Om mijn laadpaal te kunnen managen vanuit Homey heb ik een app gecreerd. De Alfen laadpaal wordt volledig op basis van modbus gemanaged waardoor ‘conflict’ met Alfen app wordt vermeden.
Zelf heb ik een laadpaal op het nieuwe Alfen platform met firmware versie 2.6.0. maar specificaties voor modbus zijn hetzelfde als voor het oude platform.
Optioneel kan in device settings ook loadbalancing door Homey worden geactiveerd. Wil je dit gebruiken voeg dan het device ID van je slimme meter toe in de settings en stel de maximale waardes in overeenstemming met de huisaansluiting.
Het nieuwe platform van Alfen lijkt niet in staat om modbus te kunnen combineren met een rechtstreeks op de slimme meter aangesloten loadbalancing connectie.
ja, bij mij wel. heb de laadpaal verbonden met E-flux.
autokoppelen, met pas sessie starten en via app/flow pauze activeren. hierna laadsessie op later moment hervatten door pauze op te heffen of laadvermogen te verhogen gaat zonder problemen in verrekening.
Zowel oude platform ( firmware versie 7.x en hoger) als nieuwe kennen beperking vwb gelijktijdig gebruik van Alfen app als Homey integratie op websocket van de alfenpaal.
Mijn app maakt gebruik van modbus wat deze beperking niet heeft. Bij mij werkt dit inmiddels een aantal weken probleemloos.
Ik heb gebruik gemaakt van de modbus specificaties van het oude platform die overeen zou komen met het nieuwe platform.
Ik heb zelf alleen de nieuwe versie en kan dus niet testen of dit ook echt werkt op de oude. Maar verwacht het wel.
Ik zal op termijn app nogmaals proberen ook Officieel te releasen maar moet hiervoor nog aantal pietluttigheidjes aanpassen om te voldoen aan Athom regels.
ALB is Active Load Balancing. Met de juiste licentie doet de paal dat keurig zelf en dat werkt ook.
De vraag is of dat ook nog werkt als je overstapt op modbus … ik snap dat je load balancing ook zelf kunt programmeren, kan ik ook, maar het zou het mooiste zijn als de paal dat keurig zelf bleef doen..
Ja dat werkt perfect maar dan moet je alb vanuit Homey aanbieden. Dit is apparaat instelling in app en vereist aanwezigheid van registratie slimme meter in homey. Zelf gebruik ik een smile p1 plug maar in principe zou dit met elke p1 dongel werken zolang deze de juiste, conform Athom specificaties, waardes registreert en daarmee ook getoond wordt in energytab van homey.
Als slimme meter niet wordt gedetecteerd zie je dit in app en valt de maximale laadstroom terug naar 6a ( zelfde principe als laadpaal zelf )
Ik begrijp wat je zegt maar wat je zegt is dat load balancing door de paal -niet- meer werkt maar dat je dat met je eigen app overneemt. Dat is wat ik vermoede. Dat is op zich jammer, maar als de Alfen zo werkt is dit nog steeds next-best.
Het is even prutsen om het “groen laden” (alleen met zon-overschot) er weer in te krijgen, maar dat lijkt inmiddels ook te lukken..
Super benieuwd of de paal nu stabieler blijft, heel erg bedankt om dit te ontwikkelen !
Voor diegenen die er ook mee aan de slag gaan: de Eve Connect app kent op deze manier geen groen laden optie meer, als je dat zelf terug programmeert en aan en uit zet met Homey is dat helemaal prima, maar voor sommigen is die app misschien de wife acceptatie factor.
Een veel betere WAF is denk ik: helemaal geen knopjes, overdag de auto inprikken is laden op zon, als het donker wordt gaan we over op zo goedkoop mogelijk laden waar bij het laadproces rekening houd met hoeveel er nog in de auto moet, hoe snel dat gaat, en wanneer ik wil dat de auto morgen klaar is. Zo had ik hem draaien met de vorige app, en ook al weer bijna met deze.