomCloudID.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/MijnEventNaam?tag=MijnTagNaam

Flow welke hiermee getriggerd wordt:

Athom Cloud ID staat hier:

of hier
https://tools.developer.homey.app/tools/system
Zoek naar “cloudID”

Wow bedankt voor de info … maar hoe kan ik hiermee IFTTT aansturen ( beter … andersom IFTTT moet mijn flow starten )

1 Like

Als de webhook in het voorbeeld (https://mijnathomcloudid.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/MijnEventNaam?tag=MijnTagNaam) door een dienst of apparaat (IFTTT bijv.) verstuurd wordt, ontvangt Homey deze en wordt je flow uitgevoerd.

Het is meer bedoeld om zonder IFTTT verder te kunnen met Geofencing
Met een Iphone kun je dan met bijv. Locative o.i.d. webhooks laten versturen.
Met Android kan dat via Macrodroid i.c.m. wenhooks bijv.

Probeer eens de app Smart Presence. werkt bij mij als een zonnetje.

Bedankt voor de tip.

Helaas werkt dit niet ideaal. Ik woon in een flat en ik krijg pas wifi signaal als ik goed en wel binnen ben. Alles gaat dan dus te laat aan.

Wanneer ik nu de straat in rij … gaat de verlichting op stand thuis / eeventueel gordijn in juiste stand / ziggo en tv aan / alarm uit etc etc. Dit is allemaal te laat wanneer ik al binnen ben en dan pas word aangestuurd

Ben nu life360 aan het testen. Werkt tot nu toe redelijk goed … fingers crossed dat dit nlijft werken en de homey app onwikkelaar dit blijft ondersteunen.

Ik gebruik life360, werkt perfect hier.
Moet alleen nog zien hoe mijn bespioneer op los met Fingbox :grin:
Ik krijg melding wanneer bezorgers in de buurt zijn met de sniffer in Fingbox => IFTTT => Homey

Ik moet idd zeggen dat life360 tot nu toe naar tevredenheid werkt.

Maak me beetje zorgen over wat er met mijn gegevens gebeurt…. Maar goed … werkt wel :grimacing::+1: