Foutmelding bij Zigbee apparaten

Hoi,

Ik krijg sinds een paar dagen bij verschillende Zigbee devices (van Robbsmart) foutmeldingen.
Er staat een rood driehoekje bij het apparaat, als ik er op klik krijg ik een foutmelding, en als ik het apparaat probeer te repareren krijg ik nog een foutmelding. Zie screenshots.

Iemand enig idee hoe dit komt? En hoe het op te lossen? Ik wil liever niet alle apparaten uit de WCD’s schroeven, factory-resetten, opnieuw toevoegen aan Homey, vervangen in alle Flows…

Over welke Homey gaat het. 3 modellen…?
Gebruik je ook andere zigbee merken met Homey? Werken deze probleemloos?
Zo ja zou ik i.i.g. de maker van de Rsmart app een bericht sturen.
Die vind je onderaan de app store app pagina:

Voor de witte bol kun je dit ‘straffeloos’ doen:
Pak eerst een goede merkadapter 5V, 2A of meer.
Probeer dan de zg. “Full software download” uit te voeren.
Deze installeert de firmware helemaal opnieuw en heeft verschillende vreemde zigbee issues opgelost.

Houd zoals altijd een recente backup achter de hand.

Howto:

Daar is gelukkig een gaaf script voor.
zorg wel dat je alle huidige zigbee device namen + ID’s ergens opslaat

1 Like

Ik heb een Homey Pro (early '23).

De andere Zigbee-apparaten doen het prima, ook andere Rsmart-apparaten.

Bij het toevoegen van Robbshop apparaten (ik heb er eentje ge-factory-reset) krijg ik dezelfde foutmelding, in de app en de webapp. Ik vermoed dat er ergens een foutje in de programmeercode zit. Ik heb de ontwikkelaar een berichtje gestuurd, hopelijk kunnen ze het daarmee oplossen. Ik hoop dat dan een factory-reset met backups niet nodig is.

Dat script om Flows te repareren ziet er mooi uit, daar ga ik naar kijken als het weer werkt.

Lijkt vanaf hier idd meer op een apparaat cq app fout, dan iets met Homey zigbee.

Ja dat script kan je heel veel werk besparen als het ooit zover komt!

Hm, 1 apparaat doet 't ineens weer.

Ik ben benieuw of er ook iets anders aan de hand kan zijn, want de flows op basis van “zonnestanden” lijken het ook niet meer te doen.

Nee, de foutmelding is afkomstig van Homey’s SDK, niet van de app.

1 Like

Ik had exact dezelfde melding na de huidige en vorige update. Opnieuw opstarten hielp niet.

Wat bij mij wel helpt is de Robbshop app opnieuw opstarten vanuit Homey.

Gr. Robin

Hé, dank voor je reactie en oplossing.

Dat werkt bij mij ook, dat wil zeggen, voor een vastgelopen apparaat.
Maar ik kan nog steeds geen nieuwe (geresette) apparaten toevoegen.

Zit ook al bijna een week op een reactie van Robbsmart te wachten, dat valt me wel tegen… Zelfs geen ‘we gaan er mee bezig’-berichtje…

Zoals ik al zei: het probleem zit niet in de Robbsmart app maar in Homey zelf. Je moet bij Athom zijn.

Ik heb van beiden geen reactie gekregen.
Een mogelijke oplossing is de apparaten toe te voegen als ‘generic zigbee device’. Dat werkt prima bij mij, schakelt netjes in en uit en werkt in flows.

Het is geen goede oplossing, maar het werkt wel.