Mijn espressomachine zorgt voor een kortstondige piek in de fasebelasting. Hierdoor wordt iedere keer de pushmelding voor 90 % overschrijding gegeven. Iemand enig idee of deze melding uit te zetten is? Het is niet alsof de stoppen eruit slaan hier…
Uhh, ik veronderstel dat de pushmelding door een Homey flow verzonden wordt?
Dan is het handig om die flow hier even te tonen.
Nope dit is een standard alarm van de Homey Energy Dongel
Kun je niet aanpassen of uitschakelen.
Meld dit bij support
Kan je de insights grafiek van die fase eens delen.
Ben daar toch wel benieuwd naar.
Kan zijn dat de energie dongel wat strak staat, maar ik zou toch zeker eerst eens naar de belasting kijken
Het is niet alleen je expressomachine die de overschrijding veroorzaakt, die trekt max 16A
90% overschreiding, dan zit je over de 38A heen, terwijl je afgezekerd bent op 16A.
Voordat ik een loadbalancer had zag ik heel af en toe 32A langskomen.
Maar dan stond wel de auto fullblown te laden, stonden er meerdere elektrisch pitten op hoog aan, en de oven aan.
Dan nog kwam ik niet over de 26A
Pas als er dan ook nog kokend water van de quooker getapt werd. Dan zorgde drukkte de quooker hem over de grens.
Hoeveel fases heb je in de meterkast?
Misschien is het wel een goede trigger…
Is je apparratuur wel goed verdeeld over de fasen?.
Ik herken het probleem hier ook hoor. Heel soms krijgen wij hier ook de melding als we ons koffiezetapparaat hebben aangezet. Omdat het soms is, denken we dat het komt omdat er dan nog iets anders bij aanstaat.
Maar ik zou het ook wel erg handig vinden om deze melding gewoon uit te kunnen zetten. Iets voor Athom om naar te kijken?
Niet met 90% overschreden, maar de 90% grens van je hoofdaansluiting overschreden…
Als je dus bijvoorbeeld 3 Fase x 25 A hebt trek je op alle groepen op één van de fase’s meer dan 90% van 25A is dus meer dan 22,5 A. Bij een langdurige belasting boven net de 25A kan deze zekering er uit klappen.
Selectiviteit zou er voor moeten zorgen dat bij een kortsluiting niet de hoofdzekering maar de groep van 16 A er eerder uit klapt.
ipv 3x 25 A is in Nederland ook 1x 35 (niet nieuw aan te vragen bij enkele netbeheerders) of 1x 40 Ampere een gangbare aansluiting in woonhuizen.
en bijvoorbeeld 1x 10 A in garageboxen
Als dat zo is dan moeten ze wel wat aanpassen…
Mijn loadbalancer heb ik nog nooit zien ingrijpen boven de 25A.
Zeker peakloads zijn geen enkel probleem.
Heb wat zitten lezen over loadbalancing om zelf loadbalancing flows te bouwen.
Op veel fora lees ik dat de een hoofdzekering prima meer dan een uur boven max kan laten draaien.
Ze zijn heel traag…
Ik heb geen idee wat je voor een loadbalancer je hebt en wat die doet.
Ik heb daar nog nooit in die context van gehoord.
een normaal huishouden heeft dat volgens mij ook niet nodig. wat ik zo snel zie is het een slimmigheidje van bijvoorbeeld een laadpaal om iedere fase zo hoog mogelijk te kunnen belasten. Maar iedere groep in huist zit normaal vast op één van de drie fase’s.
Precies ,
Als de auto snel vol moet trekt hij 3x16A.
Maarr er zijn natuurlijk meer zware verbruikers.
De loadbalancer grijpt in bij langere overschrijding van belasting van een fase. Door het laadvermogen wat terug te draaien.
Ah, het is dus een laadbalancer
Op zich is de ‘waarschuwing’ niet geheel overbodig, maar ik vind ook dat je, op je eigen Homey, toch zelf wel mag bepalen welke goedbedoelde automagische waarschuwingen je gewoon weer lekker uit kan schakelen.
Als het enkel op de tijdlijn wordt gezet, heb je er imho ook niks aan:
- wie kijkt er nu dag en nacht naar de tijdlijn?
- als je 's avonds dan de tijdlijn doorneemt, en leest dat er om 7 uur 's morgens een 90% waarschuwing is geweest, hoe moet je dan nog achterhalen wat de oorza(a)k(en) zou(den) kunnen zijn.
Een critical alert is dan mss praktischer.
It is actually possible to turn the setting off and also adjust it. Go to Settings->Timeline->Energy Dongle and there you will see the option
Het nadeel is dan dat je daarmee meteen alle meldingen van de dongle uitschakelt. Even aannemend dat er meerdere (soorten) meldingen zijn ingebakken.
Als alternatief workaround zou je als je te vaak meldingen van 90% krijg de fase capaciteit iets hoger zetten. even aangenomen dat het kort en iets hoger is dan ingestelde waarde.
Dus als je 2x25 A hebt en Homey configureert op 3x27 A krijg je pas bij ~24,3 A een melding ipv bij 22,5 A
First of all, welcome to the Homey Community!
To make sure you are aware of the forum rules, please read the Welcome to the forum! post here.
graag reageren in de taal van de categorie / het topic.