Digitale Meter type Landys + Gyr E360-3P -- Bruikbaar met de Homey Energy Dongle

Heb gisteren ook de nieuwe Homey Energy dongle mogen ontvangen.
Zelf heb ik de energiemeter Landis + Gyr E350. Met de Homewizard energy dongle nooit geen enkele issue gehad. Maar wat ik ook probeer. De dongle leest geen data vanuit de meter. Ook niet met gebruik van een usb-voeding.

Hier Landys+Gyr E360-3P geïnstalleerd gekregen. P1 poort geactiveerd, eerst Homy Energy dongle met Wifi verbonden via USB adapter, nadien ingeplugd in de digitale meter . Onmiddellijk metingen en dan externe voeding verwijderd.Helaas ongeveer één keer per dag verliest de dongle het Wifi signaal. Door even aan te sluiten op een externe voeding weer alles in orde.Vermoedelijk dus idd probleem van onvoldoende stroom voor de dongle.Is het de Landys die te weinig stroom voorziet op de P1 poort of vraagt de Homey dongle meer energie dan standaard voeding P1 poort (5 V) ?

Een P1 poort zou 250mA moeten kunnen leveren volgens de standaard, en bij meer dan 300mA zou de poort een over-current beveiliging moeten inschakelen.

Een ESP32 (de MCU die in de dongle zit) trekt maximaal 240mA, dus dat zou gewoon moeten werken. Aan de andere kant zit er wel meer dan alleen een ESP32 in de dongle, en daarnaast is de track record van Athom met power supplies niet geweldig :face_with_hand_over_mouth:

Bedankt voor de reactie.In België worden nu massaal digitale meters uitgerold van Landys+Gyr. Voorheen Sagemcom.Dus er zullen meer mensen met dit probleem geconfronteerd worden vrees ik.Best dat er toch een oplossing komt, ofwel van Homey , ofwel van de netbeheerder Fluvius , die ik ook van deze problematiek op de hoogte gesteld heb. Benieuwd naar hun reactie.

Ik ben geen elektronicus maar kan een software update zorgen voor een betere stroomvoorziening van de P1 poort van een digitale meter ?

Niet echt, maar mede omdat niet alle slimme meters in NL zijn uitgerust met een P1 poort die stroom kan leveren is er altijd dus nog de optie om de dongle met een externe power supply te voeden. Dat is de oplossing van Homey/Athom.

Website netbeheerder Fluvius:

Alle digitale meters in België (Fluvius) zijn SMR 5 en hebben sowieso geen stroomvoeding nodig (via een USB-C adapterset)

Spijtig ! Had ik dat geweten had ik expliciet een Sagemcom meter aangevraagd. Mischien dat Athom een oplossing heeft want in België zal men eerder een alternatief voor de Homey Energy dongle gaan zoeken vrees ik.

Goedendag,

Ik heb hier thuis een homey pro 2023 staan en op onze andere locatie een pro 2019, nu wil ik juist daar een energy dongel ophangen.

Als ik het goed begrijp kan de 2019 deze gewoon uitlezen en kan ik er een flow mee maken alleen je hebt het enery dashboard niet?

Ik heb op de andere locatie 2x een 16kw motor staan homey regelt al dat motor 1 niet aankan als motor 2 aan is en andersom om mijn zekeringen te sparen.

Nu wou ik heb ook graag het stroomverbruik gaan bijhouden per motor, gewoon om grofweg een indruk te krijgen.

Aangezien de motoren verreweg de grootste verbruikers zijn (voor de rest wat led lampen die nog geen uur per dag aan staan) wou ik gewoon rechtstreeks uit de meter het stroomverbruik overnemen. Dus is het mogelijk met een pro 2019 omdat ergens te registreren per dag ofzo?(bij voorkeur in een data sheet per dag)

Niet “Gewoon” … veel andere P1 dongels met een App kunnen dat wel. de Homey Energy Dongel kan alleen met de Homey Pro 2023 of mini of via de Homey Cloud .

1 Like

Goedendag Dijker,

Bedankt voor de super snelle reactie!

Jammer dat rechtstreeks op de pro 2019 niet wil, dat brengt mij bij plan B.

De dongle kan dus rechtstreeks op de pro 2023, maar kan dat ook als ze in 2 verschillende netwerken draaien?

Dus de homey pro 2023 op locatie A en de dongle op locatie B maar dat hij wel zijn data terug stuurt naar locatie a?

Vriendelijke groet

Neem gewoon bv een Homewizard P1, werkt op alle Homey Pro modellen.
De data kun je dan via de HomeyLink app naar andere Homey’s sturen, zelfs via internet.
Met HomeyLink kun je dus een apparaat “kopiëren” van Homey X naar Homey Y (en v.v.)

2 Likes

Nee ze moeten op hetzelfde netwerk zitten.

ik heb mij even ingelezen in de homewizard P1 en voor zo ver ik begrepen heb als je een 3 fase meter per fase wil uitlezen heb je een extra abonnement nodig van 1 euro per maand.

ik heb echt een hekel aan aan abonnementen.

dus zijn er nog andere alternatieven?

of moet ik kijken of ik een vpn bridge kan bouwen tussen mijn beide locaties waar ik de Homey’s dan weer op laat draaien? Zodat het 1 netwerk is/lijkt en ik dus wel een energy dongle er tussen kan hangen die denkt dat hij locaal draait?

3 fasen hier en ik betaal niks (ik blijf daar ook graag verre van).
Waar ze geld voor rekenen is het in beeld brengen van die 3 fasen in de telefoon app:

maar daar kijk ik eigenlijk nooit in.

De ge-/verbruikgrafieken werken ook prima zonder abbo

De 3 fase data is gewoon beschikbaar in Homey, dat doet Homey via de Homewizard app van Jeroen voor ons :grimacing:
Dit is allemaal beschikbaar zonder abbo:

.

Dat kan ook en zou in theorie moeten werken.

ja maar als die meter 3 fase kan doen dat is dat zeker de goedkoopste en makkelijkste optie, ik zal er 1 bestellen.