Duux connectie probleem

Dat heb ik weer komt mijn Duux whisper flex ultimate binnen.
Is schijnbaar de samenwerking met Homey gestopt want er staat in mijn app geen mogelijkheid om te verbinden met Homey.
Dus ook geen pincode .
Weet iemand hoe ik dit toch voor elkaar kan krijgen…

Alvast bedankt

Mvg Bart

Waarschijnlijk via de Tuya app.

Dank je wel.
Weer wat uitzoeken hoe ik die nou weer verbonden krijgt.

Welke app gebruik je dan?

Heb ook een Whisper Flex en was geen probleem:
Je installeert op je telefoon (of tablet) de Duux (Gen 1) app. Da’s wellicht een andere dan je nu geïnstalleerd hebt.
Daarin voeg je je ventilator toe.

Vervolgens ga je in die app via de instellingen linksboven naar “Link met Homey App”.
Daar staat je pincode die je in de Duux Homey app kan invullen.

1 Like

Onlangs heb ik contact gehad met Duux. De eerste generatie Duux-producten (Gen 1 App) maakte gebruik van Tuya, maar sindsdien is Tuya uitgefaseerd en is Duux overgestapt op een eigen hardware- en software stack, ontwikkeld door een Nederlandse partij.

Duux staat open voor verdere ontwikkeling van de Homey App en is bereid documentatie en mogelijk ook samples aan te leveren. Op dit moment hebben ze echter niet de tijd en/of middelen om zelf de ontwikkeling te bekostigen.

2 Likes

Da’s mooi nieuws, @Doekse!

Maar is het niet net andersom? Dat Duux nu juist is overgestapt naar Tuya?
Zie de posts van @RonnyW:

en bijv.

Hoe dan ook: de Whisper Flex werkt bij mij gewoon in Homey door het opvragen van de pincode in de oude Gen 1 app.

Ik moest het zelf even checken maar ik quote “Inmiddels hebben we de Tuya modules praktisch volledig uit gefaseerd en zijn we overgestapt naar een stack uit eigen ontwikkeling”.

Zover ik weet worden verschillende Tuya modellen nog wel door Duux verkocht. Het is momenteel dus een beetje een mix.

Dank jullie wel voor jullie hulp

Hoe dan ook: de Whisper Flex werkt bij mij gewoon in Homey door het opvragen van de pincode in de oude Gen 1 app.

Maar zoals gewoonlijk werkt dit niet bij mij, want waarom zal het lukken.

Mijn wifi signaal knippert op mijn Duux ik werk nu met de eerste versie die aangeven is.

Maar hij vind mijn flex ultimate niet mijn Duux staat bijna in het modem dus daar kan het niet aan liggen.

Ook heb ik de eerdere app van mijn telefoon verwijdert, want ik was bang dat dit stoorde en deze vond ook constant mijn ventilator.

Nu kan ik wel bij mijn pincode maar die werkt niet in Homey app op mijn telefoon, op mijn Homey web komt er niets tevoorschijn om wat in te vullen.

Weet iemand nog wat.

Bedoel je dat je je ventilator ook niet krijgt toegevoegd in de Android/iOS Duux app?

Dan zul je em ook niet aan Homey kunnen toevoegen en moet je eerder bij Duux zijn. Ze hebben mij al een aantal kerel uitstekend geholpen.

Maar wat ik nu pas zie: je hebt een Ultimate. Kan zijn dat die niet door de oude app en Homey ondersteund wordt. Sorry voor de verwarring.
Mogelijk kan je het dan nog via Tuya proberen omdat er wat door elkaar heen gebruikt wordt door Duux blijkbaar, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Maar wat ik nu pas zie: je hebt een Ultimate. Kan zijn dat die niet door de oude app en Homey ondersteund wordt. Sorry voor de verwarring.

En ja dat bedoel ik. IOS

Dat geeft toch niets maar die staat er gewoon tussen maar hij pakt hem niet.
Nu heb ik ook mijn internet verandert naar IoT maar ook geen succes.
Nu een maal proberen via de Tuya app en ook dat is me nog niet gelukt.
En dan wordt het heel hard nadenken wat ik ermee ga doen terug sturen of niet.

In ieder geval bedankt voor de moeite.

Je bedoelt dan de Tuya Smart telefoon app hoop ik? Want je kunt m niet rechtstreeks met de Tuya app op Homey koppelen → die haalt enkel apparaat gegevens uit de Tuya cloud op.

Ja dat bedoel ik maar ook dat lukt niet

Als je quote, doe dat dan even door de tekst in een post te selecteren en dan “quote” te kiezen. Anders is niet duidelijk of het jouw eigen tekst is of die uit een vorige post.

Als je hem niet in de iOS app kunt toevoegen, gaat het ook zéker niet in Homey werken.

Je geeft wel erg weinig info over wat er precies mis gaat. Probeer wat meer details te geven, screenshots, welke stappen je exact hebt doorlopen, etc, dan kunnen we je beter helpen.

Sorry maar ik ga het proberen/.

Ventilator gekocht omdat hij werkte met Homey
Ik heb hem geĂŻnstalleerd met de app die op de verpakking stond.
Homey vraagt om een pincode
In deze app staat geen PIN code
Dankzij de mensen hier heb ik eerst Tuya geprobeerd, geen succes niet te verbinden.
Toen kwam iemand met een andere oplossing de eerste app op mijn telefoon zetten dan krijg je wel een pincode.
Dit gedaan de ventilator knop voor de zoveelste maal indrukken tot het wifi symbool begint te knipperen.
Daarna aangeven in de duux app welke ventilator ik heb, hierna tevergeefs gewacht want hij vind hem niet, ik heb dit meerdere malen geprobeerd.
Hierna heb ik de originele duux app eraf gegooid en dan bedoel ik de app volgens de doos, ik dacht misschien conflicten.
Weer meerder malen geprobeerd hem te pairen, zonder succes.
Toen de pincode maar opgeschreven.
De originele app weer op mijn telefoon gezet en gepaird.
Toen dat gelukt was homey op mijn telefoon apparaat toevoegen Duux app ventilator aangeven, mailadres invullen en de pincode invoeren, en hopen dat het werkte maar jammergenoeg niet.
Mijn wifi netwerk verandert naar een IoT netwerk, en ook dat werkte niet, ook niet met de Tuya app op mijn telefoon.
Dus mijn wifi netwerk op mijn telefoon weer terug gezet, ende bijbehorende app weer geĂŻnstalleerd en gepaird.
Nogmaals met Homey geprobeerd met de pincode en weer niets.

Dit was het zover.

Dus je hebt een apart WiFi netwerk voor IoT apparaten? De kans is erg groot dat dáár ergens een probleem zit dan.

Ja dat heb ik geprobeerd maar ook dat werkte niet dus nogmaals geprobeerd op mijn normale netwerk en ook dat werkt jammergenoeg nog steeds niet.

Als je ventilator alleen werkt op de nieuwe iOS Duux app heb je een Tuya apparaat.
De oude iOS app gaat dan niet werken en daarmee ook niet de koppeling via de Homey Duux app.

Wat je nog kan proberen is om hem via Tuya te koppelen.
Als eerste moet je je ventilator dan aan Ă©Ă©n van onderstaande iOS apps kunnen koppelen:

Als dat niet lukt kun je stoppen en hoef je niet met onderstaande verder te gaan.

Als het wel lukt kun je proberen om via een door Athom uitgebrachte nieuwe Tuya Homey app hem te koppelen.
Athom heeft daarvan een nieuwe versie uitgebracht die “fans” ondersteund. Er staat alleen een plaatje van een plafondventilator bij; ik weet niet of staande ventilators daar ook onder vallen.
Zie deze thread: Tuya has officially joined the “Talks With Homey” program
Mocht je ventilator nog niet gevonden worden dan kun je òf geduld hebben of hem aanvragen zoals beschreven in die thread. Is even leeswerk, maar er staat veel info. Soms achterhaald dus lees hem tot het einde door.

Als je Duits machtig bent is dit evt ook een goed startpunt:

Als dat allemaal geen optie is zou je hem nog kunnen aansturen met de app uit deze thread:

Die app wordt niet meer ondersteund, maar tot Athom je ventilator aan hun app heeft toegevoegd kun je er wat aan hebben.
Maar: het is veel gedoe want je ventilator wordt niet als device ondersteund door die app…
Ik gok zomaar dat dat wel eens een brug te ver kan zijn. Lees vooral het eerste topic heeeel goed door.
Je zou dan de ventilator via “Raw commands” of “Scenes” moeten gaan aansturen.

Succes.

Dank u voor u hulp dus ik kan het weekend gaan lezen.

Mvg Bart

1 Like