EvaPower

Kwam vandaag dit product online tegen. Beetje tegenhanger van de HW accu. Voordeel lijkt dat deze niet alleen op basis van zonne opbrengst kan schakelen, maar ook op basis van dynamische tarieven.

Iemand al bekend met dit apparaat? Is er integratie met Homey mogelijk? Hoe aanpasbaar zijn de instellingen en dus het “gedrag” van de unit.

De website geeft hier inhoudelijk en slecht info over, wat mij betreft.

Heb ze een mail gestuurd met vragen en om aanvullende informatie gevraagd. Ben benieuwd.

Prijs lijkt ook interessant, beetje concurrent voor de HW variant lijkt het, maar dan wel met dynamische mogelijkheden.

Eva, Homewizzard en ook Sessy…
Ik probeer mezelf te informeren maar ga voorlopig nog niets kopen zolang er een salderingsregeling is.

Heb al wel een flow lopen om te berekenen hoeveel capaciteit ik idealiter zou moeten hebben.

Prijzen per kW zakken al wel lekker.
Eva met 2 extra accus en dus zo’n 3kW is nog maar 1500-1600 euro…

Het lijkt er op dat je alleen je zonnepanelen direct op de unit kan aansluiten en dat deze dan of als “doorgeefluik” of als opslag fungeert.

Dus laden via de “stekker” als je dit wil, of niets doen (storage) of ontladen. lijkt niet een optie. Of ik moet het verkeerd begrijpen…

Afijn, inderdaad er is genoeg in ontwikkeling en voor dit moment is het nog niet de gouden optie.

Sessy lijkt de meest veelzijdige op dit moment, in mijn optiek.
Zonneplan is er uiteraard ook nog, maar is heel dicht getimmerd systeem wat zijn ding doet, niet direct waar ik naar zou kijken.

Een powerdiverter met een boiler is ook gewoon een mooie, slimme en alternatieve oplossing.

We houden de markt en de ontwikkelingen in de gaten.

@JohanP intessant dat je hier al een flow voor hebt gemaakt, kun je die eens delen?

Hoe kom je erbij dat het enkel te gebruiken is icm Zonnepanelen?

Lijkt op zelfde Systeem als AlpaESS (Vita Power)

Deze is wellicht ook te koppelen met Homey via de OpenAPI van AlphaESS https://homey.app/en-us/app/nl.aboreaon.alpaess/AlphaESS/

@jaap.bakker86 : Sure…

en daar komt dan dit uit (huidige invoer zijn testruns)

Op rij 4 staat deze formule in F : =MODE.MULT(D:D) en deze in G : =MODE.MULT(E:E)
die halen de meest voorkomende waardes uit kolom D en G (niet gemiddelde maar Modaal dus)

Als straks de flow gaat draaien weet ik dus hoeveel ik qua capaciteit nodig zou hebben om de nacht te overbruggen én hoeveel overcapaciteit ik heb om er overdag in te kunnen stoppen…

Uit de verkooppraatjes van Eva kon ik dat niet opmaken, maar het staat vrij duidelijk in de handleiding geschetst;

Het is dus een omvormertje incl. accu, met optioneel een paar extra accu’s; en is dus géén “plug-in accu”.

Zonder zon kun je het dus als een generatortje gebruiken, en de tv aansluiten, je telefoon laden etc. op de ingebouwde stopcontacten / USB poorten, tot max. 1000W lijkt het.
Frituurpan / oven wordt niks.

Als je even doorleest in de handleiding zie je dat de AC uitgang (800W) ook een AC ingang is (1000W) en dat de batterij dus prima te laden & ontladen is naar het net. Tenminste dat maak ik erop uit tenzij ik iets volledig verkeerd begrijp.

Hierin wordt in de handleiding verwezen naar de Alpha app wat er dus ook op duidt dat dit exact zelfde product is als AlphaESS en wellicht omdat er een omvormer inzit wel direct met de Homey app te koppelen is.

1 Like

Dank voor de inspiratie

Zoals ik het lees en begrijp uit de handleiding, kan je hem wel via het stopcontact opladen, maar moet je hem omschakelen via een andere aansluiting om hem te kunnen ontladen.

Dus lijkt mij geen plug en play apparaat wat verder slim zijn ding doet. Of ik begrijp het niet goed, dan kan natuurlijk ook nog.

Het is zeker wel een Plug & Play thuisbatterij. Opladen kan middels de niet direct gebruikte zonnepanelen opbrengst van je zonnepanelen en op basis van dynamische tarieven. Zie ook P1meter.nl . De batterij is hetzelfde als die op alphaesslife.de wordt verkocht, EvaPower is ook van het merk AlphaEss. Maar in Duitsland wordt deze zo te zien niet geleverd met een P1 Dongle, waardoor je daar dus inderdaad niet kan laden op basis van externe zonnepanelen en dynamische tarieven. Door toevoeging van de P1 dongle is het in Nederland wel mogelijk met de EvaPower thuisbatterij.

@sschot, wellicht onstaat bij jou de verwarring vanwege het off-grid gebruik van de Evapower. De EvaPower stopcontacten kunnen alleen ontladen als de batterij niet is aangesloten op het energienet. Je kan de batterij dus ook off-grid gebruiken (tot maximaal 2000 watt, bij aanwezigheid van extra batterijen)

1 Like

Hoe “upgrade” je in P&P mode van 800 W laden/ontladen naar 2000W?

Niet, want dat is wettelijk niet toegestaan via plug & play. Enige mogelijkheid dat dit wel kan is door de batterij aan te sluiten op een aparte groep waar alleen de batterij op zit volgens mij. Meen dat daar een elektricien bij komt kijken en dat je daarvoor een verzoek voor moet indienen bij EvaPower.

Ff opgezocht, dit is wat ze mij antwoorden:

1. The feed-in power is currently limited to 800W due to regulatory restrictions. However, our system supports up to 2000W feed-in power (with an additional battery). Customers who wish to upgrade can contact us for assistance, as this would require professional installation.
    For off-grid usage, EvaPower supports 1000W output, and with an additional battery, it can reach 2000W output (this is not limited by feed-in regulations).

In dezelfde mail kwam ook naar voren dat de EvaMate ook als stand alone product kan worden gekocht in de toekomst.

1 Like