Graag een link naar de bron, hoe goedbedoeld je waarschuwing ook is. Thx.
En ja, iedere accu is (brand)gevaarlijk in principe. Ik zou zo’n ding nooit in de woning plaatsen.
Graag een link naar de bron, hoe goedbedoeld je waarschuwing ook is. Thx.
En ja, iedere accu is (brand)gevaarlijk in principe. Ik zou zo’n ding nooit in de woning plaatsen.
Mja, ik sta te springen. Tenminste, zodra het een beetje uitkan. Wel in een aanbouw met 3dubbele muur dan, net als CV/Warmtepomp.
'k heb in huizen gewoond met gaskachels die gevaarlijker waren…
Nou, ik heb de set sinds deze week binnen en werkend.
Opstelling;
Zonnepanelen via inverter op een aparte groep en (HomeWizard kWh meter.
Eva Power tijdelijk op normale wcd voor test. (Natuurlijk speelt ongeduld ook een rol igv nieuwe speeltjes)
Bijgeleverd een P1 dongle van Tuya en benodigde kabels.
Klopt, zonnepanelen kunnen eventueel direct op de Eva inverter aangesloten worden, maar beperkt tot 2 sets van max 600 W per set.
Dit is geen verplichting, want de P1 dongle weet wat er door je bestaande panelen word geleverd of door apparatuur gevraagd wordt en daar is de firmware van de Eva netjes op afgesteld.
Voor het gebruik samen met een dynamisch contract moet deze firmware geüpdatet worden. Schijnbaar was deze optie in eerste instantie, wel aanwezig, maar nog niet actief. Updaten neemt wel wat tijd in beslag dus ga even voor een kopje koffie.
In geval van een dynamisch energiecontract kun je instellen, bij welke prijs je de accu’s wilt bijladen, de tussenliggende prijs waarop je het gebruik zoveel mogelijk van de Eva wilt betrekken en het ontbrekende restant via de net beheerder laat aanvullen en voor de krenten in de pap, vanaf welke prijs je de stroom terug wilt leveren aan het net. Tot de saldering gaat vervallen natuurlijk. Overschot van zonnepanelen, welke niet gebruikt wordt, gaat ook richting Eva Power
Er zijn ook andere opties instelbaar. Geforceerd laden bijvoorbeeld.
Aandacht puntjes;
Het betreft een stekker met rand aarde en deze moet volgens Eva Power in een geaarde wcd. Idd wel vreemd daar er geen aarde in de stekker en de unit zit. Toch schijnt deze goedgekeurd te zijn voor de Europese markt.
De inverter wordt licht warm en heeft een licht ruisende ventilatie. Het accupakket blijft tot nu toe koel.
Achterop bevinden zich 3 wcd’s en die kunnen alleen maar gebruikt worden indien de unit van het net is losgekoppeld. Dus standalone.
Tevens is de afgifte beperkt tot 800 W. Indien er aan voorwaarden wordt voldaan kan dit, dmv een code, tot 2000W worden verhoogd.
De Homey app van AlphaESS werkt NIET samen met de Eva Power. Jammer.
Oh ja de set werkt op een eigen P1 dongle. Heb je al 1 en is deze in gebruik, dan heb je een P1 splitter nodig om meerdere dongels te laten werken.
Vreemd, ik zou een kabeltje aan het chassis maken en aan de aarde stekker, maar wie ben ik…
…en als je stroom uitvalt, dan is immers ook ‘de stroom eraf’…
Welke voorwaarden ? En zelf te doen ? want mijn WP trekt 's avonds en 's nachts regelmatig net ff meer dan 800W. Al zou ik er ook gewoon 2 kunnen kopen natuurlijk. Maar 1 met uitbreiding en evt vast ‘op het net’ is wel mooier/beter…
Normale woningruimtes hebben geen geaarde wcd’s, maar mss kun je die accu in de garage of buiten plaatsen?
Het “verplicht geaard aansluiten” deel is trouwens enkel voor de 2000W optie en opstelling:
Is het geen gegoten snoer dan (niet demontabel)? Of heb je 'm opengesneden
Bedoel je nu dat de aardedraad ontbreekt / enkel bruin + blauw zijn aangesloten?
Want dan mag men geen stekker met randaarde aan het snoer zetten.
Niet helemaal waar, NEN1010: sinds 1997 dienen alle WCD’s binnen woningen voorzien te zijn van een randaarde. Bij oudere woningen geldt deze norm niet totdat de elektrische installatie ingrijpend aangepast wordt. De vraag is dan: wat wordt verstaan onder ingrijpend?
Aan- of uitbouw iig. Onze aanbouw serre (2000) heeft WDC’s met randaarde, de begane grond met weggebroken muren niet. De tot garage omgebouwde slaapkamer ook niet. De nieuwe keuken (2019) wel. Berging met CV (en nu warmtepomp) wel, badkamer ook…
Huis is van "60
Bij mij werkt de alpaess app voor homey gewoon met de Evapower.
Stekker is niet aangegoten, maar op de kabel staat 2x2,5 mm2
800W of 2000W zou geen verschil moeten maken. Daar men een in/uitgang spanning van 220 Vac hanteerd bij 800W zou ca.4 A zijn terwijl > 30 mA al lichamelijke gevolgen kan hebben.
Maar goed, het apparaat is goedgekeurd voor de europese markt.
Heb een account bij AlphaESS aangemaakt en alle gegevens van de inverter ingevuld, maar kan aansluitend op geen van hun sites de settings vinden waaruit ik de codes voor de app vinden. Vele verwijzingen op hun internationale site verwijzen naar lege of niet bestaand pagina’s.
Enige hulp zou welkom zijn.
Op de app store pagina staat:
For more detailed information visit GitHub linked below. Nu heet dat linkje “View Source”, en die komt uit bij deze uitgebreidere howto:
https://github.com/Aboreon/Homey-AlphaESS-inverter
Bij deze:
Ga naar https://open.alphaess.com/ en maak een account aan;
Voeg uw systeem toe aan het aangemaakte account:
3. Klik op “Toevoegen”
4. Voer het serienummer en de CheckCode in (deze vind je op je omvormer)
5. Klik op “get verification code” (verificatiecode ophalen) en voer deze in (je zou deze intussen per e-mail moeten hebben ontvangen)
6. Houd de pagina open, of sla de “AppId” en “AppSecret” op in een tekstbestand
7. Installeer de Alpha-ESS app in Homey: AlphaESS App voor Homey | Homey
8. Ga naar apps, klik op de AlphaESS app, en klik op Configureren
9. Vul de eerder genoemde “AppId” en “AppSecret” in
10. Ga naar “Apparaat toevoegen” en installeer zo het apparaat.
Mijn dank.
Ik had deze site ook net gevonden. AlphaESS heeft, om onduidelijke redenen, meerdere inlog sites welke niet werken of zelfs niet compleet zijn.
Maar deze ochtend is het mij toch gelukt. Nu verder de accu smart maken.
Ik heb een fork gemaakt van de bestaande Alphaess app. Aangezien de app niet echt duidelijke waardes laat zien en niet alle gewenste data ophaalt uit de api zelf aan de slag gegaan.
Tevens ook wat tellers toegevoegd zoals tijd tot leeg en vol en een rendementsberekening. Die laatste moet nog misschien wat bijgeschaafd worden.
Credits aan de originele ontwikkelaar uiteraard.
Enkel te installeren via de cli methode deze staat uitgelegd op de Github pagina.