Energy Dongle Fase 1 boven 90%

Ik heb een 3 fase aansluiting van 3x25A. Ik krijg vanuit de Energy dongle regelmatig het bericht dat de belasting van fase 1 boven de 90% komt. Als ik dan naar de grafiek van de balasting van fase 1 kijk dan komt de grafiek zelden boven de 60% uit. Als ik naar de stroom kijk in fase 1 dan zie ik dat deze tegen de 16A loopt. Het lijkt er op dat de belasting gemeten wordt tegen 16A. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

1 Like

Configureer de fase capaciteit in advanced settings

1 Like

Ik had deze instellingen al zo staan.

1 Like

Het is jammer dat de belangrijkste instelling niet mogelijk is: Meldingen uitzetten!
Kortsluit- en overbelastingskarakeristieken in combinatie met selectiviteit zijn zeer moeilijke zaken en dat kan je onmogelijk in een simpele instelling begrenzen. Het zegt in het geheel niets.

2 Likes

Blijkbaar reageert de sensor op ieder piekje.
Het zou ingesteld / instelbaar moeten zijn als:
“als vermogen gedurende x seconde boven xx% is, stuur alert”

Neem ff aan dat je de insights grafiek bedoelt?
Deze geven geen spikes weer, ze middelen de waardes: voor het laatste uur is dat iedere 5s,
bij de laatste 6 uren is dat al iedere minuut.

Vreemd. Kweet niet wat voor Homey je hebt, maar via timeline instellingen kun je meldingen van de dongel uitzetten.
Alleen zet je daarmee álle evt meldingen uit.
Da’s dan weer een nieuw nadeel.

Nee, dat zijn geen insight grafieken. Dat is zijn de grafieken van de energy dogle zelf.

Het is geen melding via een flow, maar een directe melding uit de dongle

Ja dat is dan jammer, ik wilde op basis van deze gegevens kunnen reageren op de overflow van de fasen. En om nu alle meldingen uit te zetten, dan wordt de dongle bijna waardeloos.

Workaround

1 Like

Een standaard veelgebruikte B16 automaat kan gedurende een seconde of 8, 3-5*Inom aan, zie hieronder:

Voor een hoofdzekering van 25A bij een 3-fase systeem of 40A voor een 1-fase systeem zijn de karakteristieken weer anders. Maar er zijn zoveel verschillende configuraties dat hierin geen eenduidige antwoord of oplossing is.

Als je alle meldingen uitzet, is het dus mijns inziens geen oplossing, maar dat geef je zelf ook al aan.

Precies. Maar het is dus wel mogelijk, dat wilde ik enkel even aanstippen :grimacing:

1 Like

Maar een B16 is toch geen hoofdzekering? ik weet niet welke karakteristiek een hoofdzekering heeft, wellicht nog trager lijkt me ivm de gewenste selectivitiet.

Dus als je deze instelt op 3x27 A in Homey heb jij (of Homey) tussen de 3 en 8 seconden om in te grijpen. Ik denk dat ik het niet zo snel kan als ik mijn telefoon niet gelijk bij de hand heb en als ik geen device heb dat ik door Homey kan laten uitschakelen is dit inderdaad te laat.

Ik denk dat ik hem daarom dus toch maar op 2x 25 A laat staan, als dat te vaak voor wat langere tijd voorkomt moet ik gaan denken om de aansluiting te verzwaren of het gebruik anders te verdelen want dan loop ik het risico dat ik op vrijdag avond de Netbeheerder moet bellen als alles of één groep er uit ligt.

1 Like

B16 is inderdaad geen hoofdzekering. Dat is de zekering die de achterliggende groep beveiligd. Eerder schreef ik hoofdzekering 3x 25A of 1x 40A, dit zijn vaak trage zekeringen met een totaal andere karakteristiek. Waar het mij om gaat is dat het een volstrekt zinloze melding is die niets maar dan ook niets zegt en ik wil alleen maar voorkomen dat mensen zich zorgen maken over deze melding omdat de factor tijd enorm van invloed is.

Heb je misschien een Quooker kraan + rservoir (of vergelijkbaar)? Mijn Quooker geeft elke pakweg 30 minuten een korte piek.

Nee, ik heb niet zo’n apparaat. Maar als ik zo de reacties zie en het feit dat er nog niets is uit geklapt, ga ik ook geloven dat ditvdus zinloze meldingen zijn.

Andere P1 meter maar daarmee wel zelfde metingen; heb ik ook zo af en toe als de auto aan het laden is en mijn vrouw bv gaat koken of de vaatwasmachine aan staat en tegelijk een cappuccino / tosti gemaakt wordt. Even boven de max - in mijn geval 25A per fase - is geen probleem. Bij mij regelt altijd de EV lader naar beneden in dit soort gevallen en geeft wat later weer vermogen vrij voor de EV lader.

Dat doet mijn EV-lader, via load balancing, ook. Maar de warmtepomp blijft dan wel vrolijk opstarten en draaien. Het probleem is dat je geen twee load balancings op 1 installatie kan zetten. Dan gaan ze elkaar in de weg zitten. Maar nogmaals ik denk dat ik het beste de meldingen maar moet laten zijn wat ze zijn. Tot nu toe lijkt het allemaal paniek om niets. Er is nog niets uitgeklapt. Ik vind de meldingen bij jou wel wat gerust stellender. Maak je geen zorgen maar hou het in de gaten.

Geen idee of dit mogelijk voor je is, maar heb je misschien de mogelijkheid om een andere P1 meter van bv HomeWizard te proberen? Deze leest in de bijbehorende app precies het verbruik per fase uit. Misschien dat je dan wat meer inzicht krijgt of je fases een beetje evenredig verdeeld zijn, of niet.

Daarbij komt, ik weet niet of je die 3-fase aansluiting alleen hebt aangevraagd voor je electrische laadpaal, maar het is vervolgens handig om dan ook de rest van je installatie aan te passen en deze ook zoveel mogelijk te verdelen over de 3 fases.

Ik heb al jaren een 3X25A aansluiting. Na de installatie van de laadpaal, wilde ik graag zien of ik mogelijk mijn aansluiting, op basis van de info per fase, verder op moest waarderen.