Capacteitstarief vlaanderen

Hallo,

Ik ben opzoek naar een homeypro app of flow die het piekvermogen tijdens 15 minuten interval kan monitoren. Zo kan ik daar een flow aan vasthangen om een notificatie te sturen en eventueel toestellen uit te schakelen.
Ik zie hier en daar wel een topic maar geen echte oplossingen.
Zoals de meeste hier ben ik wel in staat om flow en advanced flows te maken maar verder wordt het wat moeilijk.
Welke P1 meter raden jullie aan? Volgende maand komt mijn digitale meter :frowning:
Thxs !!

Ok, deze kan ik eens testen.
Voor zover ik zie, gaat dit voor de max piek binnen een kwartier.
Dus niet het gemiddelde verbruik van afgelopen kwartier.
De berekening volgens de VREG is gebaseerd op een kwartiervermogen.
Ik heb ook vernomen dat Homey tegen maart zelf met een P1 dongle op de makrt komt, en hopleijk behorende tools.

Ik vrees ervoor dat je niet het gemiddelde nodig gaat hebben. Men meet of je een bepaalde waarde overschrijdt binnen een “lopend” kwartier…het kwartier heeft dus geen vast startpunt maar loopt continu mee.

ikk zou eens kijken naar de app Device Capabilities [APP][Pro] Device Capabilities - Enhance the capabilities of devices

Hier bij kun je een device volgen voor een periode off tijd en of iets over een waarde gaat geduurende x tijd.

Heb er onlangs nog iets eenvoudigs mee gebouwd om te bepalen of ik moet krabben

Is wellicht in de richting wat jj wilt

1 Like

Ik heb net een paar flows gemaakt om te checken of ik geen te hoog kwartierverbruik zou hebben.
De eerste flow start elk kwartier (om u00, u15, u30 en u45) om op te slaan wat het totale verbruik op dat ogenblik was (via Chronograph app van @Arie_J_Godschalk en HomeWizard app van @Jeroen_Tebbens)
Tegelijk start ik een timer van 10 minuten.
Als die timer afloopt, ga ik het verschil berekenen van verbruik, en extrapoleer dat naar piekverbruik (* 6000 ipv * 4000, omdat ik over 10 minuten het verbruik heb - zie https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=23536 voor berekening kwartieverbruik).
Als dit dan boven de 2500 zou komen (GrensPiekverbruik), stuur ik een notificatie naar mezelf.

Dit is natuurlijk niet perfect (de laatste 5 minuten van het kwartier kan het verbruik nog stijgen en dalen), maar het moet me een indicatie geven dat er een risico is op een hoge piek.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Alle suggesties voor verbetering is welkom.

Het geheel is verdeeld over 3 flows :

Flow 1

Flow 2

Flow 3

Uit je link:
“Voorbeeld:
In de maand januari op dag 1 tussen 12:00 - 12.15 uur was uw verbruik 800 Wh. Het piekvermogen voor dat kwartier was dan 3.2 kW.
Als dit de hoogste waarde was voor die maand wordt voor januari 3.2 kW weerhouden als piek. “

Stel dit gebeurt in de lopende maand dan kun je voor de rest van de maand een GrensPiekverbruik van 3200 aanhouden? Dan is het zaak ook de werkelijke piek te berekenen.

Inderdaad.

Maar de voornaamste bedoeling is om zoveel mogelijk onder de 2500 kWh te blijven, dat is het minimum dat in Vlaanderen als capaciteitstarief aangerekend wordt.

Het is een interessante uitdaging om ook de piekwaarde per maand te gaan stockeren.

Het zou handig zijn dat Homey de mogelijkheid biedt om verbruik van afgelopen 15 min te zien bij de insights.
In het rijtje afgelopen uur, dag, maand , … een kwartier toevoegen.

Gaat niet vanzelf, Nico. Vraag het aan via homey.app/support, en/of maak een topic in de categorie ideeën/suggesties.

1 Like

Ondertussen de flows wat bijgewerkt :

• Een variabele Maandpiek toegevoegd

• Bij de eerste flow, die om het kwartier start, wordt deze Maandpiek steeds gezet op de piek die uitgelezen wordt van de P1-meter
    image

• in de laatste flow, wordt vergeleken met deze Maandpiek, in plaats van de constante GrensPiekverbruik.

Op deze manier kan ik steeds vergelijken met de werkelijke maandpiek

Ik hoop nu maar dat de maanpieken die Fluvius doorstuurt steeds actueel zijn…

Flow ondertussen wat aangepast, zie verder.
Bedankt voor de tip!

Heb je de Piggy Bank app al eens getest?
Deze is voor de Noorse piekbelasting ontworpen, maar het Belgische systeem is er later aan toegevoegd:

Nog niet, maar ik bekijk het nog.

Ondertussen lopen de flows goed, en de bedoeling is vooral om de laatste minuten van een kwartier tijd te hebben om manueel bij te sturen.
Er zijn weinig toestellen die ik automatisch kan afschakelen.